Środa, 28 lutego 202428/02/2024
690 680 960
690 680 960

Dworzec w Trawnikach zostanie przebudowany

Przywrócenie dawnego blasku oraz dostosowanie do współczesnych standardów obsługi podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, to główne założenia rozpoczynającej się właśnie przebudowy dworca kolejowego w Trawnikach. PKP S.A. przekazały plac budowy wykonawcy robót.

PKP SA przekazały wykonawcy plac budowy dworca w Trawnikach w województwie lubelskim. Przebudowa dworca jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pochodzący z 1877 roku dworzec kolejowy w Trawnikach znajduje się w powiecie świdnickim, przy linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk. Dzięki inwestycji dworzec zostanie dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych, przy zachowaniu jego walorów architektonicznych. Zgodnie z projektem przywrócony zostanie dawny, historyczny zarys elewacji z odtworzeniem gzymsów i elementów dekoracyjnych. Wymieniona zostanie także stolarka okienna i drzwiowa. Elewacja północna dworca zyska odwzorowane na wzór historycznego wejście główne oraz dwa symetryczne wejścia: do zaplecza kas oraz do lokalu komercyjnego. Zostaną także przywrócone historyczne wyjścia na perony. Całość uzyskanego dzięki przebudowie efektu wizualnego podkreśli nowa iluminacja.

– Rozpoczęcie przebudowy dworca w Trawnikach to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się wizytówką miejscowości Trawniki oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Lublina i Chełma. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 roku ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Modernizacja dworca oznacza również zmiany wewnątrz budynku. Na parterze zaprojektowano hol pełniący funkcję poczekalni, która zostanie odnowiona i wyposażona w większą liczbę miejsc do siedzenia. W poczekalni znajdą się również gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, zaplanowano też przestrzeń do opieki na dzieckiem. Na parterze zaplanowano także przestrzeń pod przyszłe dwa lokale usługowo-handlowe oraz pomieszczenia przeznaczone dla spółek kolejowych. Przestrzeń pod wynajem przewidziano także na pierwszym piętrze budynku dworca. Dodatkowo na piętrze znajdą się pomieszczenia techniczne.

– Jestem przekonany, że po zakończeniu modernizacji dworzec w Trawnikach stanie się wizytówką miasta, a także dowodem na to, jak pozytywnie zmienia się polska kolej. Dzięki tej inwestycji historyczny budynek odzyska swój dawny blask oraz zyska wiele udogodnień, m.in. dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z ciężkim bagażem. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym stanie się także bardziej komfortowy, bezpieczny i ekologiczny. I właśnie tymi trzema słowami można opisać kolej, jakiej oczekują Polacy, i jaką konsekwentnie buduje polski rząd – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Dzięki przebudowie dworzec stanie się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne oraz wprowadzonych szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Modernizacja dworca Trawniki to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie. Ponadto planowane jest ogrzewanie obiektu za pomocą niskoemisyjnej kotłowni gazowej, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

W ramach inwestycji uporządkowany zostanie także teren wokół dworca. Powstanie zadaszona wiata rowerowa. Tuż obok postawiony zostanie dworzec tymczasowy, w którym odbywać się będzie obsługa podróżnych w czasie przebudowy dworca. Powstaną nowe trawniki z niskimi krzewami Wokół budynku wyburzone zostaną rampy i schody, a teren zostanie wyrównany, dzięki czemu usunięte zostaną wszelkie bariery architektoniczne.

– Dworzec w Trawnikach to kolejny już obiekt w województwie lubelskim, który zostanie zmodernizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W sumie w ramach programu realizowanego przez PKP S.A. w tym regionie łącznie aż 11 miejscowości wzbogaci się o przebudowane oraz zupełnie nowe dworce kolejowe. Warto przypomnieć, że pod koniec ubiegłego roku udostępniliśmy podróżnym m.in. dworce Świdnik Miasto, Sadurki i Kanie – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Koszt przebudowy dworca kolejowego w Trawnikach to 7,9 mln zł. Planowany termin zakończenia inwestycji to 2024 r.

(fot. PKP\źródło PKP)

10 komentarzy

  1. A tam 1877, komuś się w PKP sprawdzić nie chciało.
    Pierwszy dworzec, drewniany, spłonął pod koniec XIX wieku.
    Drugi, murowany (podobny do starej stacji kolejowej w Świdniku, ale większy – dwuskrzydłowy) przetrwał tylko do Pierwszej Wojny Światowej, bo w trakcie zaciętych walk kilkukrotnie przechodził z rąk do rąk i został zniszczony.
    Trzeci, mały, tymczasowy – wybudowano zaraz po wojnie.
    Obecny nie ma chyba nawet 100 lat.

  2. Kiepski, bo kiepski, ale Ferdek !

    W życiu nie byłem w Trawnikach i nie mam zamiaru tam być, ale z tego że będziecie mieć nowy Dworzec, cieszę się jak nie wiem co,
    albo może i bardziej…

  3. Jacek będzie otwierał?

    • Pewnie już nie za jego kadencji.
      Średnie opóźnienie jakiejkolwiek inwestycji PKP to kilka lat… jak nie wyborcy (oby) to demografia mu nie pozwoli otworzyć.

    • Panienka tutłajow na pewno. Aaaa i mag w sukni.

  4. Za te pieniądze to taniej było by zburzyć i postawić na nowo zgodnie z dzisiejszymi standardami. Ciekawe czy też tą paskudną drogę poprawią

  5. Ten remontowany dworzec wybudowano ok. 1925 r.

  6. I bedzie budynek dworca na miarę misia

    • Wiesz czym jest ten dworzec, tym dworcem otwieramy oczy niedowiarkom,
      to jest dworzec oparty o szereg instytucji …………………

  7. Super codziennie korzystam z PKP.

Z kraju

Polityka i społeczeństwo