Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Powstaje kolejowa obwodnica Lublina. Pierwsze pociągi towarowe pojadą nią na wiosnę (wideo, zdjęcia)

We wtorek w Lublinie, w rejonie budowy łącznicy kolejowej na linii Warszawa – Lublin i Lublin – Stalowa Wola, odbył się briefing prasowy z udziałem wojewody lubelskiego Lecha Sprawki, członka Zarządu i dyrektora ds. realizacji inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Arnolda Brescha oraz członka Zarządu PKP Intercity oraz doradcy społecznego Prezesa Rady Ministrów ds. transportu i infrastruktury w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Tomasza Gontarza.

Tematem spotkania z dziennikarzami był postęp prac przy realizacji projektu na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk, na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I. Prace są częścią rozszerzonego projektu modernizacji linii Lublin – Warszawa o wartości ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł.

Dzięki łącznicy pomiędzy liniami Warszawa – Lublin i Lublin – Stalowa Wola (Przeworsk) będą lepsze możliwości rozwoju i obsługi ruchu pasażerskiego m.in. dla przyszłych przewozów aglomeracyjnych. Korzystnym rozwiązaniem jest zapewnienie nowej trasy dla pociągów towarowych. Składy w relacji północ-południe pojadą łącznicą i nie będą zajmowały torów na stacji Lublin Główny. Łącznica, budowana z wykorzystaniem środków unijnych POIiŚ, to zwiększenie możliwości transportu kolejowego w Lubelskim Węźle Kolejowym, w województwie i bardziej spójna sieć kolejowa.

W maju tego roku rozpoczęły się roboty na trasie łącznicy. Dla mieszkańców wybudowano przejście pod torami ważne szczególnie dla użytkowników ogródków działkowych. Ważnym elementem łącznicy będzie wiadukt kolejowy nad ul. Stary Gaj. W sierpniu na wybudowanym nasypie ułożono tory. Równocześnie przygotowano rozjazdy zapewniające połączenie z linią Lublin – Dęblin – Warszawa oraz z linią do Stalowej Woli i Przeworska. Pierwsze pociągi kolejową obwodnicą Lublina pojadą już na wiosnę.

Na budowie łącznicy zakończyły się zasadnicze prace. Na nasypie o długości ok. 1200 metrów ułożono nowy tor i ustawiono sieć trakcyjną. Wyprofilowany został tor. Regulowana jest sieć trakcyjna. Dla mieszkańców, szczególnie dla użytkowników ogródków działkowych, przygotowano przejście pod torami. Wybudowano też wiadukt kolejowy nad ul. Stary Gaj. Kontynuowane są prace związane z budową układu drogowego pod obiektem. Równolegle powstaje system odwodnienia układu torowego. Roboty realizowane przez firmę Track Tec Construction potrwają do końca października 2021 r. W następnym etapie powstaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk), które umożliwią sprawne przejazdy pociągów. Prace związane z budową systemu srk realizuje firma Thales. Wykonawca deklaruje, że zakończy je w II kwartale 2022 r. Po wybudowaniu urządzeń srk możliwy będzie przejazd pociągów po łącznicy.

We wtorek wojewoda lubelski Lech Sprawka, członek Zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Arnold Bresch oraz członek Zarządu PKP Intercity oraz doradca społeczny Prezesa Rady Ministrów ds. transportu i infrastruktury w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Tomasz Gontarz spotkali się w rejonie inwestycji z dziennikarzami.

– Łącznica, budowana z wykorzystaniem środków unijnych POIiŚ, to zwiększenie możliwości transportu kolejowego zarówno na Lubelskim Węźle Kolejowym, jak i całym województwie. Inwestycja wpisuje się w rozwój transportu kolejowego na terenie Lubelszczyzny – mówił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zapis wideo briefingu

(fot. wideo lublin112.pl)

14 komentarzy

  1. Za 10 lat może skończa, tak jak wiadukty. Z takim nepotyzmem nie ma się co szybko spodziewać finiszu.

  2. Przecież obwodnica kolejowa już istnieje.

  3. Jaka to obwodnica?
    Eliminuje jedynie przepinanie lokomotywy 2 km dalej.
    Ile pociągów z tego skorzysta?
    Latem policzę siedząc na działce ale i szanowna Redakcja powinna dopytać źródło w jakim czasie inwestycja się zwróci.
    Projekt z czasów PRL.
    Widocznie komuna wróciła.

  4. Fajne te chorągiewki w tle. Takie husarskie. A to przejście podziemne oświetlone chociaż? Ma ktoś foty jak wygląda po deszczu? Oby lepiej niż Dworzec Lublin Zachodni.

  5. A co z odwodnieniem przystanku kolejowego przy Starym Gaju? Niezła sztuka inżynierska, żeby utrzymać wodę na wzgórzu!

  6. Gdzie peło tam dno

Z kraju