Pociągi Lublin – Warszawa przyśpieszyły, jednak wciąż nie pokonują trasy w 90 minut. Kolej wyjaśnia dlaczego
20:51 26-09-2023
Kiedy w połowie 2017 r. w Lublinie, w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, podpisywane były umowy na modernizację linii kolejowej Lublin – Warszawa zapowiadano, że czas przejazdu między tymi miastami skróci się do 90 minut. Tymczasem obecnie najszybszy skład na tej trasie pokonuje ją w niecałe dwie godziny. Oczywiście po przebudowie szlaku kolejowego pociągi jeżdżą szybciej, jednak wciąż składy nie osiągnęły zakładanego czasu przejazdu.
Jak się okazuje, nie wszystkie z planowanych prac zostały wykonane. Magdalena Janus ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe wyjaśnia, iż aby osiągnąć szacowany na 90 minut czas przejazdu pomiędzy Lublinem a Warszawą, niezbędna jest jeszcze modernizacja odcinka między stolicą a Otwockiem.
Część trasy, od Warszawy Wschodniej do stacji Warszawa Wawer jest już przebudowywana. Powstają dwa nowe tory od Warszawy Gocławek do Warszawy Wawer, co umożliwi rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Prowadzone są też roboty przy budowie nowych przejść podziemnych, przebudowie peronów, remoncie wiat przystankowych, będzie też nowy przystanek Warszawa Grochów w pobliżu szpitala na ul. Szaserów. Te prace mają się zakończyć do końca bieżącego roku.
Jeżeli zaś chodzi o ostatnią część projektu związanego z przebudową linii kolejowej Lublin – Warszawa, czyli odcinka Wawer – Otwock, to gotowa jest już dokumentacja projektowa. Obecnie pozyskiwane są niezbędne decyzje środowiskowe. Wiosną przyszłego roku ma zostać ogłoszony przetarg na realizację robót budowlanych.
W ramach inwestycji planowana jest dobudowa dwóch dodatkowych torów, aby oddzielić ruch pociągów dalekobieżnych od tych lokalnych, które kursują w ramach przewozów aglomeracyjnych. Powstanie też 20 nowych podziemnych przejść dla pieszych oraz przebudowane zostaną stacje i przystanki.
Jak dodaje Magdalena Janus, dopiero po zakończeniu modernizacji tego odcinka i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń, czas przejazdu pomiędzy Warszawa a Lublinem skróci się do 90 minut. Zaznacza jednak, iż już teraz pociągi między Lublinem a Otwockiem kursują z prędkością do 160 km/h co pozwoliło na skrócenie czasu przejazdu o około 20 minut.
Mądrzy myślący tylko na Konfederacja KORWIN!! Vs. Lewicowi ćwierćinteligenci ignorantki PO SLD
Jakoś nie wydaje mi się, żeby remont tego odcinka aż tak wpłynął na czas przejazdu.