Czwartek, 05 grudnia 202405/12/2024
690 680 960
690 680 960

Polregio kupuje 200 nowych pociągów. „To nowy etap rozwoju w historii przewoźnika”

W ciągu najbliższych trzech lat regionalny przewoźnik zakupi 200 nowoczesnych pociągów. Część z nich będzie kursowała po terenie województwa lubelskiego.

Największy w Polsce przewoźnik pasażerski, z którego usług każdego dnia korzystają setki tysiące pasażerów, kupi 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wczoraj spółka podpisała umowę na dostawę pojazdów z czterema producentami. Są nimi: Cegielski, Pesa Bydgoszcz, Newag oraz Stadler. Jest to rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej. Opiewa ono na kwotę ponad 7 mld zł.

Nowe pociągi będą w dwóch wersjach: dwu i trzy członowych. Mniejszych składów, które posiadają co najmniej 130 miejsc siedzących, ma być ok. 60 szt. Reszta to pojazdy mające minimum 210 miejsc siedzących. Wszystkie z nich mają rozwijać prędkość do 160 km/h, dzięki czemu pasażerowie odczują nie tylko lepszy komfort podróży, lecz również dotrą do celu w krótszym czasie. Z dodatkowego wyposażenia przewoźnik wymienia m.in.: klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.

Jak wynika z harmonogramu dostaw, zamówienia mają zostać zrealizowane w ciągu trzech lat, do lipca 2026 r. Pierwsze pociągi wyjadą na tory już w 2025 r. Kursować one mają w każdym województwie, gdzie Polregio ma podpisane umowy z samorządami, w tym właśnie na terenie naszego regionu.

Prezes zarządu Polregio Artur Martyniuk wyjaśnia, że zakup taboru rozpoczyna zarówno nowy etap rozwoju w historii przewoźnika jak też kolei regionalnej w Polsce. Oznacza to bowiem ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania dla milionów Polaków, zwłaszcza mieszkańców mniejszych miejscowości.

Jeżeli chodzi o finansowanie zakupu pociągów, to ma ono pochodzić z wielu źródeł. Wymieniono tu zarówno granty i pożyczki unijne, jak też komercyjne instrumenty dłużne oraz inne źródła. Przewoźnik, dzięki stabilnej sytuacji finansowej, posiada również własne środki na ten cel. Podpisane w ostatnich dwóch latach wieloletnie umowy z urzędami marszałkowskimi zapewniają, że spółka do 2030 roku osiągnie blisko 10 mld złotych przychodów.

(fot. Polregio/zdjęcie ilustracyjne)

17 komentarzy

  1. A teraz wszystko przełoży się na koszty biletów…

  2. Zygmunt z ulicy Zygmunta
    Ocena: 0

    Dziwne że nie podają czy spalinowe czy elektryczne. Przecież to istotne!

  3. Będzie szybciej i taniej.

  4. Ocena: 0

    160km/h są miejsca nawet w Europie gdzie pociągi jeżdżą o 200km/h szybciej.

  5. No dobra – artykuł z materiałów prasowych. Tylko czy z niego wynika ile tych składów trafi do województwa lubelskiego czy też wogóle lubelskie Polregio w tym przetargu uczestniczyło? Zwykły click-bait :

  6. Jakbyś czytał i w miarę rozumiał to, co przeczytałeś to byś nie zadawał pytań.

  7. Zamość – Lublin w niedzielę – w Krasnystaw Miasto już nie ma miejsc siedzących w szynobusie a „patafiany” z powiatu krasnostawskiego protestują bo im chcą dobudować nowe tory i to zelektryfikowane 🙂 Ciemnogród krasnostawski przebija kraśnicki 🙂

  8. Mam nadzieję że nowe składy będą omijać Krasnystaw i Izbicę – tamtejszy ciemnogrodzianie protestują przeciwko podwyższeniem standardów linii kolejowych bo zburzą dwa domy i kury nie będą się niosły ::)))

  9. pokazali drogi i kolej Polski B czy za PISu czy PO niezłą brechte mieli amerykanie jak jechali na wschodnią granicę , jak bieda była tak jest dla bardziej optymistycznych odsyłam do TVP tam same sukcesy

  10. kiedy wrócą bilety weekendowe ?

Z kraju

Polityka i społeczeństwo

Nauka i technologia