Poniedziałek, 22 kwietnia 202422/04/2024
690 680 960
690 680 960

Blisko 100 mln na poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. O środki może starać się każda gmina

Ruszył nabór wniosków na dofinansowanie kolejnych zadań z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w województwie lubelskim. Tym razem mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.

W czwartek wojewoda lubelski Lech Sprawka ogłosił nabór do kolejnego programu dotyczącego inwestycji drogowych. Tym razem chodzi o zadania, które ukierunkowane są tylko i wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, czyli głównie pieszych i rowerzystów. Wskazano tu na budowę, przebudowę lub remont chodników, ciągów pieszo-rowerowych, dróg dla jednośladów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do nich.

Wśród celów programu wymieniono przyspieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, co stanowi ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczynia się do poprawy poziomu życia obywateli. Do tego dochodzi poprawa: bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej a także wzrost atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.

Łącznie do rozdysponowania jest kwota 97,7 mln zł, po połowie ma trafić na drogi powiatowe i gminne. O dofinansowanie mogą starać się wszystkie gminy i powiaty z terenu województwa lubelskiego za wyjątkiem miasta Lublin. Wśród wymogów jest jeszcze to, aby inwestycja rozpoczęła się i zakończyła w tym roku. Jedna gmina czy powiat może złożyć maksymalnie pięć wniosków.

Jak podkreślał wojewoda, jest to kolejny z programów dotyczących lokalnej infrastruktury drogowej w naszym regionie. Niedawno na budowę i przebudowę dróg przeznaczono 271,5 mln zł, do tego dochodzi odrębny moduł dla zadań miejskich, teraz rozpatrywane są wnioski z zadań remontowych.

(fot. Leszek Mikrut/zdjęcie ilustracyjne)

12 komentarzy

  1. Masakra.
    Jeśli ma to polegać na wyznaczaniu bez opamiętania przejść i przejazdów to bezpieczniej aby tych pieniędzy nie było.

    • Przejścia wyznacza się tam, gdzie ludzie chodzą. Ty gdzie byś jeszcze wyznaczył? Na autostradzie? Żeby było bliżej na stacje dla kierowcy któremu się paliwo skończyło?

  2. Kategorycznie jak najszybciej żądamy wprowadzenia prawo pierwszeństwa pieszego na przejeździe kolejowym.

    • Przejazd kolejowy jest dla pociągów.
      Tak samo jak przejście dla pieszych jest dla pieszych, a przejazd rowerowy jest dla rowerzystów.
      Już w samej nazwie i definicji masz podpowiedź, kto ma na nim pierwszeństwo.

      Więc, gdyby przez tory było PdP – to pierwszeństwo miałby wtedy pieszy. Ale tak nie ma i nigdy nie będzie.

      Co do samego bezpieczeństwa związanego z przekraczaniem torów – to największym sprawcą zdarzeń na przejazdach kolejowych (95-99%) są kierujący samochodami. I ich gnie na torach najwięcej (gdyby pominąć samobójstwa, które wypadkami nie są).
      Może zatem o pierwszeństwie dla kierujących samochodami na przejazdach kolejowych powinieneś napisać.

  3. A może by tak zbudować kawałek drogi dla rowerów przy węźle Tatary na obwodnicy Lublina, by rowerzyści jadący od Łęcznej nie musieli się teleportować chcąc jechać do Lublina przez kładkę?

  4. To może przeznaczyć to na konkretne doświetlenie przejść?

    • A Cha w ryło, chcecie ?

      A po co zaraz jakieś specjale doświetlenie, oświetlenie, każdy może swój znicz dla siebie przynieść ze sobą na każde przejście.

      • Ale to jest śmieszne. Napisz więcej. Dopisz jeszcze, że sam chodzisz z gromnicą, albo, że nigdy przez jezdnie nie przechodzisz.

  5. A my w autach dalej będziemy felgi krzywić i koła urywać na dziurach

Z kraju