Środa, 04 grudnia 202404/12/2024
690 680 960
690 680 960

Pierwsze Impulsy dotarły na Lubelszczyznę. „Podróże koleją po regionie zmienią się diametralnie” (zdjęcia)

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne, jakie niebawem wyjadą na szlaki kolejowe województwa lubelskiego, można było podziwiać dzisiaj na dworcu PKP w Lublinie. Skład przejechał też do Nałęczowa.

We wtorek miała miejsce uroczysta prezentacja pierwszych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2, jakie zakupił Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. W wydarzeniu wzięli udział m.in. władze naszego regionu z marszałkiem Jarosławem Stawiarskim i wicemarszałkiem Michałem Mulawą na czele, prezes PolRegio Artur Martyniuk czy też przedstawiciele producenta, czyli spółki Newag, w tym jej główny akcjonariusz Zbigniew Jakubas.

Nowoczesne składy są wyposażone m.in. w nowoczesne, oszczędne zespoły napędowe zapewniające prędkość do 160 km/h oraz urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Bezpieczeństwo podróży zapewnia pełny monitoring wnętrz i otoczenia. Ponadto każdy z pojazdów posiada defibrylator AED. Pociągi są też przystosowane dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Przestrzeń pasażerska oferuje m. in. specjalną strefę do przewozu większego bagażu oraz rowerów, wygodne i ergonomiczne fotele pasażerskie, wydajne układy klimatyzacji, dostęp do Internetu oraz do gniazd elektrycznych i USB zasilających urządzenia mobilne. Dzięki nowoczesnemu systemowi informacji pasażerskiej, pasażerowie otrzymają niezbędne informacje o podróży, które są prezentowane na wysokiej jakości wyświetlaczach i monitorach.

– Realizacja dróg szybkiego ruchu są już na ukończeniu, nadszedł więc czas na kolej. Jest to wypełnienie tzw. Zielonego Ładu. Rok 2050 zbliża się wielkimi krokami, więc każdy powinien zdawać sobie sprawę, że aby osiągnąć założenia programu, trzeba przedefiniować transport. A transport kolejowy jest przede wszystkim transportem dziewięć razy tańszym niż transport kołowy oraz najmniej emitującym dwutlenek węgla. To jest dopiero początek, spełnienie naszych marzeń o nowoczesnych kolejach, dworcach kolejowych i przede wszystkim składach. W tych zespołach trakcyjnych jest wszystko i mam nadzieję, że będą one dobrze służyły mieszkańcom województwa lubelskiego, a przede wszystkim zachęcą do podróżowania koleją – mówił marszałek Jarosław Stawiarski.

Następnie uczestnicy udali się w przejazd nowym składem do Nałęczowa. Jak podkreślano w trakcie jazdy, dzięki nowemu taborowi, podróże koleją po regionie zmienią się diametralnie. Wszystko dlatego, że w środku jest bardzo cicho i komfortowo. Każdy z elektrycznych zespołów trakcyjnych może zabrać na pokład 105 pasażerów. Jednak jak podkreślał prezes zarządu spółki Newag Zbigniew Konieczek, są one przystosowane, aby dołączyć do nich kolejne człony, co sprawi, że będzie nimi mogło podróżować dwa razy więcej osób.

Impulsy 2 zastąpią kilkudziesięcioletnie składy EN57. Zostały one zamówione w 2019 roku, a umowa początkowo opiewała na osiem dwuczłonowych pojazdów, niebawem zarząd województwa zwiększył zamówienie do 9 sztuk. Łączna wartość kontraktu wynosi ponad 165 mln zł, z czego 130 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne będą kursowały m.in. na trasach: Dęblin – Lublin – Chełm, Łuków – Dęblin, Lublin – Kraśnik – Szastarka, Siedlce – Łuków – Terespol, oraz Świdnik Miasto – Lublin Airport.

(fot. lublin112)

35 komentarzy

  1. Przypominam, że w pociągach obowiązuje noszenie maseczki? Czy odpowiednie służby ukażą wszystkie osoby będące w pociągu?

  2. Czy dworzec Zalany aka Zachodni w końcu został doprowadzony do odpowiedniego stanu? Czy dalej przy każdej mżawce trzeba kalosze zakładać?

  3. Niech najpierw PLKa zlikwiduje nierówności w torze nr 2 przed Sadurkami bo od kilku miesięcy zwolnienie do 50km/h i nikt z tym nic nie robi.

    • nierówności? u nas 5 lat wiadukt budowali, kluczowy dla dróg 1/4 miasta i większości połączeń kolejowych.

  4. Fajny

  5. No jasne …”tiry” na tory i bedzie jak w bajce

  6. W końcu do re pojazdy a nie badziew z pessy. Jaka była wysokość wsparcia unijnego przy zakupie?

  7. Jeśli bedzie taki mały jak na makiecie to pasażerowie np relacji Lublin -Chełm chyba będą siedzieć na dachu bo skład na pewno nie pomieści wszystkich dojeżdżających do szkoły czy pracy

  8. Najważniejsze, że politycy się lansują. Przy szynobusach, na drodze, na moście, na drągu, w przeciągu. Pod płaszczykiem „zrobienia dobrze suwerenowi” a w rzeczywistości sprawniejszej trzebieży lasów obiecano kolej (żelazną) do Janowa Lub. Poszło w eter skutecznie, bo jak donosiła prasa tydzień temu: pijany mieszkaniec powiatu janowskiego wdrapał się na lokomotywę w Kraśniku i kazał się odwieźć do domu. Tak teraz działa u nasz władza ludowa.

  9. Ta korba z przodu to do odpalania?

  10. Artykuł o nowych zespołach trakcyjnych- rozumiem, ale łyse łby na fotografiach zamiast zdjęć szynobusów a szczególneie wnetrza nie pojmuję. Co to ma być kolejny artykuł sponsorowany???

Z kraju

Polityka i społeczeństwo

Nauka i technologia