Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Pierwsze Impulsy dotarły na Lubelszczyznę. „Podróże koleją po regionie zmienią się diametralnie” (zdjęcia)

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne, jakie niebawem wyjadą na szlaki kolejowe województwa lubelskiego, można było podziwiać dzisiaj na dworcu PKP w Lublinie. Skład przejechał też do Nałęczowa.

We wtorek miała miejsce uroczysta prezentacja pierwszych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2, jakie zakupił Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. W wydarzeniu wzięli udział m.in. władze naszego regionu z marszałkiem Jarosławem Stawiarskim i wicemarszałkiem Michałem Mulawą na czele, prezes PolRegio Artur Martyniuk czy też przedstawiciele producenta, czyli spółki Newag, w tym jej główny akcjonariusz Zbigniew Jakubas.

Nowoczesne składy są wyposażone m.in. w nowoczesne, oszczędne zespoły napędowe zapewniające prędkość do 160 km/h oraz urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Bezpieczeństwo podróży zapewnia pełny monitoring wnętrz i otoczenia. Ponadto każdy z pojazdów posiada defibrylator AED. Pociągi są też przystosowane dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Przestrzeń pasażerska oferuje m. in. specjalną strefę do przewozu większego bagażu oraz rowerów, wygodne i ergonomiczne fotele pasażerskie, wydajne układy klimatyzacji, dostęp do Internetu oraz do gniazd elektrycznych i USB zasilających urządzenia mobilne. Dzięki nowoczesnemu systemowi informacji pasażerskiej, pasażerowie otrzymają niezbędne informacje o podróży, które są prezentowane na wysokiej jakości wyświetlaczach i monitorach.

– Realizacja dróg szybkiego ruchu są już na ukończeniu, nadszedł więc czas na kolej. Jest to wypełnienie tzw. Zielonego Ładu. Rok 2050 zbliża się wielkimi krokami, więc każdy powinien zdawać sobie sprawę, że aby osiągnąć założenia programu, trzeba przedefiniować transport. A transport kolejowy jest przede wszystkim transportem dziewięć razy tańszym niż transport kołowy oraz najmniej emitującym dwutlenek węgla. To jest dopiero początek, spełnienie naszych marzeń o nowoczesnych kolejach, dworcach kolejowych i przede wszystkim składach. W tych zespołach trakcyjnych jest wszystko i mam nadzieję, że będą one dobrze służyły mieszkańcom województwa lubelskiego, a przede wszystkim zachęcą do podróżowania koleją – mówił marszałek Jarosław Stawiarski.

Następnie uczestnicy udali się w przejazd nowym składem do Nałęczowa. Jak podkreślano w trakcie jazdy, dzięki nowemu taborowi, podróże koleją po regionie zmienią się diametralnie. Wszystko dlatego, że w środku jest bardzo cicho i komfortowo. Każdy z elektrycznych zespołów trakcyjnych może zabrać na pokład 105 pasażerów. Jednak jak podkreślał prezes zarządu spółki Newag Zbigniew Konieczek, są one przystosowane, aby dołączyć do nich kolejne człony, co sprawi, że będzie nimi mogło podróżować dwa razy więcej osób.

Impulsy 2 zastąpią kilkudziesięcioletnie składy EN57. Zostały one zamówione w 2019 roku, a umowa początkowo opiewała na osiem dwuczłonowych pojazdów, niebawem zarząd województwa zwiększył zamówienie do 9 sztuk. Łączna wartość kontraktu wynosi ponad 165 mln zł, z czego 130 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne będą kursowały m.in. na trasach: Dęblin – Lublin – Chełm, Łuków – Dęblin, Lublin – Kraśnik – Szastarka, Siedlce – Łuków – Terespol, oraz Świdnik Miasto – Lublin Airport.

(fot. lublin112)

35 komentarzy

  1. Przecież nikt tym nie jeżdzi. Marnują tylko prąd.

  2. Czemu nie podana jest wysokość unijnej dotacji jak i sama informacja o tym facie jest przemilczana?

  3. Mieszkam przy trasie kolejowej Lublin-Dęblin.
    Pociągi, zwłaszcza pospiesznie jeżdżą o wiele wolniej niż przed remontem. I dziwic się że nikt tym nie jeździ.

  4. Ale pięknie aż pała mięknie.

  5. dlaczego poprzednia ekipa nie kupiła ???

  6. Panie Jarosław Stawiarski!
    Jeżeli według Pana transport kolejowy jest dziewięć razy tańszy od kołowego (czyli chyba samochodowego), to dlaczego bilety są w tej samej cenie, lub tylko kilka procent tańsze?

  7. Jaka jest wysokość dofinansowania unijnego ?

  8. Szkoda, że połączenia kolejowe z Zamościem oraz Hrubieszowem nie mają racji bytu i poza autem dojechać można jedynie ciasnymi busami lub szynobusem, którym podróż trwa ponad 2 razy dłużej niż autem

  9. Dojeżdżam codziennie z linii chełmskiej do pracy pociągiem który przyjeżdża do st.Lublin Główny o godz;6.09 i który notorycznie się opóźnia. Żadne prośby ,skargi nie odnoszą pożądanego skutku pociąg jeździ jak jeżdził,ani Urząd Marszałkowski ani PLK PKP ani PolRegio nie mają chęci coś zmieniać w rozkładzie jazdy,stały komentarz w/w sprawie to remont dworca. Jestem ciekawy czy nowe składy zmienią los dojeżdżających pasażerów z linii chełmskiej

Z kraju