Uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku. Straciła blisko 80 tys. złotych
10:53 25-06-2023
Do policjantów z Włodawy zgłosiła się mieszkanka powiatu i przekazała policjantom, że zadzwonił do niej mężczyzna podający się za pracownika banku.
Oszust poinformował 41-latkę, że prawdopodobnie ktoś usiłuje zaciągnąć na nią kredyt. Gdy kobieta poinformowała, że nie jest klientką tego banku „oszust” przełączył ją do właściwego konsultanta, który potwierdził wersję swojego przedmówcy. Mężczyzna zapewnił mieszkankę powiatu włodawskiego, że jedynym sposobem ochronienia jej konta jest zaciągnięcie kredytu gotówkowego i wpłacenie całej kwoty do wpłatomatu.
Rozmowa z „prokuratorem”
Po zakończeniu tej rozmowy, kobieta odebrała kolejny telefon od rzekomego prokuratora. Mężczyzna zapewnił 41-latkę, że działania są prowadzone prawidłowo, zaś ona ma postępować zgodnie z instrukcjami „bankowca”. Od tej chwili 41-latka pozostawała na linii z „oszustem” i wykonywała dalsze polecenia.
Następnie po zaciągnięciu kredytu pieniądze wpłaciła do wpłatomatu wpisując przekazywane kody umożliwiające wykonanie transakcji. Po wpłacie blisko 80 tysięcy złotych rozmówca poinformował kobietę, by udała się do domu i tam oczekiwała na telefon prokuratora, wskazując jednostkę policji, na której zgłoszone zostanie to zdarzenie.
Gdy 41-latka nie otrzymywała żadnego telefonu zdecydowała się sama zadzwonić na telefon prokuratora. Po drugiej stronie usłyszała głos kobiety i dowiedziała się, że została oszukana. Teraz sprawę wyjaśniają policjanci.
Uważaj na spoofing
Spoofing (ang. oszustwo, podrobienie) to termin używany do opisania techniki lub działania polegającego na fałszowaniu informacji, tożsamości lub komunikacji w celu wprowadzenia kogoś w błąd lub uzyskania nieautoryzowanego dostępu do systemu lub danych. Polega na tworzeniu fałszywego wyglądu lub udawaniu kogoś lub czegoś innego. Spoofing może przybierać różne formy, takie jak spoofing e-maili, spoofing identyfikatora rozmówcy (caller ID), spoofing IP lub spoofing stron internetowych.
- Spoofing e-maili: W spoofingu e-maili nadawca manipuluje nagłówkiem e-maila, aby wyglądało to, jakby wiadomość pochodziła z innych źródeł. Ta technika jest często wykorzystywana w atakach phishingowych lub do wysyłania złośliwych wiadomości e-mail.
- Spoofing identyfikatora rozmówcy (caller ID): Spoofing identyfikatora rozmówcy polega na manipulowaniu wyświetlaczem identyfikatora rozmówcy, aby pokazywał inny numer telefonu lub nazwisko na telefonie odbiorcy. Jest to często wykorzystywane w oszustwach telefonicznych lub do ukrycia prawdziwej tożsamości dzwoniącego.
- Spoofing IP: Spoofing IP odnosi się do manipulacji źródłowym adresem IP pakietu w celu ukrycia tożsamości nadawcy lub podania się za inny system. Ta technika może być wykorzystywana do przeprowadzania różnego rodzaju ataków, takich jak ataki typu Denial of Service (DoS) lub do obejścia zabezpieczeń sieciowych.
- Spoofing stron internetowych: Spoofing stron internetowych polega na tworzeniu fałszywej strony internetowej, która naśladuje prawdziwą, aby wprowadzić użytkowników w błąd i skłonić ich do podania poufnych informacji. Często polega to na naśladowaniu projektu, układu i treści oryginalnej strony internetowej, aby oszukać użytkowników i skłonić ich do podania danych logowania lub informacji finansowych.
Warto zauważyć, że choć spoofing może mieć zastosowanie w celach legalnych, takich jak testy penetracyjne lub diagnostyka sieciowa, wymaga to odpowiednich uprawnień i uwzględnienia etycznych zasad. Nieautoryzowane lub złośliwe działania spoofingowe są jednak nielegalne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji.
(fot. pixabay.com)
Jak zadzwoni prokurator, trzeba mówić: te, prorok, będziesz siedział?