Sobota, 04 maja 202404/05/2024
690 680 960
690 680 960

Lubelskie walczy o setki milionów zł na inwestycje kolejowe. Plany są bardzo ambitne

Pięć projektów związanych z budową nowych linii kolejowych, czy też modernizacją lub elektryfikacją obecnych, złożył nasz region w ramach programu Kolej Plus. Przeszły one do kolejnego etapu.

Podsumowany został drugi etap naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. Chodzi o rządowy program Kolej Plus, którego głównym celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym oraz budowa i odbudowa linii kolejowych do mniejszych miejscowości, co ma zapewnić lepszy dostęp do kolei. Samorządy złożyły 47 projektów na łączną kwotę około 18 mld zł. Obejmują one inwestycje na długości 1,5 tys. km linii kolejowych, z czego ok. 450 km dotyczy odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych szlaków, 300 km to budowa nowych linii, a 710 km remontu istniejących i użytkowanych torów.

Najwięcej wniosków, gdyż aż 15, wpłynęło z województwa śląskiego. Nasz region, z 5 wnioskami, jest na drugim miejscu. Władze województwa planują zdobyć środki na budowę linii kolejowej z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja, przy czym projekt obejmuje również poprawę dostępności transportu kolejowego w Kraśniku poprzez budowę torów do dzielnicy fabrycznej. Drugim dużym zadaniem jest budowa szlaku kolejowego z Lublina do Łęcznej, wraz z przedłużeniem do kopalni w Bogdance. Dzięki temu mieszkańcy Łęcznej uzyskają szybkie i bezpieczne połączenie ze stolicą województwa. Jak wskazano w dokumentacji, każdego dnia zaplanowano kursowanie 14 par pociągów.

Kolejnym projektem jest rewitalizacja szlaku z Chełma do Włodawy. Obecnie kursują tam tylko turystyczne wakacyjne weekendowe szynobusy. W planach jest przywrócenie stałego połączenia, z którego mieliby skorzystać nie tylko mieszkańcy wszystkich gmin, jakie znajdują się na trasie, lecz także miasta Włodawa. Obecnie tory kończą się w Orchówku, jednak mają być wydłużone do Włodawy. Mowa też o elektryfikacji linii kolejowej z Lublina przez Lubartów, Parczew do Łukowa, oraz modernizacji odcinka Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację w Zawadzie.

Jak wskazują przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych, do dokumentacji dołączone zostały wstępne studia planistyczno-prognostyczne określające niezbędny zakres prac, jak również opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Finansowanie będzie obejmowało 85 proc. kosztów, resztę samorządy muszą dołożyć z własnego budżetu. Do tego dochodzi obowiązek uruchomienia połączeń pasażerskich oraz ich utrzymywania przez co najmniej 5 lat.

Teraz prowadzona będzie ocena wniosków, co może potrwać do 3 miesięcy. Następnie ogłoszona zostanie lista projektów, które otrzymają dofinansowanie.

(fot. PKP PLK)

12 komentarzy

  1. Janów lubelski z tym burmistrzem może sobie co najwyżej wybudować „Toi Toi” szkoda czasu i pieniędzy podatników. Jeśli od 1998 roku nic nie zrobił w celu poprawy stanu rzeczy, to tym bardziej teraz nie zrobi. Grunt, że sobie pensyjke podniósł.

    • A co ci się nie podoba a w remoncie dworca i rynku? To nic że trwa to 3 rok, a fuszerka jest taka że na Ukrainie robią lepiej. No i zapewne nie bez znaczenia jest tu ilość butelek po alkoholu walajaca się po całym tzw. Starym centrum…

  2. To jest jakaś masakra z tym torami do Krasnika Fabrycznego parę lat temu je zlikwidowali a teraz chcą je odbudowywać, przecież tam jest S19 i droga wojewódzka świeżo wybudowana…

  3. niech PIS da po co nam UNIA ? podobno mamy tyle kasy że mozemy pożyczać innym przynajmniej tak w TVP mówią to chyba nie kłamią ?

    • Mieszkaniec 76 tory do Fabrycznego do fabryki zlikwidowała PO bo chcieli zaorać Kraśnik. One potrzebne są do transportu łożysk z fabryki. Zaoszczędzi to kasy na transport samochodami. Oczywiscie w innych celach handlowych też będą wykorzystywane. PO z PSL zalali tory betonem. Tak jak zalewali Polskę.

  4. PiS da …

  5. Jedynie uważam za rozsądne elektryfikację lk30 oraz modernizacji i elektryfikacji na Zamość. Reszta to utopia przy obecnym budżecie i kryzysie.

    • Marku kryzys masz w tvn w gw i tam gdzie rządzi PO. Tu w Polsce gospodarka szaleje i jest kasa na wszystko.

      • Zgadzam się po części z Markiem, wszak najpierw należy ulepszyć co mamy, zamiast inwestować w nowe, a stare zostawiać wątpliwej jakości. Przede wszystkim elektryfikacja Linii Kolejowej nr 30. Gdy będą fundusze na LK nr. 30, to wtedy prosić o fundusze na linię p. Janów. Dobrze że chociaż polepszyło się tempo realizacji inwestycji, wnioskuję to po tym że łącznicę między LK38 a LK7 dosyć szybko zbudowali, choć nie oddadzą jej jeszcze do użytku (jest gotowa w stanie surowym, czyli tory, rozjazdy i sieć trakcyjna), bo muszą jeszcze USRK zamontować.

  6. Czegoś nie rozumiem. Centralny Port Komunikacyjny chce budować linię Trawniki Zamość Bełżec, a co z samorządów Rejowiec Zamość Szopinek. Na pewnym odcinku te inwestycje mają wspólny przebieg np Krasnystaw Zamoc, to nie można tych inwestycji połączyć. Pewnie tak się stanie, ale znając PKP to jedni coś zrobia, mam na myśli zmodernizują a drudzy będą to poprawiać. Grunt aby kasa się zgadzała. Zgodnie z wyjaśnieniami CPK na konsultacjach spolecznych, linia tzw szprycha Trawniki Bełżec ma być dwutorowa i być dużych prędkości.

  7. Przydaloby sie cis takiego u nas -AUTOBUS TOROWY min. działa taki pojazd w Japonii tam gdzie sa rzadko uzywane tory i mieszka dosc mało osob – autobus torowy to autobus poruszający się „sztywnym” torem, dzięki zastosowaniu prowadnic i kół prowadzących zamocowanych w pojeździe. Technologia ta ma łączyć zalety sztywnotorowego środka transportu z możliwością łatwego kształtowania przebiegu tras, właściwą pojazdom drogowym. Autobus taki jeździ i po istniejących szynach i po jezdni.