Sobota, 25 maja 202425/05/2024
690 680 960
690 680 960

W Lublinie opracują i zbudują magazyny energii. To odpowiedź na planowane dodatkowe opłaty

Lubelska uczelnia wraz z dwoma spółkami będzie pracować nad projektem magazynowania energii. To odpowiedź na planowane wprowadzenie przepisów, wg których przedsiębiorstwa zostaną obciążone dodatkową opłatą w zależności od stosunku trwania obciążenia pełną mocą przyłączeniową do całego czasu pracy

W środę 24 marca rektor Politechniki Lubelskiej prof. Zbigniew Pater, prezes MPK Lublin Tomasz Fulara oraz dyrektor Działu Rozwoju firmy Tele-Fonika Kable Jakub Siemiński podpisali list intencyjny w sprawie budowy modułowych magazynów energii. Jest to pilotażowy projekt, w ramach którego uczelnia wraz z obiema spółkami będzie pracować nad projektem magazynowania energii. Obiekty te zaplanowano u każdego z podmiotów, przy czym ten na uczelni ma służyć do badań funkcyjnych, dwa kolejne mają wykorzystywać obie firmy dla swoich potrzeb.

Jak wyjaśnia dr inż. Dariusz Zieliński z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej, magazyny mają posiadać budowę kontenerową, przy czym, w zależności od potrzeb użytkownika, zapewniona będzie możliwość łączenia nawet kilkunastu tego typu obiektów w jedną całość. Pozwoli to zwiększyć ich całkowitą moc lub pojemność. Do tego magazyny mają być uniwersalne, czyli będą mogły pracować zarówno z siecią trójfazową niskiego napięcia, jak też, co ważne w przypadku MPK Lublin, z siecią napięcia stałego, która jest rozwieszona nad ulicami i zasila trolejbusy.

– Dzięki temu projektowi będziemy mogli wykorzystywać magazynowaną energię. W przedsiębiorstwach, takich jak MPK Lublin, problem jest bardzo widoczny, bo szczytowy pobór mocy wynosi ponad 1500 kW, zaś średni dobowy – 70 kW. Generuje to ogromne koszty, wynikające z zapewnienia mocy przyłączeniowej przez zakład energetyczny. Proponowany magazyn ma pokryć częściowo zapotrzebowanie na energię i moc w chwilach, gdy dochodzi do maksymalnych obciążeń sieci. W efekcie, dobowa krzywa obciążenia zostanie spłaszczona i będzie możliwe obniżenie całkowitej mocy przyłączeniowej zakładu – mówi Tomasz Fulara, prezes zarządu MPK Lublin.

Magazyny energii są odpowiedzią na planowane wprowadzenie przepisów, wg których przedsiębiorstwa zostaną obciążone dodatkową opłatą w zależności od stosunku trwania obciążenia pełną mocą przyłączeniową do całego czasu pracy przedsiębiorstwa. Dzięki temu poprzez rozładowywanie magazynu obciążenie będzie obniżane w szczycie zapotrzebowania na energię, ładowanie nastąpi zaś w godzinach, kiedy pobór energii będzie najmniejszy. Dzięki temu przedsiębiorstwa nie będą musiały ponosić dodatkowych opłat.

(fot.T. Maślona, SAF PL)

5 komentarzy

  1. Będą wymyślać koło na nowo? Zamiast na „badania” niech sobie zamówią już oferowane na rynku magazyny energii.

    • to typ[owe dla wybitnych inaczej naukowców za PL. Niektórzy kosztem przeszło 2mln PLN stworzyli dzieło oszczędzające w lubelskich autobusach energię za ok. 42 tys. PLN

  2. Czyli teraz zajmą się projektowaniem i badaniem (co potrwa kilka lat) czegoś co powinno być uruchomione produkcyjnie przynajmniej rok temu. Ahahaha

  3. Znowu kilu cwaniaczków zobaczyło że można zrobić jakiś geszefcik na publicznych pieniądzach.

  4. Tesla Powerpack, MPK to raczej powinno zainwestować fotowoltaikę na zajezdni bo energia elektryczna będzie już tylko drożeć zapewne pokryło by to także część szczytu.