Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Ponad 2,3 mln złotych kary dla firmy za nieuczciwe praktyki na pokazach. „Upominki nie były darmowe”

Jak poinformował prezes UOKiK, Spółka Expectes zapraszała konsumentów na pokazy pod pretekstem udziału w akcji „Polska Przedsiębiorcom” i obiecywała prezenty za udział w spotkaniach. W rzeczywistości akcja nie istniała, a upominki nie były darmowe. Na firmę została nałożona kara ponad 2,3 mln zł za wprowadzanie konsumentów w błąd.

Spółka Expectes z siedzibą w Poznaniu organizuje pokazy handlowe. Sprzedaje na nich sprzęt AGD oraz produkty wełniane. Dzwoniąc do konsumentów, jej telemarketerzy podają się za przedstawicieli Fundacji Reklamy Społecznej i zapraszają na prezentację w ramach akcji „Polska przedsiębiorcom”, której celem jest ratowanie miejsc pracy. Prezes UOKiK zakwestionował praktyki firmy i nałożył na nią karę w wysokości ponad 2,3 mln złotych (2 342 230 zł).

– Spółka Expectes wprowadzała konsumentów w błąd i kusiła ich podarunkami, aby przyszli na pokaz i kupili oferowane tam produkty. Szczególnie rażący jest fakt, że w rozmowach z konsumentami telemarketerzy ukrywali prawdziwą tożsamość przedsiębiorcy i powoływali się na nieistniejącą fundację, co miało dodatkowo oddziaływać na emocje rozmówców – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zakwestionowane praktyki przez UOKiK

*Wprowadzanie konsumentów w błąd co do przyczyny kierowanych do konsumentów zaproszeń. Podczas rozmów telefonicznych telemarketerzy informowali konsumentów, że reprezentują Fundację Reklamy Społecznej i działają w ramach akcji „Polska Przedsiębiorcom”, której celem jest ratowanie miejsc pracy. W rzeczywistości nie istnieje ani Fundacja Reklamy Społecznej, ani akcja „Polska Przedsiębiorcom”. Spotkania mają charakter pokazu handlowego.

*Wprowadzanie w błąd co do prezentów. Telemarketerzy wywoływali u konsumentów wrażenie, że już za sam udział w prezentacji każda para przychodząca na spotkanie dostanie ciśnieniowy ekspres do kawy. W rozmowach podkreślali funkcjonalność i jakość ekspresu. W rzeczywistości okazywało się, że konsumenci nie otrzymywali obiecanych ekspresów – były one uwzględniane jako część nabywanych przez konsumentów zestawów, a konsumenci w trakcie pokazów byli informowani, że aby otrzymać ekspres, muszą dokonać zakupu. Za to prezenty wręczane za sam udział w pokazie były bardzo niskiej wartości i jakości.

*Wprowadzanie w błąd, że spotkanie i prezenty za udział w spotkaniu są finansowane przez sponsora. W trakcie pokazów prowadzący informowali uczestników, że prezenty są sponsorowane przez firmę, która w rzeczywistości nie istnieje.

*Udzielanie konsumentom nieprawdziwych informacji co do losowania podczas prezentacji. W trakcie pokazu przedstawiciele spółki przeprowadzali różne losowania wśród uczestników. Przedmiotem jednego z nich miały być nagrody, takie jak zestawy noży, żelazko, maszynka do mięsa, wyciskarka. W rzeczywistości osoby wylosowane miały możliwość wyboru jednej z kilku kopert, a w wylosowanej kopercie były wyszczególnione artykuły eksponowane na prezentacji, ale warunkiem ich otrzymania był zakup jednego z oferowanych produktów. Niezależnie od tego, UOKiK ustalił, że wszystkie losowania mają fikcyjny charakter i stanowią jedynie element prezentacji mający na celu zachęcenie konsumentów do zakupu prezentowanego sprzętu.

Prezes UOKiK w wydanej decyzji nakazał spółce natychmiast zaprzestać stosowania zakwestionowanych praktyk.

Rady dla konsumentów

– Uważaj na pułapki w zaproszeniach. Nie daj się zwieść, że chodzi o bezpłatne badania czy promocję nowej sieci sklepów. Pamiętaj, że prezenty przeważnie nie są za darmo.

– Nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji. Masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Dopytaj o ich właściwości, porównaj ceny. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji.

– Uważaj przy płatności na raty. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem”. Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów.

– Domagaj się dokumentów. Sprzedawca musi ci dać 1 egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej, regulaminy promocji.

– Możesz odstąpić od umowy. Masz na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, musisz w ciągu 14 dni na własny koszt odesłać produkt.

– Wadliwy produkt możesz reklamować. Możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Sprzedawca odpowiada w ramach rękojmi za wady, które wystąpiły w ciągu 2 lat od wydania towaru.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

(fot. pixabay.com\źródło UOKiK)

7 komentarzy

  1. Przyjąłem zasadę, że jak ktoś do mnie dzwoni i słodkim głosem informuje mnie, ze ma dla mnie upominek, czy prezent, to ja równie słodko pytam, ile mnie będzie kosztował ten upominek lub prezent.
    Zwykle rozłączają się, a jak nie, to przestaję być „słodka”. Potem blokuję numer „darczyńcy”.

  2. Tymczasem tuż pod artykułem bez żenady prezentuje się reklamy pokroju „Lublin: Niesprzedane sofy za półdarmo (zobacz ceny)” :V Jak widać żaden pieniądz nie śmierdzi, byle sprzedać na portalu miejsce na reklamę.

    • król onuc pierwszy

      Po co jątrzysz jak linki prowadzą do legalnie działających stron. Ktoś ci liczy twoje pieniądze? Nie? To nie licz innym.

      • czy jakaś instytucja będzie reprezentowała – wyegzekwuje odszkodowania dla osób poszkodowanych ?
        Obecnie to wygląda, jakby Państwo współdziałało z takimi firmami: firmy oszukują (głównie starsze osoby) wyciągając z nich ostatnie pieniądze, Państwo nakłada karę na firmę, poszkodowani pozostają w dalszym ciągu bez pieniędzy. Czyli podmiot dokonujący oszustwa dzieli się łupem z Państwem, a oszukani zostają na lodzie.

    • „kasa” długo nad tym „rozmyślałeś”?
      Rozumiem, że płacisz abonament za korzystanie z portalu „lublin112”?
      Nie dość, że każą ci płacić za każdy artykuł to jeszcze wciskają reklamy 🙂

  3. Już samo dzwonienie powinno być „zakazane” bez spełnienia dodatkowych obostrzeń: informacja, że rozmowa nie jest z człowiekiem – obowiązkowa, pozostałe na żądanie: dane firmy – pełna nazwa, adres, NIP, REGON; w przypadku niezadowolenia z rozmowy informacja na kogo i gdzie złożyć skargę. Założenie bazy numerów telefonicznych (dać jakieś sensowne kryterium telemarketingu) numery powinny być zarejestrowane w specjalnej bazie ogólnodostępnej, A firmy (właściciele numerów – bo wszystkie numery muszą być na kogoś zarejestrowane) za niespełnienie tych wymogów będą karani wysokimi karami.

  4. Bardzo dobrze. Wręcz wspaniale. Proceder trwający od lat wciskania przeważnie seniorom mało potrzebnych rzeczy za gigantyczne pieniądze na zamkniętych pokazach praczy mózgów. Tylko, że; rzeczonej firmy prawdopodobnie już nie ma lub tak się „przekonstruowała”, że kara jest nie odzyskania. Niestety, jak zwykle – cwaniacy, oszuści i złodzieje o krok przed tzw wymiarem sprawiedliwości.

Z kraju