Sobota, 27 kwietnia 202427/04/2024
690 680 960
690 680 960

W Lublinie powstaje statek powietrzny nowej generacji. Plany naukowców są ambitne (foto)

Lubelscy naukowcy prowadzą prace nad zupełnie nowym statkiem powietrznym, który ma mieć szerokie zastosowanie. Model został już wykonany, za trzy lata ma być gotowa całość projektu.

Młodzi naukowcy z Politechniki Lubelskiej pracują nad statkiem powietrznym nowej generacji. Ma on łączyć w sobie zalety wiatrakowca, jako maszyny o lekkiej i prostej konstrukcji oraz taniej w eksploatacji, z zespołem wielowirnikowym umożliwiającym pionowy start i lądowanie. To z kolei pozwoli zaprojektować statek latający o zupełnie nowych właściwościach. Ma on być ekonomiczny w użytkowaniu i zapewniać bezpieczeństwo, a także mieć zdolność do wykonywania zadań do tej pory przypisywanych konwencjonalnym maszynom powietrznym. Dodatkowym atutem ma być zaś stosunkowo niska cena w porównaniu do bezzałogowego śmigłowca o zbliżonej masie startowej.

Wiadomo już, że SafeGyro umożliwi kilka technik lądowania. Maszyna będzie mogła lądować jak typowy klasyczny wiatrakowiec, bez konieczności stosowania dodatkowych wirników. Będzie też możliwe wykorzystanie tylko wielowirnikowego napędu. W połączeniu z dwoma niezależnymi układami napędowymi wytwarzającymi siłę nośną, będzie bardziej on o wiele bardziej bezpieczny w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań. Jak wyjaśnia kierownik projektu dr inż. Zbigniew Czyż z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej, klasyczny układ napędowy wiatrakowca będzie wspomagany dodatkowymi silnikami elektrycznymi ze śmigłami z regulowanym wektorem siły ciągu. Napęd ten zostanie zastosowany głównie ze względu na bezpieczeństwo lotu, szczególnie nad obszarami zabudowanymi, oraz optymalne gospodarowanie mocą niezbędną do lotu. Wielowirnikowy napęd statku umożliwi pionowy start.

Lubelscy naukowcy przewidują, że ich statkiem powietrznym może być zainteresowane wojsko, policja, służby ratunkowe czy też specjalistyczne firmy. Dla armii atutem ma być mniejszy w porównaniu do klasycznego napędu spalinowego wytwarzany hałas, który zostanie ograniczony dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego. Dla policji i innych służb mundurowych może on posłużyć do celów obserwacyjno-zwiadowczych, do patrolowania i skanowania chronionego obszaru, w tym ochrony przeciwpożarowej lasów oraz w celach wsparcia z powietrza akcji ratowniczych oraz nadzorowania imprez masowych. Dodatkowo można go wykorzystać m.in. do: inspekcji dróg, linii kolejowych oraz budynków, szybkiego transportowania niewielkich ładunków czy też monitorowania stanu środowiska, chronionych terenów zielonych, akwenów wodnych czy też stanu upraw w rolnictwie.

Do tej pory wykonany został model wielowirnikowego statku powietrznego z wirnikiem nośnym o średnicy 1,1 m, który przeszedł badania w tunelu aerodynamicznym w Instytucie Lotnictwa w Warszawie pod kątem określenia zjawiska interferencji aerodynamicznej. Prace nad projektem mają potrwać 3 lata. Ich koszt to blisko 1,5 mln zł. Środki na ten cel zostały już przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Lider X.

(fot. Politechnika Lubelska)

9 komentarzy

  1. Arcy Primas A'Prilis

    Oby za czas jakiś, nie okazało się, że w tej wynalażczej zabawie nie wywalono tych blisko 1,5 mln zł w błoto.

    Zauważcie, że o goownie nawet nie wspomniałem.

    • Pewnie, lepiej dołożyć jeszcze parę baniek i zrobić jakąś wojskową paradę. przynajmniej na czołgi i jakiś ministrów można by popatrzeć.

  2. Dyrdymałko Eustachy

    A kto, komu zabroni wynaleźć grzebień dla łysego, albo umieścić uchwyt do czajnika po stronie dzióbka…

  3. SOBOŃ pierwszy na testowanie

  4. Rozlezie się po kościach jak produkcja benzyny z CO2, dużo huku kupa umów podpisanych i została z tego … kupa 😀

  5. … to dzisiaj 1 kwietnia ?

  6. Dobrze, że coś się dzieje – ze swojej strony zachęcam do zapoznania się z samolotem bezzałogowym mojego projektu I-014 KERMIT o udźwigu 30 [kg], nad którym pracuję w pojedynkę od kilku już lat. Szczegóły do znalezienia w sieci (KUŹNICA DRACO).

  7. Bez tak odważnych prób i korzystania z młodych umysłów będziemy tylko montownia zagranicznych koncernów, a bogate kraje korzystają z zaawansowanej technologii i patentów! Drodzy komentujący nie z montowni,fabryk, rolnictwa czy taniej siły roboczej której u nas coraz mniej…Dla bardziej zainteresowanych a nie tylko narzekających jest wiele projektów które nie przebiły się w świat ponieważ nie było wsparcia Państwa za poprzednich lat co jest błędem podstawowym. Odpowiedzmy sobie na to pytanie sami dla siebie, lepiej wydać na portal internetowy dla bezdomnych?! 😀 jak to robił poprzedni rzad…?
    Polacy wynaleźli ok 10 lat temu maszynę do odzyskiwania ropy z plastiku w POLSCE o tym cisza a w NIEMCZECH czy SZWECJI działaj z powodzeniem…i co POLAK jest głupi i naiwny czy możne rządzą nami głupcy i sprzedajni ludzie…?

Z kraju