Niedziela, 28 kwietnia 202428/04/2024
690 680 960
690 680 960

Do Janowa Lubelskiego będzie można dojechać pociągiem. PKP przymierza się do zaprojektowania linii

Od kilku lat mowa jest o budowie nowego szlaku kolejowego, który z Szastarki przez Janów Lubelski pobiegnie do Biłgoraja. Na początek zaprojektowana zostanie część do Janowa Lubelskiego.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy dwóch odcinków linii w naszym regionie. Chodzi o 18 km szlaku kolejowego, który będzie biegł z Szastarki do Janowa Lubelskiego. Do tego dochodzi ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik.

Inwestycja ta zapowiedziana została już kilka lat temu. W 2020 roku zawarte zostało porozumienie z samorządami, po których terenie będzie biegła linia kolejowa. Większość kosztów zostanie pokryte z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, jednak swój wkład mają też włożyć poszczególne gminy. Po ich stronie będzie też zapewnienie odpowiedniego dostępu do przystanków kolejowych, czyli zbudowanie dróg czy też chodników.

Zgodnie z planami, odcinek do Janowa Lubelskiego będzie wydłużony do Biłgoraja. Trasy zostaną zelektryfikowane, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych. Mieszkańcy południowej Lubelszczyzny zyskają zaś szybkie i wygodne połączenia kolejowe ze stolicą regionu.

Budowa linii ma ruszyć w 2027 roku. Jak wynika z dokumentacji, czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem wyniesie 52 minuty, a między Biłgorajem a Lublinem godzinę i 36 minut. Powstać ma ok. 15 stacji i przystanków. Zgodnie z założeniami, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego ma zapewnić kursowanie po tej trasie przynajmniej 4 par pociągów każdego dnia.

W ramach programu Kolej Plus w województwie lubelskim mają zostać zrealizowane jeszcze cztery inne projekty. Mowa o utworzeniu nowego połączenia kolejowego z Lublina przez Łęczną do Bogdanki, rewitalizację szlaku Chełm – Włodawa wraz z przedłużeniem torów do samej Włodawy, elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Lublin – Łuków oraz modernizację i elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada.

Zgodnie z założeniem, inwestycje te mają wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności okolicznych terenów. Do tego dochodzi eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei, jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.

(fot. lublin112/zdjęcie ilustracyjne)

19 komentarzy

  1. Kłamiesz, dzięki Pis i pomaganiu PKS Biłgoraj ( gdzie jeden rządu osoba jest blisko partią ). Na trasie Lublin – Biłgoraj został 1 firma prywatna. A W PKS koszt biletu do już 29 zł !!!! Wiem ze panu rzecznikowi nie potrzeba konkurencji, ale tylko jemu. Reszta osób w Biłgoraju chcę płać odpowiednią stawkę za podróż, a nie tyle ze taniej wynająć taryfę.
    Ale tak działa PIS które wspiera wykluczenie komunikacyjne, wszelkim program.
    Co do trasy to jest tylko kiełbasa wyborcza, i tyle

Z kraju