Fala krytyki na miejskich urzędników za pomysł wycinki drzew przy Al. Racławickich. Miasto unieważnia przetarg

Nie będzie zaplanowanej na ten rok przebudowy Al. Racławickich w Lublinie. Miasto zadecydowało o unieważnieniu przetargu. W ostatnim czasie mieszkańcy, organizacje społeczne, jak tez niektórzy lubelscy artyści głośno wyrażali swój sprzeciw wobec wycinki drzew związanej z tą inwestycją.

Od wielu lat kierowcy narzekają na stan nawierzchni na Al. Racławickich w Lublinie. Miasto z kolei kilkukrotnie ogłaszało poszukiwanie wykonawcy, który wykona przebudowę tej ulicy, jednak za każdym razem pojawiały się problemy. Głównie chodziło o kwotę, jakiej firmy żądały za przeprowadzenie prac. Była ona znacznie wyższa od środków, które zarezerwowano na ten cel w kasie miasta. W końcu postanowiono, że brakujące środki zostaną m.in. przesunięte z planowanych innych inwestycji czy też oszczędności budżetowych.

Inwestycja zakłada przebudowy Al. Racławickich poprzez wymianę nawierzchni, przebudowanie skrzyżowań i dobudowanie pasów do skrętu. Na skrzyżowaniach z ul. Puławskiej, Grottgera oraz przy pl. Teatralnym mają powstać sygnalizacje świetlne. Wzdłuż całej ulicy zaplanowano wymianę chodników oraz budowę dróg dla rowerów i buspasów. Podobne prace, choć bez dróg dla rowerzystów, zostały przewidziane również na ul. Lipowej, zaś ul. Poniatowskiego ma zostać poszerzona do czterech pasów jezdni, po dwa w każdym kierunku.

Projekt przewiduje jednak wycinkę drzew rosnących wzdłuż Al. Racławickich jak też przy sąsiednich ulicach. Jak obliczono, z centrum Lublina może zniknąć prawie 200 drzew, które w większości rosną tam od lat. Początkowo planowano wycięcie 261 drzew na samych Al. Racławickich, potem jednak dokonano zmian w projekcie i ostatecznie pod topór ma pójść ich 89. Kolejne 77 drzew ma zniknąć z ul. Sowińskiego. Planowane usunięcie z centrum miasta tak dużej liczby drzew wywołało fale krytyki.

Zaprotestowali zarówno mieszkańcy, jak również różnego rodzaju organizacje. Wskazywano wiele innych możliwości zrealizowania inwestycji bez konieczności usuwania drzew. Lubelski Ruch Miejski ogłosił na dzisiejsze popołudnie akcję protestacyjną w obronie zieleni. Protestujący zapewniają, że przebudowa ulicy jest potrzeba, ale można ją przeprowadzić w sposób nieinwazyjny dla przyrody. Projekt ratusza nie ma zaś wiele wspólnego ze zrównoważonym rozwojem, ponieważ promuje transport samochodowy w centrum miasta, a nie alternatywne środki komunikacji.

W środę po południu prezydent Lublina Krzysztof Żuk poinformował, że przetarg na przebudowę Al. Racławickich został unieważniony. Powodem jednak mają być nie protesty, lecz konieczność zabezpieczenia dodatkowych funduszy na równie ważną dla miasta inwestycję, jaką jest budowa dworca metropolitalnego. Dodał jednocześnie, że z przebudowy ulic w centrum miasto nie rezygnuje i wróci do tego zadania. Krzysztof Żuk odniósł się również do planu wycinki drzew zapewniając, że wyciętych zostanie ich znacznie mniej niż planowano. Co więcej większość z nich może zostać przesadzona w nowe miejsce.

(fot. FB Miasto dla Ludzi – Lubelski Ruch Miejski i Górki Czechowskie – wietrznie zielone)

24 komentarze

  1. Jprdl.

  2. lublin nadaje sie tylko jako miejsce do pracy, a i do tego trza dobrych drog

    • „lublin nadaje sie tylko jako miejsce do pracy…”
      Jesteś pewien? Z pensjami na tym samym stanowisku obniżonymi o 30% w stosunku do miast na zachodzie Polski?

  3. No i będzie PO drzewach i pięknej alei

  4. To się będzie ciągnęło jeszcze miesiącami/latami dlatego do czasu rozpoczęcia przebudowy należy wprowadzić tymczasową organizację ruchu z przynajmniej wytyczonymi na skrajnych pasach buspasami.

  5. Przystanek autobusowy jak i PKP jest w . Lublinie. Tak więc budowa dworca metropolitalnego nie jest aż tak potrzebna na ten moment.
    Jak długo mamy jeszcze czekać na remont tej tragicznej jezdni

  6. Dlaczego nie można po prostu położyć nowego asfaltu sfrezowawszy uprzednio stary?

    • Bo nie zmieszczą się drogi dla rowerów. Żeby Lublin był ekologiczny i przyjazny dla ludzi na rowerach elektrycznych trzeba wyciąć 200 drzew.

  7. Każdy jak przyjeżdża do Lublina twierdzi że jest u nas dużo zieleni a chcą to zepsuć. Te drzewa dadają uroku i wprowadzają równowagę pomiędzy betonem asfaltem i zielenią. Chory pomysł z tą wycinką.

    • Tylko szkoda że blachosmrody psują ten urok.Wszędzie gdzie zerkniesz wszystko jest obstawione i zieleni nie widać.

  8. No właśnie, buspasy i ścieżki rowerowe dezorganizują cały ruch kołowy to po co taka modernizacja. Przecież samochody stojące w korkach powodują większy poziom zanieczyszczeń i trują wszystkich po równo. Popieram pomysł położenia nowej, porządnej nawierzchni na całych alejach i tyle.

    • Ale tu nie o to chodzi, chodzi o to żeby wyrwać kasę z Unii i w statystykach wpisać jaki to Lublin proekologiczny i postępowy, ile to mamy ścieżek rowerowych i buspasów. Przykład? Bezużyteczne buspasy na Czubach, gdzie korków nigdy nie było, ale odkąd buspasy się pojawiły całe skrzyżowanie Jana Pawła II i Armii Krajowej stoi zakorkowane – ci co tam mieszkają wiedzą o co chodzi. To samo np ze ścieżkami rowerowymi…. urywającymi się w niektórych miejscach bo oczywiście urzędnik z projektantem wiedział lepiej że wszyscy będą chcieli jeździć w kółko po wąwozie między porębą a widokiem.

  9. Nikt rozsądny nie ma problemu z koniecznością kompleksowej modernizacji Racławickich i północnego odcinka Lipowej oraz dobudową infrastruktury rowerowej i autobusowej.

    Problemem są urzędnicy, którzy zamówili i zatwierdzili projekt, który mocno koliduje z istniejącą zielenią, głównie kilkudziesięcioletnimi drzewami i charakterystycznymi żywopłotami. Pas drogowy całych Racławickich jest na tyle szeroki, że przy odrobinie dobrej woli projektanta dało się tak wytyczyć przebieg nowych chodników, dróg rowerowych oraz zmienić przebieg jezdni, że zamiast początkowo planowanych do wycinki 261 drzew można zejść do kilkunastu. Olbrzymia skala wycinki wynika z niepotrzebnych poszerzeń jezdni, dodatkowych pasów ruchu na skrzyżowaniach, zbędnych wysepek na środku przejść dla pieszych oraz przede wszystkim bezmyślnego wytrasowania chodników i dróg rowerowych przez projektanta bez zwracania uwagi na drzewa, ogrodzenia itd. – byle łatwiej narysować w projekcie, bez próby choćby zastanowienia się nad uniknięciem kolizji – a da się, jest sporo miejsca.

    Bezczelnością jest zmniejszenie szerokości chodników, bezzasadna zmiana ich szerokości co kilka metrów, ciągłe przeplatanie przebiegów chodników i dróg rowerowych.

    Poszerzenie Poniatowskiego i Sowińskiego (co prawda chwilowo odłożone, ale za prezydentury tego technokraty – nieuniknione) i uczynienienie z nich głównego szlaku komunikacyjnego NS (Czechów-Rury-Czuby) zniweczy cały efekt dopiero co wybudowanych ogromnym kosztem innych dróg NS (Mazowieckiego, Lubelskiego Lipca ’80) oraz pozytywny efekty wyniesienia tranzytu na zachodnią obwodnicę miasta z Kraśnickiej. I po co to było, skoro miasto chce wyrżnąć wszystko co zielone na Sowińskiego, zbudować 4-jezdniową drogę pod oknami tamtejszych bloków i zachęcać kierowców do jazdy przez Śródmieście?

  10. Problemem jest ta tępa propaganda promocji „alternatywnych środków transportu”. Najlepiej cofnijmy się do średniowiecza, przeprowadźmy się wszyscy na starówkę żeby było wszędzie blisko, za transport niech służą konie a na łby wylewajmy sobie fekalia. Co za dureń wymyślił sobie że ludzie zrezygnują z samochodów na rzecz rowerów czy MPK? Ludzie mają dziennie do pokonania takie odległości że tylko idiota będzie naiwnie wierzył że auto można zostawić w domu, mieszkamy coraz dalej od centrów miast, poza tym to właśnie motoryzacja sprawiła że zaczęliśmy osiedlać się coraz dalej i nikt kto nabył auto nie będzie woził się lepkim i śmierdzącym MPK, może pan Prezydent zacznie od siebie? Poza tym nie każdy ma na tyle zdrowia żeby codziennie zasuwać rowerem pogoda czy niepogoda, a i bez bus pasów i lewoskrętów wszyscy tam sobie doskonale radzą. Poroniony pomysł, odbudować i wyremontować to co jest a nie na siłę wprowadzać pseudoinnowacje.

    • Problemem są tępe średniowieczne głowy, gdzie każda chce oddzielnie jechać na swoim koniu i w dodatku w pełnym prymitywnej dzikości galopie. Każdy cywilizowany człowiek wie, że w krajach wysoko rozwiniętych większość ludzi korzysta z dobrze rozwiniętego i zorganizowanego transportu zbiorowego i coraz więcej przemieszcza się na rowerach i innych elektrycznych pojazdach od najmniejszych począwszy. Dopóki u nas krzykliwa ale i prymitywna część ludzi nie wyjdzie ze swoich ziemianek dopóty nie będzie autentycznego rozwoju.

      • Lublin ze względu na swoje położenie nie będzie przyjazne do regularnego przemieszczania się rowerami czy innymi elektrycznymi popierdółkami typu hulajnogi czy inne deskorolki- dużo dużych różnic terenu nie pomaga w codziennej jeździe

        • Staszek z Warszawy

          Mi tam z górki pomaga, ale co ja tam wiem.
          Lublin jest na tyle mały, że rower to świetny środek transportu.

      • Tak! Jestem tępą, średniowieczną (biało)głową. Tak! Chcę jechać na swoim koniu w pełnym galopie.
        Tak! Wuj Ci do tego! Jak chcesz „wysokorozwiniętego kraju” to jedź tam, gdzie one istnieją. Jak Polska będzie takim krajem, to wrócisz i będziesz szczęśliwie poruszał się rowerkiem. Jak wszyscy „prymitywni” wyjdą ze swoich „ziemianek”, to gdzie Ty się biedaku podziejesz? Przecież to będzie obraza majestatu, spotkać takiego z „ziemianki”…

  11. Dokładnie, nie ma tam aż takich korków jak by się wydawało. Wyremontować solidnie nawierzchnię i będzie dobrze .

  12. Pomysły oderwane od rzeczywistości, dlaczego w Lublinie (w innych miastach pewnie też) nie wykonuje się powtórnej oceny projektów tuż przed ich realizacją. Ktoś 20 lat temu zaplanował drogę a że w budżecie nie było kasy to droga nie powstała a jak kasa się znalazła to nikt się nie zastanawia czy ta realizacja ma jeszcze sens w takim kształcie. Generalnie planiści dają ciała na każdym kroku, szczyt to już nowe skrzyżowanie w ciągu al. Solidarności. Dokumentacja i pomiar natężenia ruchu z czasów gdy nie było jeszcze obwodnicy i zrobili estakadę tylko nie wciągu tej ulicy co powinni za chwilę osiedla na botaniku się rozrosną i Generała Ducha zakorkuje się całkowicie. Takie przykłady można by mnożyć o rondzie 100 dzwonów na 100-lecie KUL nie wspominając, kasa w błocie.

  13. Wole stać w korku wśród drzew niż jechać szybciej wśród betonu. Co za pomysł zniszczyć tak piękną Aleję.

  14. A dlaczego na Lipowej ma nie być DDR??
    Klasyka gatunku zrobić kawałek DDR, a później ile to km już jest w mieście. A pomiędzy odcinkami to należy się chyba teleportować!!

    • „A dlaczego na Lipowej ma nie być DDR??”
      Bo BUSpas zajmie połowę jezdni i dla DDR już miejsca nie zostanie. 🙂
      Wot innowacja na miarę dzisiejszych czasów.

  15. Jeśli faktycznie dojdzie do wycinki, ludzie dopiero za 15 lat zrozumieją, że to nie był najlepszy pomysł. Wykarczować kilkadziesiąt drzew to kwestia kilku dni, ale powrót do obecnego stanu rzeczy będzie niemożliwy. Mentalność ludzi się zmienia i tutaj też ludzie za niedługo zrozumieją, że wolą się osiedlić w mieście, gdzie w centrum będzie można też odpocząć, przespacerować się w cieniu drzew, a nie tylko słuchać gwaru emitowanego przez sześciopasmową drogę i chodzić po betonowej pustyni, gdzie nie ma gdzie w upalny dzień schronić się przed słońcem. Ludzie popierający wycinkę myślą, że jej przeciwnicy to tylko jacyś zieloni fanatycy myślący, że drzewa mają uczucia. A jest zupełnie inaczej, tutaj chodzi przede wszystkim o nas, ludzi. Polecam czasami wyjść z wehikułu napędzanego ropą na chodniki miasta.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.8566zł -0.21%
    • GBP 5.0651zł 0.4%
    • EUR 4.2777zł -0.04%
    • CHF 3.8989zł -0.24%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019
      Jutro premiera nowego pokazu na fontannie multimedialnej. Zobacz zwiastun (wideo)

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Zbiórka świąteczna studentów: “Mikołajkowy zawrót głowy”
      Jarmark Świąteczny w Firleju
      Mikołajki Folkowe 2019
      Studenci UMCS organizują SWAP i Spartakiadę
      XV i XVI edycja Wyprzedaży Garażowej w Lublinie
      x

      Szanowny Czytelniku!

      Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

      Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

      Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

      Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

      Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

      Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

      Kto jest administratorem danych osobowych?

      Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

      Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

      Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

      • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
      • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

      Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

      Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

      Twoje prawa

      Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

      Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

      * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.