Piątek, 13 czerwca 202513/06/2025
690 680 960
690 680 960

Na Lubelszczyźnie ma powstać najnowocześniejszy hub przeładunkowy towarów pomiędzy Azją a Europą

Od kilku lat mówi się o potrzebie rozbudowy suchego portu w Małaszewiczach. Efektem prac będzie wzrost przepustowości przejścia granicznego do 55 par pociągów na dobę. Cargotor stara się właśnie o dofinansowanie inwestycji.

Kolejowa spółka Cargotor złożyła do Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska wniosek o dofinansowanie budowy parku logistycznego w Małaszewiczach. Mowa o hubie przeładunkowym towarów, jakie z Azji docierają drogą kolejową do Europy. Z roku na rok przewozy kontenerów z wykorzystaniem pociągów dynamicznie rosną.

Jednak możliwości przeładunkowe tego największego kolejowego suchego portu w Polsce właśnie się wyczerpują. Do tego pogarszająca się drożność i wynikające z tego powodu opóźnienia sprawiają, że część przewoźników i spedytorów zaczęła omijać to miejsce. W efekcie udział Małaszewicz w transporcie zaczyna spadać, a sytuację starają się wykorzystać inne kraje.

Dlatego też od kilku lat w planach jest rozbudowa tego suchego portu. Jednak do tej pory niewiele w tej sprawie zrobiono. Inwestycja będzie bardzo duża, gdyż obejmujący teren na 300 hektarach rejon przeładunkowy to około 200 km torów. A projekt obejmuje kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej.

Pozwoli to na przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm. Zwiększy się również prędkość pociągów z 20 do 40 km/h. Dzięki temu umocniona zostanie pozycja Parku Logistycznego Małaszewicze. W planach jest stworzenie najnowocześniejszego i największego portu przeładunkowego w Europie.

– Park Logistyczny Małaszewicze jest inwestycją infrastrukturalną i będzie w całości finansowany ze środków publicznych obejmujących także dofinansowanie z funduszy UE. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu Cargotor ubiega się o dofinansowanie z funduszu CEF 2, które wynosi 50 proc. – tłumaczy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Przedstawiciele resortu podkreślają, że jest bardzo duża determinacja, na realizację tej inwestycji, gdyż Polska powinna czerpać korzyści ze swojego wyjątkowego położenia geopolitycznego. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na rok 2023.

(fot. PKP)

22 komentarze

  1. Tak i wiaduktem nad Ukrainą

  2. Słuchaczka radia co ma wieprzową twarz
    Ocena: 0

    Na Lubelszczyźnie ma powstać najnowocześniejszy hub przeładunkowy towarów – przed wojnom z ruskami, na Ukrainie, czy dopiero po wojnie

  3. Ale przecież ważniejszy jest Centralny Port Komunikacyjny niż zarabianiem pieniędzy na transporcie międzynarodowym

  4. I po co? Wąsaty zamknie granicę, Putin nie wyrazi zgody na przejazd przez Ukrainę i będzie można sobie ten hub w … wsadzić.

  5. Moze by tak tunel… pod Wisła całkiem sprawnie poszło;)

    • Słuchaczka radia co ma wieprzową twarz
      Ocena: 0

      Jak skończą przekopywać Mierzeją Wiślaną to i pod Bugiem tunel wygrzebią

  6. Ocena: 0

    HAHA. Ciekawe po co ?! To jest granica z Białorusia gdzie obowiązuje EMBARGO na towary z i do nas.
    A ostatnio Ukraina nam zamknęła swoją granicę na przypływ towarów koleją do Polski z całego świata. Tak kończy polityka PiS. Doprowadzili nas do wykluczenia.
    Niemcy nas nie lubią .Czesi nas nienawidza, Białorusi nas nienawidzą! Teraz doszła Ukraina. A ten rząd przecież tak wspiera Ukrainę na różnych szczeblach a oni nam tak się odwdzięczaja. O proszę.

  7. Bardzo ryzykowna inwestycja z uwagi na położenie. Na wschodzie nigdy nie powstaną duże zakłady i strategiczne inwestycje. Zbyt blisko do Putina i Łukaszenki… Teren do Wisły ma być buforem czasowym do obrony Warszawy i reszty kraju. Takie były i zapewne są dalej założenia. Mówił o tym jeden z generałów w mediach. Suwałki, Olsztyn, Białystok i Biała Podlaska są pierwsze, które zostaną przejechane przez Rosjan w razie konfliktu… Dlatego duży obcy kapitał tam nie będzie inwestował… Taka prawda.

  8. Podpis elektroniczny
    Ocena: 0

    Ma powstać …. Jak zła UE da kasę to powstawanie , a jak nie to nie .

  9. Ocena: 0

    „55 par pociągów na dobę” nie wiedziałem że pociągi jeżdżą w parach, chyba że tylko w Małaszewiczach.

    • w kagb prawdę mówili
      Ocena: 0

      Tak bo pociągi szerokotorowe przeładowują na „normalnotorowe” bo na wschód od Polski szyny na torach mają szerzej rozstawione, dlatego mówi się o parach pociągów np. Pociąg z Chin dalej fizycznie nie pojedzie bo w UE tory węższe i przeładowują szmelc kontenerowy właśnie tam na granicy kumasz „Bob Dyban”?

      • Słuchaczka radia co ma wieprzową twarz
        Ocena: 0

        I dobrze, że jest konieczność przeładunku, są miejsca pracy dla chcących pracować (i płacić podatki), a jakby tej pracy nie było to każdy musiałby tam być „mrówką”, czyli trudnić sie przemytem, a tak tylko co drugi…

    • Bob Dyban dopiero kaszę wytarł spod nosa w śliniak…

  10. Czy obecnie jeżdżą tam transporty do Azji i spowrotem? Proszę o odpowiedź

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Sport

Polityka

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia