Czwartek, 18 kwietnia 202418/04/2024
690 680 960
690 680 960

Drogowcy wybrali wykonawców drogi ekspresowej S17, ich decyzje zostały unieważnione. Co dalej z budową trasy?

Pojawił się problem z budową kolejnych dwóch odcinków trasy S17 z Piask do Zamościa. Niedawno drogowcy ogłaszali wybór najkorzystniejszych ofert, okazuje się, że jest to już nieaktualne. Procedury muszą ruszać od nowa.

Krajowa Izba Odwoławcza wydała orzeczenie w sprawie przetargów na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 w naszym regionie. Chodzi o 17 km trasy między Piaskami i Łopiennikiem oraz 19 km od Krasnegostawu do Izbicy. W obu przypadkach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad została zobowiązana zarówno do unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty jak też do ponownego zbadania i oceny dokumentów złożonych przez zainteresowane kontraktem firmy.

W obu przetargach wpłynęły w sumie 23 oferty. Drogowcy oceniali je przyznając każdej punkty. Największą ich liczbę można było uzyskać za korzystną cenę. Dodatkowe zaś za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe oraz na inne elementy m.in. ekrany akustyczne. Ostatecznie najwięcej punktów uzyskały firmy Intercor oraz Mostostal Warszawa i to właśnie one wskazano na wykonawców inwestycji.

Z wynikiem postępowania dla odcinka Piaski – Łopiennik nie zgodziło się konsorcjum Gap Insaat Yatirim Ve Diș Ticaret z Turcji, Fabe Polska oraz Sine Midas Stroy z Kazachstanu. Choć złożyło ono korzystniejszą cenowo ofertę, o ponad 40 mln niższą niż Intercor, to została ona odrzucona jako niezgodna z warunkami zamówienia. Odwołanie uznane zostało przez KIO za zasadne.

W przypadku między Krasnymstawem a Izbicą odwołanie złożyła z kolei firma Budimex. Choć jej oferta była droższa o 25 mln zł od najtańszej, to jednak zarzuciła ona zwycięskiemu Mostostalowi, iż nie spełnił warunków postępowania jak też wprowadził w błąd GDDKiA. Tu, oprócz unieważnienia postępowania Krajowa Izba Odwoławcza nakazała odrzucenie oferty Mostostalu Warszawa i wykluczenie firmy z przetargu.

Na razie nie wiadomo jeszcze, czy działania te wpłyną na termin realizacji budowy trasy. Jak wyjaśnia Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, decyzja co do dalszych działań i czynności, prowadzących do wyłonienia wykonawców tych dwóch odcinków i podpisania umów zostanie podjęta po zapoznaniu się z uzasadnieniem do wyroku.

16 komentarzy

  1. Najbardziej poszkodowany Budimex. 😀 Jak czegoś nie wygra na zawyżonej cenie to się odwołuje, i wygrywa kolejny przetarg wszędzie i na wszystko, bo niby jednak najkorzystniejsza oferta się zrobiła. A potem nagle dodatkowe opłaty do roboty. 😀 Całkiem jak z dworcem metropolitalnym będzie. 😀

Dodaj komentarz

Z kraju