Prezydent Lublina podsumował ostatnią kadencję. Zapowiada, że znów wystartuje w wyborach
19:44 04-12-2023
Dobiegająca końca trzecia już kadencja Krzysztofa Żuka. Jak wskazywał prezydent Lublina, przebiegała ona pod znakiem wdrażania strategii miasta skupionej na budowie nowoczesnej metropolii, przyjaznej dla mieszkanek i mieszkańców oraz wygodnej do życia. Podkreślił, iż czas ten minął na wspólnej pracy zarówno na rzecz miasta, jak też jego mieszkanek i mieszkańców. Dzięki temu Lublin wciąż się zmienia i rozwija, a obecnie stał się nowoczesną metropolią, przyjazną do życia i pracy oraz ważnym, międzynarodowym ośrodkiem akademickim.
Krzysztof Żuk dodał, że zwłaszcza ostatnie lata nie były łatwe. Wskazał tu zarówno na problemy finansowe samorządów, jak też nieoczekiwane wyzwania, czyli pandemia koronawirusa i wojna w Ukrainie. Zaznaczył jednak, że jest dumny z tego, co udało się wspólnie w mieście osiągnąć.
Władze miasta zaznaczyły, że bardzo duży wpływ na rozwój miały środki unijne. Lublin znajduje się bowiem w czołówce polskich miast najbardziej aktywnych w wykorzystaniu funduszy europejskich. W latach 2019-2023 zrealizowano 51 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości blisko 1,7 mld zł, gdzie dofinansowanie ze środków zewnętrznych wyniosło 1,2 mld zł.
Wśród najważniejszych inwestycji wymieniono m.in. budowę nowego dworca, rewitalizację Parku Ludowego, przebudowę Al. Racławickich, ul. Choiny, Grygowej wraz z wiaduktami, Abramowickiej, Wyścigowej, budowę ronda Lubelskiego Lipca ‘80, mostu na ul. Fabrycznej, wiaduktu nad skrzyżowaniem ul. Diamentowej i Krochmalnej, przebudowę ul. Pawiej wraz z mostem, Popiełuszki, Raszyńskiej, łącznik między Milenijną a Szeligowskiego, Brata Alberta wraz z Kuncewiczowej, Oczki, Wapowskiego, Siewierzan, Leszka i Ziemowita, Kalinowszczyzna, Araszkiewicza, Zamenhofa, Gralewskiego, Wygon, Herberta, Balladyny, Pana Tadeusza, Biskupińskiej, Korzeniowskiego, Kaskadowej, Jantarowej, Halickiego, Barcickiego, Szafranowej oraz Chabrowej. Łącznie wybudowano, przebudowano oraz wyremontowano łącznie ponad 210 km ulic, chodników oraz dróg dla rowerów.
Wskazano też na węzły przesiadkowe przy ulicach: Choiny, Żeglarskiej, Zbożowej, Franczaka „Lalka”, Granitowej, Osmolickiej, Abramowickiej i al. Kraśnickiej. W 25 lokalizacjach powstały parkingi, w tym 4 Park&Ride ze 165 miejscami postojowymi, a na ponad 180 ulicach zamontowano ok. 2,6 tys. punktów oświetlenia. Do tego dochodzą zmiany w komunikacji miejskiej. Mowa tu o nowoczesnych autobusach i trolejbusach. Dzięki temu Lublin stał się jednym z polskich i europejskich liderów elektromobilności.
Wymieniano również inwestycje miasta w budowę mieszkań komunalnych, rozwój dzielnic poprzez realizację ośrodków kultury, bibliotek, czy obiektów rekreacyjnych. Prezydent podkreślał również, że zmiany w mieście przyciągają inwestorów co wpływa na wzmocnienie gospodarki i stwarza nowe miejsca pracy. Nie bez znaczenia mają być także inicjatywy na rzecz zielonego, zrównoważonego urbanistyczni i przygotowanego na zmiany klimatyczne rozwoju.
– Poprzez stałe zwiększanie terenów zielonych w mieście chcemy, aby Lublin był miejscem jeszcze bardziej przyjaznym do życia. W oczekiwaniu na kolejną europejską perspektywę finansową, przygotowujemy się do przywrócenia mieszkankom i mieszkańcom dwóch ważnych przestrzeni – Parku Bronowickiego i Błoni pod Zamkiem. Aktualnie trwają prace przy dokumentacjach projektowych dla obu zadań. Poza zagospodarowaniem terenów zielonych, od lat priorytetem dla nas jest też dbałość o przyrodę oraz realizacja projektów na rzecz ochrony środowiska i czystego powietrza. Obszarem naszych działań jest również rozwój błękitno-zielonej infrastruktury, stanowiącej odpowiedź na postępujące zmiany klimatyczne – dodaje Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Zwrócono też uwagę na budowy, rozbudowy oraz remonty szkół i przedszkoli, wyposażenie placówek w pomoce dydaktyczne, stypendia dla najzdolniejszej młodzieży oraz projekty kierowane do uczniów i nauczycieli, na co miasto wydało 4,9 mld zł. Ważne jest też wsparcie i aktywizacja seniorów, rodzin i osób z niepełnosprawnościami, nowe ośrodki i przestrzenie, a także szereg programów profilaktycznych i prozdrowotnych. Nie należy też zapominać o wydarzeniach sportowych i kulturalnych.
Krzysztof Żuk potwierdził oficjalnie, że będzie się starał o reelekcję. Chce bowiem aby przyjęta i realizowana strategia była kontynuowana, a tym samym miasto wciąż się rozwijało. Dlatego też trwa realizacja kolejnych inwestycji a w planie są już następne.
Szczycić się zbudowaniem wiaduktu przy ulicach diamentowa i krochmalna to już zakrawa na na bezczelność. Coś co kosztowało podatników masę kasy nie rozwiązało absolutnie problemu komunikacyjnego panującego w tej części miasta. Zamiast tak zwanego starego ronda blacharzy powstało rondo ze skrętem we wrotkowską które tak naprawdę rondem nie jest i przyczynia się do mnóstwa wypadków. Gdyby ta estakada była poprowadzona tak że jej wylot znajduje się na ulicy wrotkowskiej to miałoby to sens i ułatwiło skręt w tę ulicę a tak to wielki galimatias. Do tego nikt nie odpowiedział za absolutne kuriozum jakim jest tak zwana agrafka na tym wiadukcie bo ktoś spartolił projekt i za niego nie odpowiedział. Jeśli zbudowano już takiego bubla z lewoskrętem we wrotkowską to chociaż trzeba było pociągnąć 30 m kabla i zainstalować sygnalizatory na tym lewoskręcie we wrotkowską. Na wielki przekręt i bubel zanosi się też przedłużenie ulicy Lubelskiego Lipca do ulicy Nadbystrzyckiej -1100 m ma kosztować około 93 miliony złotych i nie da nic jeśli chodzi o sprawniejszą jazdę w kierunku Czubów i Kraśnika bo po 1100 m kierowcy i tak zakorkuje się na skrzyżowaniu Janowska -Nadbystrzycka -Jana Pawła II. Ale co tam nie swoją kasę wydaje się najłatwiej. I jeszcze te opublikowane dane zimowego odśnieżania- rzeczywiście 5 milionów złotych za kilka dni gotowości i 2 dni odśnieżania to jakiś kosmos i ciekawie musiał wyglądać przetarg firm na odśnieżanie naszego miasta. Niestety na to wszystko o czym pisze powinien mieć wpływ prezydent miasta który nie wiedział lub nie chciał wiedzieć o tych nieprawidłowościach.
Wyznacznikiem „rozwoju” nie są usprawnienia ruchu, ale ilość wylanego betonu/asfaltu oraz kwoty wypłacone wyK0nawcom, które wliczają się w P0zycję „inwestycje”.
Wszystko o czym piszesz ma miejsce, ale doszliśmy do sciany, miasto nie jest z gumy, samochodów jest za duzo i zadne kolejne usprawnienia nie zlikwidują korków bo czas na zmniejszenie liczby samochodów bo tylko to zlikwiduje korki. Brakuje nam sprawnej i szybkiej komunikacji publicznej, a jazda samochodem nadal jest szybsza a nie powinno tak być. Tylko zmeczeni staniem w korkach bedą w stanie rozważyć inne sposoby na poruszanie się po mieście, ale brakuje alternatywy w postaci wygodnej i szybkiej MPK. , parkowanie powinno byc płatne w całym mieście
co za cymbał? Skąd tacy się biorą?
Przy tej ilości aut i ich ciągłej zwiększającej się ilości aby usprawnić komunikacyjnie miasto trzeba chyba zacząć wyburzać budynki.
Rzygać mi się chce jak widzę to coś
To przestań już gapić się w to lustro 🙂
Nie o lustro mi chodzi fieju przenno-buraczany dobrze o tym wiesz.
Przepraszam.
Nie wiedziałem, że na kogoś bliskiego w rodzinie się zapatrzyłeś.
A to twoje określenie „przenno-buraczany” to nazwę bierze może od pSZenicy?
No to nieźle…
Nie dość, że z ciebie paskuda to jeszcze głąb 🙂
10/10 ?
Koledzy deweloperzy pomogom!!! Największe draństwo rzuka to zamknięcie Jasnej czyli połowy centrum bo ktoś chce se zrobić super biznes!!! W cywilizowanym świecie niech se buduje i robi biznes ale nie kosztem wszystkich mieszkańców Lubelszczyzny bo w okolicy przecie jest urząd marszałkowski, wojewódzki i powiat ziemski! Draństwo do kwadratu! Nigdy więcej rzuka i jego bandy!!!
Afera biurowcowa, afera z PZU…Parę innych jeszcze potknięć…Durny lud łapie się na te ckliwe komentarze medialne i uśmieszki pod kamery…Jakoś marszów zboczeńców…nie umie skutecznie zablokować…A na ile przez te trzy kadencje ratusz zadłużył Miasto Lublin? Ciemny lud wybierze…Bo ten myślący nigdy w życiu. Czas na zmianę wachty na Urzędzie…Wracać na uczelnie wykłady prowadzić…Może to lepiej wyjdzie…
„Zorro” po co wymieniać nazwy afer?
Przecież od ośmiu lat słyszymy o wiele większej ich ilości.
Tylko gdzie są te oskarżenia sporządzone przez prokuraturę i skierowane do sądu?
Gdzie w sądach są rozpoczęte procesy tych afer?
W końcu one są czy ich nie ma?
Kiedys poligon tzw. Gorki czechowskie to bylo cos: motocross, dwie stadniny koni, hotel i lecznica dla zwierzat, besen strazacki. Teraz zal patrzec, pozostaly wspomnienia…
Dlaczego nie napiszesz „imiennie”, który prezydent Lublina nie chciał praktycznie „za grosze” tego terenu?
Dlaczego wolał i pozwolił aby właścicielem została spółka deweloperska?
W 2001roku za jedyne 12 milionów teren o powierzchni ponad 100 hektarów mógł być własnością miasta.
Myślę że nie trzeba się rozpisywać bo każdy ma tego pana dość wstyd( raczej brak) że chce jeszcze raz startować te wszystkie inwestycje nic nie dały krochmalna diamentowa gdzie jest ta zewnętrzna obwodnica Lublina światła co 300 metrów tak dba się o klimat jakby było mniej świateł to by korków było mniej ruch by płyną jak rzeka ale co tam trzeba wybudować nowy urząd i płacić za parkowanie obcym
Temu panu już dziękujemy.
Tym razem na tego pana już nie będę głosował.
Potrzebna zmiana już dawno.