Na 82 metrach zobrazuje dzieje Lubelskiej Fabryki Samochodów Ciężarowych. Nowy mural powstaje w Lublinie (zdjęcia)
16:27 09-10-2020
Przy ulicy Mełgiewskiej w Lublinie powstaje nowy mural. Od początku tygodnia prace związane z jego wykonaniem prowadzi krakowski artysta Olaf Cirut. To on zwyciężył w ogłoszonym przez Lubelskie Centrum Kultury konkursie na projekt koncepcyjnego muralu o tematyce związanej z historią i działalnością Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie.
W projekcie muralu musiały zostać zawarte sceny z historii Fabryki Samochodów Ciężarowych, w tym między innymi związane z otwarciem fabryki oraz wydarzeniami Lubelskiego Lipca `80 i stanu wojennego `81. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć produkowanych przy ul. Mełgiewskiej pojazdów takich jak m.in. Lublin 51, Żuk w rożnych wersjach, Lublin I, II i III oraz SKOT.
Zwycięski projekt Olafa Ciruta składa się z 12 sekwencji. Pierwszy segment przedstawia początek dziejów FSC czyli zjazd z taśmy montażowej Gaza 51. Drugi segment to wizerunek I wersji Żuka malowanej w karminowo-ceglaste pasy. Scena trzecia, to kolejka po pieczywo do produkowanego od 1967 roku Żuka do przewozu artykułów spożywczych. Panel czwarty to rok 1972 i rozwinięta produkcja samochodów pożarniczych. Scena piąta to ironiczne nawiązanie do propagandy sukcesu epoki Gierka i zakładowego wyjazdu na grzyby z kultowego serialu Zmiennicy Stanisława Barei.
Panel szósty przedstawia możliwości załadunkowe Żuków i powszechność ich użycia – tu nawiązując do filmu Nie ma mocnych Sylwestra Chęcińskiego. Panel siódmy to bezpośrednie nawiązanie do Lubelskiego Lipca i drastycznego podniesienia cen mięsa, co stało się jednym z zarzewi robotniczych wystąpień. Rok 1981 to Stan wojenny, brutalne interwencje ZOMO, ORMO i wojska na wyposażeniu którego znajdowały się produkowane w Lublinie pod kryptonimem S-260 SKOT-y, wykorzystywane w czasie wolnościowych wystąpień opozycji. Lata 90. XX wieku, to okres powolnego wyłączania produkcji Żuków i pojawienie się Lublinów oraz Honkerów.
Ciekawostką jest fakt wyprodukowania 17 sztuk Żuków A09 w wersji Autocamping. Końcowe panele przedstawiają samochody Lublin do prototypowej wersji Lubo. Malowidło kończy ciemna powierzchnia muru z logotypami FSC i sponsorów.
Mural powstaje na murze oporowym wzdłuż ul. Mełgiewskiej. Po ukończeniu będzie on miał wymiary 82 metry długości i 2,3 metra wysokości. Jak wyjaśniał nam autor, prace potrwają 2 tygodnie, o ile na przeszkodzie nie stanie pogoda.
(fot. lublin112.pl)
Na ostatnim rysunku powinna byc postac w trójkatnym kapeluszu o karnacji lekko żółtej z kosą..
… i śmiem dodać że na bramę wjeżdżała IV wersja Żuka z dwiema skrzyniami biegów . Ta druga była podwiązana na drucie na którą czekał kupiec za bramą .
FSC, FSM, żuk itp to symbole świetności POLSKIEJ myśli technicznej i całego przemysłu PRL!!!
Jak się to ma obecnie do zakazu promowania symboli komunizmu…?
A Jaro kici kici gdzie będzie?
Na ostatnim obrazku z pozostałymi co dumnie zlikwidowali polski przemysł.
Podejrzewam że w ciągu kilku dni samozwańczy artyści upiększą ten mural swoimi bazgrołami, a szkoda byłoby.
No proszę jaka propaganda a miało być uczczenie, ile w bogatym kapitaliźmie Polska posiada fabryk samochodów? Nie ma? Obce są, a pieski ogrodnika szczekają na swoich? Była w Lublinie i padła, aby szkielet został, jak z całej Polski, ale chciwość zaślepia?
Teraz pora na mural ze statkami gwiezdnymi. Wtedy to Lublin będzie tez potęgą kosmiczną a nie tylko motoryzacyjną.