Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

W Lublinie rower jest wygodną alternatywą. Zarówno z uwagi na okoliczne tereny zielone, jak i przystosowanie miejskiej infrastruktury do tego ekologicznego środka transportu.

Jak zauważają lokalni aktywiści, infrastruktura rowerowa w stolicy Lubelszczyzny bardzo się rozwinęła, co potwierdzają także dane z raportu. Od 2018 roku przybyło tu blisko 42 km DDR-ów, co sprawia, że procentowy stosunek długości dróg rowerowych do wszystkich publicznych wynosi aż 35%. I jest to jeden z najlepszych wyników w kraju. Dzięki temu miasto niejednokrotnie można przejechać z jednego końca na drugi, nie opuszczając dedykowanych ścieżek.

Rozbudowująca się sieć dróg rowerowych ma także wpływ na spadającą z każdym rokiem liczbę wypadków z udziałem rowerzystów. Lepszy stan infrastruktury w mieście ma również swoje przełożenie na bezpieczeństwo jej użytkowników. Na przestrzeni ostatnich 4 lat suma takich kolizji obniżyła się niemal o 30%. Liczba wypadków z udziałem rowerzystów spadła w Lublinie z 141 w 2018 roku do 101 w 2021 roku. Bezpieczeństwo jest zresztą zasługą także samych mieszkańców Lublina. Prawie co trzeci wybierany projekt w ramach budżetu obywatelskiego ma rowerowy charakter.

Wdrażana od kilku lat spójna strategia rozwoju miasta, zakładająca tworzenie przestrzeni, po której można bezpiecznie przemieszczać się rowerem, przynosi wymierne korzyści. Wzrasta długość dedykowanych dróg, spada liczba wypadków, a mieszkańcy coraz chętniej zostawiają swoje samochody na rzecz ekologicznych środków transportu.

Aż 30% wybranych projektów w ramach budżetu obywatelskiego posiada w swoich założeniach pomysły mieszkańców, na to jak rozwinąć i unowocześnić strukturę rowerową w mieście. Ten odsetek to bardzo dobry wynik na tle innych badanych miast, z których tylko Poznań i Wrocław wypadły lepiej. Może jest to pokłosie decyzji urzędu miasta, który na realizację projektów rowerowych przeznaczył jedynie 0,09% dostępnego budżetu.

Lublin miasto inspiracji

Strategia rowerowa miasta zakłada utworzenie spójnych terenów zielonych w różnych częściach miasta, które pozwolą mieszkańcom przemieszczać się atrakcyjnymi wizualnie i bezpiecznymi trasami.

Ograniczenie emisji spalin do atmosfery wpisuje się w idee miasta zeroemisyjnego, działania zachęcające do wybierania komunikacji zbiorowej, zamiast samochodu pomogą osiągnąć ten cel. Równie ważnym elementem tego procesu jest priorytetyzowanie infrastruktury rowerowej, na przykład utworzenie dojazdów rowerowych do centrum miasta, na podstawie systemu bezkolizyjnych kładek. Takie rozwiązania sprawiają, że rower jako główny środek komunikacji pozwala uniknąć korków, skracając czas przejazdu. Zadbana infrastruktura rowerowa sprzyja również rozwojowi aktywności sportowej na poziomie amatorskim.

Więcej informacji w raporcie na stronie – https://www.centrumrowerowe.pl/blog/miasta-dla-rowerzystow/

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

Lublin postrzegany jest jako rewelacyjne miejsce do życia dla rowerzystów

(fot. pixabay.com, mat. prasowe centrumrowerowe.pl)

69 komentarzy

  1. Łysy teraz powinien wskoczyć na rower i przejechać się tymi pięknymi trasami rowerowymi 🙂

    • Oby jadąc rowerem po chodniku nie staranował swojego samochodu zapakowanego na chodniku.
      Niestety, ale rządzący miastem czy projektujący infrastrukturę rowerową, rower ostatni raz widzieli na swojej komunii. A autobusem ostatni raz w XX wieku jechali.
      Dlatego infrastruktura rowerowa czy komunikacja miejsca wygląda i działa, tak jak działa. Ale na papierze oczywiście sukces.

  2. Że co? Chyba komuś nadmiar słońca zaszkodził. Lublin przyjazny rowerzystom? Ciekawe z jakiej okazji. Dziurawych wąskich DDR, nielogicznego rozmieszczenia DDR, braku połączenia kawałków DDR czy może niebezpiecznych (zagrażających zdrowiu i życiu rowerzystów) skrzyżowań z ulicami?

Z kraju