Piątek, 10 maja 202410/05/2024
690 680 960
690 680 960

To pierwszy taki parking w Lublinie. Miasto chce wybudować kolejne trzy (zdjęcia)

Nowoczesny węzeł przesiadkowy na granicy Lublina i gminy Niemce już działa. W przyszłym roku miasto ma wybudować kolejne trzy tego typu obiekty: na Felinie, nad Zalewem Zemborzyckim oraz na granicy z Konopnicą.

Od soboty czynny jest już węzeł przesiadkowy na osiedlu Choiny w Lublinie. Po tym, jak ulica Choiny została przebudowana do granic miasta, w rejonie ulicy Granicznej powstała pętla dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz pierwszy w Lublinie parking typu Park&Ride. Celem jego powstania było zachęcenie osób, które dojeżdżają do Lublina z sąsiednich gmin, do skorzystania z autobusów i trolejbusów. Zgodnie z założeniem, kierowcy na parkingu mogą pozostawić swoje auta a następnie przesiąść się do komunikacji zbiorowej i w ten sposób kontynuować podróż do centrum miasta.

Na parkingu znajdują się miejsca dla 54 samochodów osobowych, są też stojaki mogące pomieścić około 100 rowerów. Powstały także 4 stanowiska typu Kiss&Ride, przeznaczone do krótkiego postoju dla samochodów, którymi podwożone są osoby korzystające z komunikacji miejskiej. Obok zbudowano też wiaty wypoczynkowe, powstały też elementy małej architektury a gdzie była taka możliwość, dokonano nasadzeń zieleni. Korzystanie z parkingu jest bezpłatne, urzędnicy jednak będą sprawdzać, czy jest on wykorzystywany zgodnie z założeniem. W przypadku gdy pojawią się takie sytuacje, mają być podejmowane decyzje mające na celu ograniczenie tego zjawiska. Wtedy rozwiązaniem może być pobieranie opłat od kierowców, którzy nie posiadają biletu na przejazd komunikacją miejską.

Do znajdującej się obok parkingu nowej pętli doprowadzony został 3 km odcinek trakcji trolejbusowej. Wiedzie ona od ul. Chodźki przez al. Smorawińskiego, ul. Szeligowskiego i ul. Choiny. Dojeżdżają tam dwie linie trolejbusowe nr 156 i 160 oraz jedna autobusowa nr 18. Dziennie na pętli wykonywanych jest łącznie ponad 400 kursów w obu kierunkach. Odjazd pojazdu w szczycie komunikacyjnym ma miejsce średnio co ok. 5 minut. Przez pierwsze miesiące urzędnicy będą oceniać, czy będzie to wystarczające do obsługi tej części miasta. Jeżeli okaże się, że nie, mają być podejmowane kroki, aby skierować tam kolejne linie, kończące obecnie swoją trasę na pętli przy ul. Paderewskiego. Docelowo z pętli skorzystają również autobusy elektryczne. W tym celu na miejscu pojawią się 4 ładowarki dużej mocy.

– Integracja transportu, nowy, elektromobilny tabor i innowacyjne rozwiązania takie jak parkingi Park&Ride to możliwość płynniejszego poruszania się po mieście dla wszystkich mieszkańców i lepsze połączenie Lublina z Lubelszczyzną. A to wzmacnia nasz potencjał jako regionalnego lidera. Stawiamy na zrównoważoną, nowoczesną i ekologiczną komunikację miejską – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Miasto planuje w przyszłym roku budowę kolejnych trzech tego typu parkingów połączonych z węzłami komunikacyjnymi. Pierwszy z nich powstanie na ul. Żeglarskiej przy skrzyżowaniu z ul. Krężnicką, naprzeciwko sklepu Stokrotka. Znajdzie się tam miejsce dla 30 samochodów oraz pętla dla 14 autobusów. Drugi obiekt zlokalizowany będzie przy Drodze Męczenników Majdanka. Pętla w okolicach ul. Królowej Bony, w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla a parking dla 40 samochodów przy skrzyżowaniu z ul. Grenadierów. Trzeci węzeł ma się znajdować przy al. Kraśnickiej w połowie drogi między ul. Bełżycką a Jana Pawła II. Będzie tam miejsce dla 10 pojazdów komunikacji miejskiej i 40 samochodów.

To pierwszy taki parking w Lublinie. Miasto chce wybudować kolejne trzy (zdjęcia)

To pierwszy taki parking w Lublinie. Miasto chce wybudować kolejne trzy (zdjęcia)

To pierwszy taki parking w Lublinie. Miasto chce wybudować kolejne trzy (zdjęcia)

To pierwszy taki parking w Lublinie. Miasto chce wybudować kolejne trzy (zdjęcia)

To pierwszy taki parking w Lublinie. Miasto chce wybudować kolejne trzy (zdjęcia)

(fot. UM Lublin)

48 komentarzy

  1. pieniądze wyrzucone w błoto po raz kolejny. już tego typu parkingi są w Polsce i świecą pustkami
    jak już się wyjeżdza z domu samochodem to nie po to żeby go po drodze zostawiać na jakimś pustkowiu i dodatkowo ponosić koszty biletu.
    komunikacja do okolicznych miejscowości ma sens aby w ogólne nie wyciągać samochodów z garażu a ten pomysł kompletnie nie trafiony

    • jest kasa z unii to trzeba wydawac , bo a nuz jeszcze nie zrealizujemy planu dziesiecioletniego i zabiora piniadze i nie bedzie hahaha

  2. Wystarczy wprowadzić opłaty na stare graty i problem korków się zmniejszy. Samochody są tanie a ludzie leniwi tego żaden parking nie zmieni chyba, że będą opłaty za wjazd do miasta. Przykładowo płatne strefy parkingowe w centrum o ile poprawiły sytuację, bo mało komu teraz chce się zostawić na dłużej auto w centrum.

  3. Kto to projektował?

    Przecież większość ruchu z północy realizowana jest przez Spółdzielczości Pracy a nie Choiny (teraz obwodnica + S17 a niedalekiej przyszłości S19 i jak dożyjemy to Via Carpatia). Przecież Choiny nie ma nawet wjazdu na obwodnicę. To powinno być zlokalizowane gdzieś k. IKEA lub Rynku Elizówka.

    Bezsens.

  4. Brak monitoringu dyskwalifikuje ten parking, kto zostawi tam samochód a tym bardziej rower? Po drugie dopóki komunikacja miejska będzie droższa od jazdy do pracy samochodem nikt się do niej nie przesiądzie! Koszt dojazdu samochodem ok 4-5 zł dwa bilety 6,4 zł. Po trzecie stan lubelskiego taboru tragedia!! Ostatnio moje dziecko chciało przejechać się autobusem po dwóch przystankach jazda się skończyła słowami małego dziecka ” Tato tu jest za głośno głowa mnie rozbolała, a do tego śmierdzi i się wszystko trzęsie”

    • czy twoje dziecko cierpi na jakąś ciężką, przewlekłą chorobę, czy po prostu jest tak kretyńsko chowane, że każdy, nawet najmniejszy dyskomfort powoduje „ból główki”?

      • Jak uważasz że ludzie którzy nie lubią smrodu potu, moczu i wąchania cudzych bąków a do tego dbają o swoje zdrowie nie chcą przebywać w nadmiernym hałasie które jest bardzo szkodliwe na zdrowie nie tylko na słuch i nazywasz ich chorymi na jakąś ciężka przewlekłą chorobę to zostaje mi tylko współczuć Twoim rodzicom takiego potomka.

  5. Przecież można „zachęcić” publikę poprzez darmową komunikację miejską po okazaniu kwitu za parking na obrzeżach miasta. Znając „oszczednych” to moża się udać:)