Środa, 17 kwietnia 202417/04/2024
690 680 960
690 680 960

Oszuści nadal mają się dobrze i skutecznie okradają mieszkańców regionu. Ciągle tymi samymi metodami

Nie pomagają apele i nieustanne publikowanie informacji o oszustwach. Nadal przestępcy bez problemu wykorzystują swoje metody, aby okradać mieszkańców naszego regionu. Trzy osoby straciły w ostatnich dniach łącznie ponad 21 tys. złotych.

Oszustwo na BLIK

Świdniccy policjanci przyjęli zawiadomienie o oszustwie od 39-letniej mieszkanki gminy Mełgiew. Kobieta zrelacjonowała, że na komunikatorze odezwała się jej znajoma, która poprosiła ją o pożyczkę pieniędzy w kwocie 1000 złotych.

Kobieta chcąc pomóc znajomej podała jej kod BLIK i zaakceptowała transakcję. Okazało się jednak, że doszło do włamania na konto tej znajomej i faktycznie korespondencję prowadziła osoba podszywająca się za koleżankę.

Chciała sprzedać dziecięce ubranka, straciła 10 tys. złotych

Do łęczyńskiej komendy zgłosiła się kobieta, która padła ofiarą cyberprzestępców. Na jednym z portali internetowych 39-latka wystawiła na sprzedaż ubranka dziecięce. Nie musiała czekać długo, gdy skontaktowała się z nią osoba zainteresowana zakupem spódniczki. W kolejnym kroku sprzedająca otrzymała wiadomość mailową, z treści której wynikało, że płatność powiodła się oraz link „kliknij dalej” mający służyć do sfinalizowania transakcji.

Tu sprzedająca popełniła błąd. Kliknęła w przesłany link prowadzący do strony łudząco przypominającej stronę banku, po czym wpisała dane potrzebne do logowania do bankowości internetowej. Tymczasem oszust, mając pogląd na jej hasła, zalogował się na jej rzeczywiste konto bankowe i wypłacił ponad 10 tysięcy złotych.

Nie sprzedała telefonu, z konta zniknęło ponad 10 tys. złotych

Do bialskiej komendy zgłosiła się 21-latka, która padła ofiarą oszustów. Z relacji pokrzywdzonej wynikało, że na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła do sprzedaży telefon komórkowy. Krótko po „odświeżeniu” oferty skontaktowała się z nią osoba zainteresowana zakupem. Szczegóły ewentualnej transakcji ustalane były za pomocą e-maila. W trakcie trwania korespondencji 21-latka otrzymała wiadomość, jak myślała z portalu. Z informacji wynikało, że otrzyma gotówkę po kliknięciu w otrzymany link. Kobieta przyznała, że po raz pierwszy korzystała z tego portalu, więc nie zaniepokoił jej ten fakt.

Pokrzywdzona postąpiła zgodnie z wytycznymi. Kliknęła również w pojawiającą się ikonę jej banku oraz podała login, hasło oraz pesel. Po tym zalogowała się na swoje konto bankowe. Pozwoliło to oszustom przechwycić dane logowania do bankowości elektronicznej i uzyskanie dostępu do rachunku pokrzywdzonej. W efekcie z jej konta została wypłacona kwota ponad 10 tysięcy złotych. Przekonała się o tym, gdy po raz kolejny zalogowała się na konto. Wówczas zgłosiła się na policję.

Oszustwa internetowe mogą przybierać wiele form, od phishingu po fałszywe informacje, więc istnieją różne sposoby, aby uniknąć wpadnięcia w pułapkę. Oto kilka zasad, które pomogą Ci uniknąć oszustw w Internecie:

  1. Uważaj na podejrzane e-maile. Otwieraj tylko wiadomości od znanych i zaufanych źródeł. Nie otwieraj linków ani nie pobieraj załączników z nieznanych źródeł.
  2. Nie udostępniaj prywatnych informacji w Internecie. Nie wprowadzaj danych osobowych ani finansowych na podejrzanych stronach. Zawsze sprawdzaj, czy strona, na której się znajdujesz, jest bezpieczna i zabezpieczona protokołem HTTPS.
  3. Używaj silnych haseł i nie używaj jednego hasła do wielu kont. Nie udostępniaj haseł innym osobom i nie zapisuj ich w miejscach łatwo dostępnych dla innych.
  4. Instaluj programy antywirusowe i zawsze aktualizuj oprogramowanie swojego komputera. To pomoże w ochronie przed szkodliwym oprogramowaniem, wirusami i innymi zagrożeniami.
  5. Uważaj na oferty, które wydają się zbyt dobre, aby były prawdziwe. Zawsze czytaj umowy i warunki przed podpisaniem czegokolwiek lub kupieniem czegoś w Internecie.
  6. Bądź świadom podejścia „sposób na szybkie wzbogacenie się”. Nie wierz w historie o szybkim i łatwym zarobku pieniędzy. Jeśli coś brzmi zbyt dobrze, aby było prawdziwe, to prawdopodobnie takie jest.
  7. Szukaj opinii innych użytkowników przed dokonaniem zakupu lub korzystaniem z usług. Opinie i recenzje mogą pomóc Ci uniknąć podejrzanych ofert.
  8. Bądź czujny i uważaj na to, co robisz w Internecie. Jeśli coś wydaje Ci się podejrzane, nie podejmuj ryzyka i nie klikaj w linki ani nie pobieraj plików.

Pamiętaj, że jednym z najlepszych sposobów, aby uniknąć oszustw w Internecie, jest zdrowy rozsądek i ostrożność. Wątp w to, co wydaje się zbyt piękne, aby było prawdziwe, i zawsze sprawdzaj, zanim zaczniesz działać.

(fot. pixbay.com)

9 komentarzy

  1. To chyba dobrze, że mamy tylu empatycznych, uczynnych ludzi wspomagających swoimi pieniędzmi tych którzy ich bardziej potrzebują niż owi „darczyńcy”.

  2. Mi nie szkoda takich ludzi.

    • Trzeźwiej myślący

      Tak jest, chciwość, chęć mataczenia i głupota muszą być karane (chociażby utratą „oszczędności na tzw. czarną godzinę”).
      W wielu przypadka jest to na zasadzie: Łatwo przyszło, łatwo poszło.

  3. Skuteczność 100%

    Nie używać kart, blików. Tylko gotówka z ręki do ręki. Jak ktoś że znajomych coś by chciał to rozmowa w 4 oczy a nie portale. Niestety ale to że ktoś stracił pieniądze dopóki są w obiegu ale kwestia czasu i znikna będzie częściej i więcej

  4. Swidnik ,Łęczna ,Biała Podl, a do tego Ryki , Parczew i Puławy sama intelygencyja buhahahhaha

  5. mi tam nie szkoda juz tych ludzi. tyle sie mowi a oni dalej sa glupi.

  6. A ja wiem co by pomogło !!!! Wyłapać tych oszustów i wsadzić do więzienia . W niektórych krajach mają takie coś jak policja i ta policja łapie takich oszustów.

    • Ty mi tu nie...

      A u nas nawet jakbyś takiego oszusta „obywatelsko” zatrzymał i dostawił go pod pysk państwu policjaństwu, to by go wcześniej wypuścili niż ciebie. Jeszcze, za wprowadzenie w błąd byś do sadu trafił.

Z kraju