Piątek, 24 maja 202424/05/2024
690 680 960
690 680 960

Tak polska kolej zmieniła się dzięki środkom unijnym (zdjęcia)

Polska od 20 lat jest członkiem Unii Europejskiej. Obecność naszego kraju w związku europejskich państw zaowocowała ogromnymi środkami, które mogły być przeznaczone również na rozwój kolei. Dzięki finansowaniu, z różnych programów unijnych, zmodernizowane zostały linie kolejowe, stacje, przystanki. Powstały nowe odcinki torów, nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa. Na zmianach zyskali przede wszystkim pasażerowie, którzy podróżują bezpieczniej, szybciej i w większym komforcie.

Wielomiliardowe inwestycje na kolei w ciągu ostatnich 20 lat nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie unijne. To dzięki licznym programom, takim jak Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Program Operacyjny Polska Wschodnia, CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility) oraz szesnastu Regionalnym Programom Operacyjnym w każdym województwie, polska kolej miała możliwość zmieniać się dla podróżnych i ich wygody.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. aktywnie korzystały ze środków unijnych od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Po dwudziestu latach polska kolej jest już w zupełnie innym miejscu. Dzięki unijnemu wsparciu zrealizowaliśmy tysiące inwestycji. Dlatego odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy to zapowiedź, że kolej będzie mogła się dalej prężnie rozwijać – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Sprawna obsługa pasażerów, szybsze przejazdy pociągami, wzrost poziomu bezpieczeństwa i wygoda w codziennych podróżach to efekty inwestycji, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały również dzięki wsparciu funduszy unijnych. W latach 2004-2023 łączne nakłady na inwestycje kolejowe – w tym również te współfinansowane przez Unię Europejską – wyniosły blisko 116 mld zł. Prace objęły ok. 17 tys. kilometrów torów. Efektem są dzisiaj krótsze czasy przejazdu na ważnych trasach jak m.in. Warszawa – Trójmiasto, Katowice – Kraków, Kraków – Rzeszów, Wrocław – Poznań, Warszawa – Białystok, Ełk – Szczytno – Olsztyn.

Po wielu latach wróciły połączenia kolejowe z Wieliszewa do Zegrza Południowego, z Ostrołęki do Chorzel, z Legnicy do Lubina i Rudnej Gwizdanowa, z Łukowa do Lublina, a także na trasach Lewki – Hajnówka, Świdnica – Jedlina Zdrój oraz Wrocław – Sobótka – Świdnica. Mieszkańcy zyskali możliwość dogodnych codziennych i okazjonalnych podróży koleją.

Budowa nowych linii do terminali lotniczych pozwoliła lepiej zintegrować różne środki transportu i umożliwiła łączenie transportu kolejowego z lotniczym. Powstały połączenia do lotniska Kraków Balice, Katowice-Pyrzowice, Rzeszów Jasionka, Warszawa Lotnisko Chopina czy Olsztyn-Szymany.

Podróżni zyskali wyższy standard obsługi na przebudowanych stacjach i przystankach. Nowoczesne obiekty, które zapewniają większą dostępność do kolei także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, powstały w każdym województwie. Podróż z wygodnych peronów podróżni mogą rozpocząć m.in. w Szczecinie, Gdańsku, Rzeszowie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Lublinie, Kielcach czy Bydgoszczy. Postępują prace na kolejnych stacjach, m.in. w Warszawie, Olsztynie, Ełku, oraz Białymstoku, które dostosują obiekty do potrzeb różnych grup podróżnych. By ułatwić podróżowanie wszystkim pasażerom, montowane są windy, schody ruchome i pochylnie. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne są informacje w alfabecie Braille’a.

Zwiększyła się również dostępność do kolei dzięki budowie nowych stacji i przystanków w całej Polsce. Nowe obiekty powstały zarówno w dużych miastach np. Krakowie, Rzeszowie, Warszawie, Olsztynie czy Łodzi jak i w mniejszych miejscowościach m.in. w Piszu, Warce, Wałbrzychu, Hryniewiczach, Pabianicach, Zgierzu, Zaklikowie, Stalowej Woli, Zamościu, Ustroniu czy Iwinach.

Miliardowe inwestycje PLK SA to również prace na rzecz poprawy poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Bezkolizyjne skrzyżowania, jak tunele i wiadukty, usprawniły przejazd pociągów oraz poprawiły lokalną komunikację. Tysiące przejazdów kolejowo-drogowych zyskało nową nawierzchnię lub urządzenia. Nowoczesne systemy pozwalają lepiej nadzorować ruch pociągów.

Istotnym efektem kolejowych inwestycji jest także poprawa warunków do przewozów towarów. Dzięki inwestycjom zrealizowanym przy pomocy środków unijnych poprawił się dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Sprawny przewóz towarów jest możliwy dzięki pracom na przejściach granicznych i modernizacji ważnych linii dla ruchu towarowego, jak np. linia 131 Chorzów Batory – Tczew, linia 273 Wrocław – Szczecin tzw. Nadodrzanka, linie kolejowe w woj. śląskim np. Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze.

PLK SA kontynuują wielki proces inwestycyjny na kolei, jako ekologicznego środka transportu. Efektem będzie dalszy rozwój infrastruktury, co przełoży się na kolejne szybsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą ofertę przewozową oraz większa dostępność do kolei.

Zdjęcia: PKP PLK\mat. prasowe

16 komentarzy

  1. Dzięki Naszemu Narodowi POLAKOM że By nie Unia To Nie było by Na Utrzymaniu Podatnika Pasożytów Państwa UNi W Polsce Fundacji Korporacji Dopłaty do Sekt Partyjnych Politycznych Społeczek Sekt Bo Ten Dureń Co Wypisuje to Głupek Pasożyt Narodu Wybudowany Został Dzięki UNI Kanalizacja Wybudowali dla nie Polaków Bo my Polacy płacimy Jak Na zachodzie usługa Z milionowym Dochodem Korporacji Uwlaszonych Pasożytów to za każdy Siek Płacimy Cenę jak W Niemczech Autostrady Płacimy A Co my Podatki Płacimy na Utrzymanie Tych Pasożytów Państwa Polskiego UNI Za UB PZPR Też Budowali Za dług Gierka Bo Teraz UNI Buduje Jak Za komuny Te Same Klony Rodzinne POUB ckie z UNi

Dodaj komentarz

Wiadomości z info112