Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Miliony na budowę nowoczesnego dworca metropolitalnego. „To będzie wizytówka nie tylko Lublina, lecz i województwa”

-To jest wielki dzień nie tylko dla Lublina, lecz również dla województwa lubelskiego – podkreślano dzisiaj podczas podpisywania umowy na dofinansowanie budowy dworca metropolitalnego. Obiekt ma powstać do końca 2022 roku.

W czwartek władze Lublina i województwa lubelskiego podpisały umowę o dofinansowanie budowy nowoczesnego dworca metropolitalnego. Obiekt ten stanie w sąsiedztwie dworca głównego PKP, a dokładnie pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, gdyż taką oficjalną nazwę nosi planowana inwestycja, ma być węzłem komunikacji publicznej integrującym system transportu wewnętrznego Lublina oraz obszaru województwa z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Budowa dworca ma kosztować około 300 mln zł, z czego w ramach podpisanej dzisiaj umowy, miasto otrzyma ponad 173 mln zł dofinansowania ze środków unijnych. Jest to też kluczowy i największy projekt z dofinansowaniem unijnym realizowany przez Samorząd Województwa Lubelskiego i Miasto Lublin w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

Inwestycja, oprócz budowy dworca, obejmuje również rewitalizację całego okolicznego terenu, jak również stworzenie nowej przestrzeni miejskiej, przyjaznej dla podróżnych oraz mieszkańców. Sercem projektu jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dodatkowo wokół dworca zostanie całkowicie przebudowany układ ulic, co ma na celu usprawnienie ruchu w pobliżu nowego obiektu. Również Plac Dworcowy otrzyma nowy wygląd.

– To historyczna chwila. Po wielu latach starań Lublin będzie miał dworzec na miarę XXI wieku. To jedna z największych i niezwykle ważnych dla regionu inwestycji strategicznych współfinansowanych ze środków europejskich w tej perspektywie. Zbudujemy w pełni funkcjonalny węzeł komunikacji publicznej obsługujący całe województwo, integrujący transport wewnętrzny Lublina oraz obszar województwa z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Jestem przekonany, że ta inwestycja będzie modelowym przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych dla innych miast w Polsce, ale także i w Europie – mówił Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Nowy dworzec będzie się wyróżniał wobec innych tego typu obiektów. Przede wszystkim projektując budynek, postawiono na ekologiczne rozwiązania. Obiekt będzie ogrzewany energią pochodzącą z gruntowych pomp ciepła, która również będzie oszczędzana dzięki otoczeniu hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Na dachach nad stanowiskami autobusowymi zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne. Ich moc ma zostać tak dobrana, aby dworzec posiadał pełną samowystarczalność energetyczną. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Pod wpływem światła zawarty w niej dwutlenek tytanu będzie przekształcał toksyczne spaliny w nieszkodliwe dla zdrowia substancje. Na dachu parkingu, który pomieści 174 samochody, będą tereny zielone z roślinami oczyszczającymi powietrze. Z kolei specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych.

Po przebudowie Placu Dworcowego, nie będzie można tam już wjeżdżać samochodami. Miejsce to zostanie przekształcone w ozdobny deptak połączony wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed budynkiem dworca PKP wyznaczone zostaną zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride. Na ul. 1 Maja pojawią się elementy małej architektury, miejsca postojowe i stojaki rowerowe, zostaną tez nasadzone nowe drzewa i krzewy. Modernizację przejdą ulice: Młyńska, Pocztowa i Gazowa, zaś ul. Krochmalna zostanie przebudowana. Przy tej ostatniej powstanie 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. Zaplanowano również budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca 1980 do ul. Dworcowej oraz wykonanie łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego. Z kolei dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji publicznej rondo Sportowców będzie rondem turbinowym.

– W Lublinie powstanie nowoczesny obiekt na miarę wyzwań XXI wieku: energooszczędny, wykorzystujący naturalne, odnawialne źródła energii. Dworzec Metropolitalny z pewnością będzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat, ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu – w jednym miejscu połączy bowiem komunikację autobusową miejską i pozamiejską z kolejową. Mam nadzieję, że już w 2022 roku skorzystamy z zupełnie nowej przestrzeni, na którą Lublin czeka od dawna. Dzisiejszy dzień to ważny moment, z punktu widzenia prowadzonej przez Miasto konsekwentnej polityki transportowej – mówił Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Dla komunikacji pozamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. m2. Ponadto w ramach projektu nastąpi instalacja i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych, w szczególności systemów wykorzystujących technologie informacyjne i komunikacyjne związane z pełną obsługą pasażera, systemów informacji pasażerskiej i przystankowej. Cała inwestycja ma powstać do 31 grudnia 2022 r.

Miliony na budowę nowoczesnego dworca metropolitalnego. „To będzie wizytówka nie tylko Lublina, lecz i województwa”

Miliony na budowę nowoczesnego dworca metropolitalnego. „To będzie wizytówka nie tylko Lublina, lecz i województwa”

Miliony na budowę nowoczesnego dworca metropolitalnego. „To będzie wizytówka nie tylko Lublina, lecz i województwa”

(fot. UMWL, UM Lublin)

28 komentarzy

  1. Dziewczyny znajdźcie sobie faceta, który będzie patrzył na was tak jak Żuk patrzy na 100 milionów dofinansowania.

  2. A mogliśmy zostać strefą wolną od LGBT (i od pieniędzy). Cóż za wstyd dla takiego katolickiego regionu budować coś za unijne pieniądze śmierdzące tolerancją!

    • Zapewniam cię gościu, że gdyby na taki pomysł wpadli gorliwi wyznawcy allaha czyt religii pokoju to w każdym regionie nawet pustynnym byłyby takie strefy. Ale wy ogłupieni ludzie tego nie zrozumiecie, że arab nigdy lgbt szanować nie będzie. Już nie mówiąc o tych fanatykach co gejów z dachów zrzucali. Natomiast co do pieniędzy z śmiesznej Unii – pamiętaj bo może ci to umknęło że każde państwo płaci składki, my też. Więc nic za darmo nie dostajemy. Ale komu ja to tłumaczę w sumie…

  3. MIśNaMiaręNaszych...

    tere fere do końca 2022 haha na bank ze 3 lata się wydłuży a koszty wzrosną 2 krotnie jak nie więcej!:/ pamiętacie stadion narodowy miał kosztować koło a 1mld a kosztował finalnie 2 mld! jeden z najdroższych stadionów świata!..a słynny 2km odcinek obwodnicy wawy za 4oo mln zł! tak się wydaje publiczne NASZE pieniądze! a krewni i znajomi królika zarabiają krocie…..

  4. A 2023 przybędzie do Lublina prezes z prezydentem pociągiem pendolino po nowiutkich torach z zawrotną szybkością.Auta podstawione,tylko na Plac Zamkowy objazdami,bo wiecie most przy Gali w końcu pier…ł.?

  5. .. a jak już powstanie ten arcydworzec za te 5 lat to może wreszcie zaorają pks przy ruskiej razem z tą Nową i powstanie na podzamczu coś na miare naszych czasów, bo jaki tam jest burdel to każdy widzi. Akurat najemcom będą kończyły sie umowy dzierżawy od miasta w tym samym czasie co powstanie dworzec. Acha, i postuluje przedłużenie ul. Sowińskiego do ul. Zana (aktualnie jest tam droga gruntowa). A Zana do Smoluchowskiego. I przydałby sie tunel łączący ul. Wojenną z ul. Stadionową.

Z kraju