Czwartek, 05 grudnia 202405/12/2024
690 680 960
690 680 960

To będzie pierwszy taki autobus w Lublinie. Miasto kupuje pojazd zasilany wodorem

W przyszłym roku na ulice Lublina ma wyjechać pierwszy w mieście autobus wodorowy. Pojazd jest zeroemisyjny, nie wytwarza zanieczyszczeń, w tym przede wszystkim dwutlenku węgla.

W poniedziałek Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie ogłosił przetarg na dostawę autobusu wodorowego. Zakup realizowany jest w ramach programu, którego celem jest zwiększenie liczby zeroemisyjnych pojazdów w komunikacji miejskiej. Zamówienie obejmuje też jedną ładowarkę, której moc ma wynosić co najmniej 20 kW.

Wśród wymagań, jest m.in. pojemność minimum 70 podróżnych, w tym 27 na miejscach siedzących, niska podłoga na całej długości, trzy pary drzwi, biletomat obsługujący płatności mobilne, system zliczania pasażerów, monitoring, system informacji pasażerskiej, porty USB do ładowania telefonów, kasowniki oraz nagłośnienie.

Pojazd ma być klasy maxi, a więc mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Oczywiście ma on posiadać również klimatyzację, jak też system ogrzewania wykorzystujący energię pochodzącą z podstawowego układu ogrzewania, pompy ciepła zintegrowanej z układem klimatyzacji lub układ odzysku ciepła odpadowego z wodorowych ogniw paliwowych.

Jeżeli chodzi o silnik, przewidziano dwie opcje. Może być jedna jednostka napędowa zasilająca most napędowy, lub też dwa silniki trakcyjne. Minimalna moc ma wynosić, w zależności od systemu, od 120 lub 140 kW. Zbiorniki na wodór o pojemności 1550-1800 l mają być umieszczone na dachu autobusu. Zatankowanie do pełna musi wystarczyć do pokonania minimum 300 km. Dodatkowo na samych bateriach ma on mieć możliwość pokonania przynajmniej 15 km.

Zgodnie z założeniem, autobus ma być dostarczony w ciągu roku od momentu podpisania umowy. Miasto chce, aby woził pasażerów po mieście już w 2023 roku. Zgodnie z założeniem, pojazd ma kursować na liniach komunikacyjnych, które nie posiadają dostępu do infrastruktury ładowania baterii trakcyjnych.

(fot. Solaris/zdjęcie ilustracyjne)

28 komentarzy

  1. Ciekawe czy miasto pochwali się jakie będą straty/zyski z zakupu i używania tego autobusu w porównaniu do np. do autobusu spalinowego/elektrycznego.
    Takie sprawozdanie to powinien być standard bo przez taki zakupy władze miasta robią sobie tylko reklamę kosztem naszych podatków,

  2. Może czas pomyśleć o kierowcach bo wstyd by od paru lat jeździc za najniższą krajową ???

    • Ocena: 0

      nastąpi taki czas, że za kierownicę autobusów siądą lekarze, pielęgniarki, nauczyciele i urzędnicy bo oni są najlepiej opłacani i mają największe roszczenia

    • Przecież jelenie cały czas są i wcale ich nie brakuje, zatem po co dawać więcej? Jeżeli nie będzie dawało się obsadzić codziennie 20-30% rozkładów to kasa dla jeleni się znajdzie.

  3. Łał…. wielkie halo o J E D E N autobus. Lubelskie czereśniaki

  4. Może kilka słów o technologii?
    Jak to działa z tym wodorem?
    Czemu ta technologia nie jest stosowana w innych pojazdach?

    • Są takie auta (np. Toyota Mirai) – problem jest z technologią ale głównie z brakiem wodoru, nie ma stacji ładowania wodoru więc nie ma po co produkować samochodów wodorowych.

    • Ocena: 0

      Wytworzenie wodoru jest drogie bo wymaga dużo energii. Nie wiem jaki jest bilans energetyczny ale raczej żadna rewolucja. Już dawno były próby budowy takich aut ale nie przyjęło się to na szerszą skalę jak elektryki. Wadą jest też rozmiar zbiorników. Przy porównywalnym zasięgu zajmują znacznie więcej miejsca niż baterie elektryków. Np toyota mirai. Ogromne auto ale ciasne w środku i z małym bagażnikiem bo w każdym możliwym miejscu ma poupychane zbiorniki żeby mieć jakiś przyzwoity zasięg.

  5. Ocena: 0

    Wodór do Lublina w cysternie do stacji ładowania? Ze stacji do autobusu. Koszt amortyzacji tej inwestycji wielokrotnie przewyższa zwykłego diesla. Niegospodarność jest karana z kodeksu karnego. Nikt tego nie zauważa?

  6. Ocena: 0

    Autobus zasilany odorem tego jeszcze nie było. Najlepiej żeby jeździł w centrum bo tam wasze brzydko wania i jest niezły odór.

  7. Gdyby nie CO² rośliny by umarły !!

  8. A skąd wodór do tego cuda?

  9. Ocena: 0

    Hasło dobre Autobus wodorowy. Koszty się nie nie liczą bo to nie pomysłodawców pieniądze. Będzie brakować kasy to będzie mniej autobus jeździ i bilans w ratuszu się wyrówna.

  10. Ocena: 0

    Nikt nie chce a lublin przyjmie najgorsze śmieci.

Z kraju

Polityka i społeczeństwo

Nauka i technologia