Piątek, 24 maja 202424/05/2024
690 680 960
690 680 960

Pierwsze elektryczne autobusy wyjechały na ulice Kraśnika. To pierwsze miasto w Polsce z takimi pojazdami (zdjęcia)

Jako przełomowy moment w historii MPK Kraśnik określono wyjazd na ulice miasta nowych elektrycznych autobusów. Z tej okazji przygotowano dla mieszkańców wiele atrakcji.

W czwartek w Kraśniku odbyła się uroczysta prezentacja nowych autobusów, jakie miasto zakupiło na potrzeby komunikacji miejskiej. Chodzi o cztery pojazdy Lion’s City Electric 10,5 dostarczone przez firmę MAN Truck & Bus. Co ważne, zostały one wyprodukowane w Starachowicach a Kraśnik jest pierwszym miastem w Polsce, które posiada i użytkuje ten model.

Jak wskazują władze MPK, postawiono na nieco mniejsze pojazdy, gdyż mające 10,5 metra długości. Od standardowych, 12-metrowych autobusów charakteryzują się one większą zwrotnością oraz doskonałym zasięgiem dzięki niskiemu zużyciu energii. Zostały one zaprojektowane właśnie z myślą o mniejszych miastach, choć dobrze sprawdzają się też w dużych metropoliach do obsługi linii przebiegających przez ciasne uliczki starówek.

Z okazji rozpoczęcia kursowania nowych autobusów dla mieszkańców przygotowano też dodatkowe atrakcje. Dostępny był zabytkowy Ikarus z Lublina, występy wokalne, stoiska promocyjne z gadżetami a także przedstawiciele firmy Ekoland i Nadlesnictwa, gdzie z okazji pierwszych dni wiosny rozdawano sadzonki jak też budki lęgowe dla ptaków.

Podczas prezentacji nie ukrywano, iż jest to przełomowy moment w historii MPK Kraśnik a jednocześnie zwieńczenie szeregu inwestycji w transport publiczny. Wcześniej pozyskano cztery niskoemisyjne autobusy z silnikiem diesla, jak też kupiono pojazdy używane, wyremontowano zajezdnię, zbudowano centrum przesiadkowe „Przystanek Kraśnik” oraz nowe przystanki.

Każdy z nowych autobusów mieści 85 osób w tym 27 na miejscach siedzących. Są one wyposażone m.in. klimatyzację, ładowarki USB, rampę dla wózków, monitoring, system głosowej zapowiedzi przystanków, monitor LCD oraz oświetlenie LED. Pierwsze z nich rozpoczęły obsługę poszczególnych linii, pozostałe dołączą do nich w przyszłym tygodniu. Pojazdy wraz z ładowarkami i szkoleniem załogi kosztowały ponad 9 mln zł, jednak Kraśnik zapłacił za to tylko 1,85 mln zł. Resztę środków wyłożył NFOŚiGW.

22 komentarze

  1. Wicie po czym poznacie mieszkańca kraśnika że wsiada do autobusu elektrycznego? Będzie miał na głowie folię aluminiową.

  2. Tak rozwijają się miasta wolne od kolorowego syfu

    • strefa wolna od lpg, w amelinowych czapeczkach i wolna od rozumu. Podobnie jak i Ty. Mimo wszystko „ty” z dużej litery.

  3. Może i elektryczne, ale ważniejsze dla Kraśnika czy są poświęcone i mają certyfikat rady miasta wolne od pięćgie i elgiebete.

    • :)) może i tak… przyjdą inni ,to ważne czy przy produkcji był parytet 36 płci :)) Jedyne co nie będzie ważne dla jednych i drugich to zasięg, koszt przejechania kilometra – bo wbrew temu co się głosi taniej nie jest:) A prąd coraz droższy…
      Pomijając już sam fakt że nie ma możliwości aby taka inwestycja się zamortyzowała.
      Jak to leciało??? aa.., prawda czasu -prawda etapu :))

Dodaj komentarz