Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Wraca pomysł Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Pociągi mają zapewniać sprawne połączenie pomiędzy miastami

Szybki i sprawny dojazd z Lublina m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika, do tego nowe przystanki kolejowe oraz budowa linii do Łęcznej i Janowa Lubelskiego. Takie założenia obejmuje pomysł utworzenia Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.

W sobotę 13 czerwca na skwerze przy dworcu PKP Lublin Główny przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych i Samorządu Województwa Lubelskiego podpisali porozumienie dotyczące współpracy w zakresie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. W wydarzeniu uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dokument pozwoli opracować kierunki rozbudowy sieci linii kolejowych na terenie aglomeracji lubelskiej. Chodzi o budowę zarówno nowych przystanków, jak też linii kolejowych. Dzięki temu mieszkańcy naszego regionu mają zyskać lepszy dostęp do kolei.

W ramach koncepcji określony zostanie obszar, który obejmować będzie Lubelska Kolej Aglomeracyjna. Celem jej utworzenia jest umożliwienie szybkiego i sprawnego dojazdu do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Przeanalizowana zostanie także możliwość budowy nowych linii kolejowych: z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Mowa jest również o elektryfikacji linii z Lublina do Parczewa, a także budowa nowej łącznicy od Chełma do Lotniska Lublin, co zagwarantuje lepszą integrację transportu kolejowego i lotniczego.

– Województwo lubelskie dysponuje jedną z najrzadszych sieci kolejowych w kraju. Dlatego wierzę, że Lubelska Kolej Aglomeracyjna poprawi dostępność transportową, tak aby mieszkańcy mogli szybko i swobodnie przemieszczać się, korzystając ze zmodernizowanych linii kolejowych – stwierdził Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Aby mieszkańcy mieli sprawny i komfortowy dostęp do połączeń kolejowych, budowane będą nowe przystanki oraz modernizowane te obecnie już istniejące. Perony będą dostosowywane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Obok przystanków możliwe będzie tworzenie węzłów przesiadkowych, zapewniających bezproblemowe przesiadki do innych środków transportu publicznego. Jednocześnie powstanie Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej ma ograniczyć ruch pojazdów w centrum Lublina, co będzie miało pozytywny wpływ na stan powietrza w mieście, a także zapewnić rozwój dla miast, do których obecnie kolej nie dociera. W tym przypadku chodzi o Łęczną i Janów Lubelski.

Lubelska Kolej Aglomeracyjna nie jest nowym pomysłem. O jej stworzeniu wspominano m.in. na etapie przygotowań listy projektów kolejowych do realizacji podczas unijnej perspektywy finansowej na lata 2013-2020. Później do koncepcji wracał w trakcie ostatnich wyborów na prezydenta Lublina kandydat PiS Sylwester Tułajew. Wtedy mowa była o uruchamianiu połączeń zachód – wschód z Puław do Świdnika oraz Lubartów – Kraśnik. W przypadku Kraśnika pociągi miały docierać do Dzielnicy Fabrycznej dzięki wybudowaniu nowego odcinka linii kolejowej. W celu poprawy dostępu do pociągów miały powstać nowe przystanki: Lublin Rury, Marynin, Lublin Makro, Lublin Grygowej czy też Lublin Zalew.

Jak dzisiaj wyjaśniano w trakcie spotkania, opracowanie koncepcji planowane jest w latach 2020-2021. Jej koszt szacowany jest na ok. 400 tys. zł. Województwo lubelskie zobowiązało się pokryć połowę kosztów opracowania, a pozostałą część sfinansują PKP PLK SA, które zajmą się też m.in. przeprowadzeniem przetargu na wybór wykonawcy koncepcji oraz będą sprawowały nadzór nad jej przygotowaniem. Jeżeli chodzi o realizację robót budowlanych w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej zaplanowano je w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027.

(fot. PKP PLK)

21 komentarzy

  1. w Niedźwiadzie to arbuzy lotnisko budowali więc POłączenie z Lublinem się POtrzebne ?

  2. … czy powołano już zarząd tej kolei aglomeracyjnej z prezesem i trzema dyrektorami na czele oraz sowitym wynagrodzeniem i nagrodami dla wszystkich przyjaciół królika ? ! … tak pytam

  3. Sranie we banie

  4. 1 kwietnia, czy co ? Ciemny lud to kupi.

  5. Przedwyborcza pisowska bujda na resorach.

  6. Lemingi tylko krytykują.nic więcej.co by się nie robiło i tak będzie zle

  7. Proponuję także rozważenie budowy 2 innych, nowych linii kolejowych oraz wydłużenia planowanej linii w ramach LKA:
    LINIA LUBLIN-OPOLE LUBELSKIE
    Linia mogłaby biec przez takie miasta, jak Bełżyce, Poniatowa, Opole Lubelskie, (ew. dalej)Lipsko, Iłża, nawet do Skarżyska Kamiennej.
    ŁĄCZNIK LUBARTÓW-RADZYŃ PODLASKI
    Przez: Firlej, Kock
    Ten łącznik znacznie odciążyłby DK19, ponieważ Lublinianie często korzystają z wypoczynku nad j.Firlej
    Tym łącznikiem mogłyby jeździć pociągi Intercity, ponieważ nie musiałyby zbaczać na wschód w stronę Parczewa (tam mogłyby jeździć pociągi regio i LKA).
    Byłaby to także korzyść dla Radzynia Podlaskiego, ponieważ mogłaby powstać stacja/przystanek Radzyń Podlaski Centrum (obecna linia omija miasto o kilka kilometrów)
    WYDŁUŻENIE PLANOWANEJ LINII (DO ŁĘCZNEJ) DO WŁODAWY
    Linia mogłaby biec przez Cyców, Puchaczów, Urszulin, Okuninkę.
    Ta linia odciążyłby DK82, ponieważ Lublinianie często korzystają z wypoczynku nad jeziorami poj.Lubelskiego, a także nad j.Białym
    W pewnym miejscu mogłaby się połączyć z linią 81 (Chełm-Włodawa)
    Można by także rozważyć remont Nadwiślańskiej kolei wąskotorowej, a także ją rozbudować do Kazimierza Dolnego oraz przestać jej używaż wyłącznie do celów rekreacyjnych (jest to propozycja mniej realna niż te powyższe, aczkolwiek także warta uwagi)
    Do tych linii, warto by było rozważyć odbudowę linii do młynu Krauzego oraz jej rozbudowę do dworca PKS. Dobrze byłoby stworzyć w tamtych okolicach przystanek Lublin Śródmieście.
    Linia powinna biec w miejscu byłej bocznicy. Tj:
    Przyjazd kolejowy przez Łęczyńską
    Dalej wzdłuż Firlejowskiej
    Most nad Bystrzycą
    Wzdłuż Działkowej
    Przystanek Młyn Krauzego
    Oraz dalej:
    Wzdłuż Działkowej
    Estakada nad al.Tysiąclecia i ul.Podzamcze
    Przystanek Lublin Śródmieście na estakadzie (tak jak przystanek Kraków Podgórze).
    Budowa tej linii oraz puszczenie nią LKA przyczyniłoby się do znaczącego zmniejszenia natężenia ruchu w centrum miasta.
    Pozdrawiam i mam nadzieję,że moje propozycje zostaną rozważone.
    Skoro Łęczna i Janów Lubelski „dostaną” LKA, to czemu nie Opole Lubelskie, Firlej, Kock, Urszulin…?

Z kraju