Niedziela, 18 maja 202518/05/2025
690 680 960
690 680 960

Sztab Kryzysowy stara się rozwiązać kryzys komunikacyjny w Lublinie. Od jutra cześć kursów przejmie MPK

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie przedstawił plan na najbliższe dni związany z zapewnieniem ciągłości przewozów po wycofaniu się firmy Warbus. Pierwsze dodatkowe autobusy już dzisiaj wyjechały na ulice Lublina. Dziesięć kolejnych ma się pojawić jutro.

W czwartek po południu Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie przedstawił w szczegółach sytuację, jaka nastąpiła po zaprzestaniu przez firmę Warbus obsługi komunikacyjnej na liniach: 2, 3, 6, 8, 10, 13, 14, 17, 18, 20, 26, 31, 32, 39, 42, 45, 57 i 74. Jak już informowaliśmy, w środę w godzinach wieczornych spółka zadecydowała, że od dzisiaj nie będzie wykonywać kursów komunikacji miejskiej. Było to zaskoczeniem dla Zarządu Transportu Miejskiego, gdyż wcześniej przewoźnik zapewniał, że pomimo wypowiedzenia obowiązującej do 2024 roku umowy, jego autobusy pozostaną na ulicach miasta do końca wakacji. Tymczasem pierwsze pojazdy zaczęły zjeżdżać z linii już po godzinie 20.

Jak twierdzą przedstawiciele Warbusa, powodem takiej decyzji ma być brak uczciwości ze strony Zarządu Transportu Miejskiego. Paweł Szymonik, Dyrektor Generalny Warbusa wyjaśniał, że od lipca 2017 roku zaczęły się nieporozumienia związane z wynagrodzeniem za świadczone usługi. Poszło o zawartą w umowie kwartalną waloryzację stawki za wozokilometr. ZTM Lublin bez żadnych podstaw faktycznych i prawnych, wbrew jasnym i klarownym postanowieniom umowy w sposób jednostronny miał zmienić zasady naliczania waloryzacji i wypłacać spółce mniejsze kwoty, niż ta wyliczała.

Warbus zawiesił jednocześnie swoją działalność w Elblągu i w gminie Oborniki. Do obu tych gmin trafiły pisma, w którym zarząd firmy Warbus informuje, iż przyczyną zaprzestania świadczenia usług przewozowych jest brak zapłaty za wykonane usługi przewozowe w wysokości 6 mln zł na terenie miasta Lublin przez gminę Lublin, co doprowadziło do zaburzenia płynności finansowej spółki. Jednocześnie uniemożliwia to dalsze wykonywanie przewozów. W tym samym piśmie, jako winna całej sytuacji wskazana została gmina Lublin.

Lubelski ZTM stanowczo odpiera zarzuty zapewniając, że zarzuty Warbusa są bezzasadne i określono je, jako próbę wyłudzenia pieniędzy. Jako przykład podawani są pozostali przewoźnicy, którzy nie występowali z roszczeniami w tym zakresie, uznając sposób liczenia waloryzacji za prawidłowy, oraz nigdy nie mieli żadnych wątpliwości dotyczących sposobu waloryzacji. Podkreślano również, że wszystkie należności wynikające z umowy ZTM reguluje na bieżąco i bez opóźnień.

W związku z decyzją Warbusa w Zarządzie Transportu Miejskiego w Lublinie powołany został sztab kryzysowy, którego zadaniem jest zapewnienie ciągłości przewozów. Chodzi o skierowanie na trasy dodatkowych 24 autobusów w tym 16 przegubowych, gdyż tyle pojazdów jeździło z logiem Warbusa. Jest to około 10 proc. całego taboru, który kursuje obecnie po mieście. Jak wyjaśniał Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, nie ma problemu z autobusami lecz z pracownikami, gdyż trwa okres wakacyjny i wielu z nich przebywa na urlopach. W pierwszej kolejności działania skupiły się na poinformowaniu o wszystkim pasażerów. W trybie pilnym na przystankach początkowych i na węzłach przesiadkowych wywieszono rozkłady jazdy nie obejmujące już kursów wykonywanych przez firmę Warbus.

Z uwagi na to, że kursy te były wykonywane na liniach, których obsługę pełnią też inne firmy przewozowe, nie ma sytuacji, aby pasażerowie zostali pozbawieni możliwości dojazdu. Jednak wiąże się to z dłuższym niż zwykle oczekiwaniem na przyjazd autobusu. Na niektórych liniach, pomiędzy jednym a drugim kursem występują nawet 1,5 godzinne przerwy. Jedynie na linię nr 30 trzeba było skierować autobus MPK, gdyż Warbus jako jedyny przewoźnik wykonywał kursy do miejscowości Smugi. Jeszcze dzisiaj w godzinach popołudniowych dwa kolejne autobusy MPK zostaną skierowane do obsługi linii nr 3, gdzie przewoźnik obsługiwał trzy rozkłady.

Od piątku problemów komunikacyjnych ma być już znacznie mniej. MPK skieruje na linie dodatkowych dziewięć autobusów a Lubelskie Linie Autobusowe jeden. Pojazdy będą obsługiwały po 1 rozkładzie na liniach: nr: 2, 3, 10, 20, 26, 30, 31, 39, 40, i łączony rozkład linii nr 44 i 32. Nadal jednak nie będą obsługiwane niektóre kursy na liniach nr 2, 3, 6, 10, 13, 14, 26, 31, 32, 39, 40, 42 i 45. W weekend, z uwagi na znacznie mniejszą liczbę pojazdów jakie wyjeżdżają na trasy, komunikacja miejska ma kursować zgodnie z rozkładami. Jak będzie wyglądała sprawa komunikacji miejsce w przyszłym tygodniu, obecnie jeszcze dokładnie nie wiadomo. Jak zapewniał Tomasz Fulara, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, jeżeli pracownicy Warbusa zgodzą się przejść do MPK, być może uda się zapełnić lukę po przewoźniku.

(fot. lublin112)

34 komentarze

  1. Ocena: 0

    No i teraz kierowcy Mpk powinni powalczyć o podwyżki.

  2. MinisterBieńkowska
    Ocena: 0

    …może ktoś w końcu zrozumie że głupotą było zawiązanie ZTM i dopuszczenie „prywaciarzy” do jazdy po mieście. Spółka córka Urzędu Miasta czyli MPK powinno być jednym przewoźnikiem na ulicach Lublina a prywatni przewoźnicy powinni dojeżdżać tylko do granic miasta i pozostawiać obsługę podróżujących tylko Urzędowi Miasta czyli MPK.

    • Ocena: 0

      Tak a reszta k..y i złodzieje?Ale fakt ZTM jestak potrzebny jak NFZ.Ale upchnąć swoich gdzieś trzeba.

    • Nie, to nie była głupota, w stolicy to rozwiązanie dobrze się sprawdza. Nie ma nic gorszego niż monopol państwowej firmy.

      • Ocena: 0

        przykład stolicy we współpracy przedsiębiorca/spółka – ratusz jest najgorszym przykładem

    • Ocena: 0

      A po drugie,jeśli Mpk to podstawa Lublina i brakuje taboru?to co ?Podnajmuje się firmę ze „swoim”na czas nieokreślony ale napewno ze stawką większą od tej rodzimej.Typ angielski.ZTM uciekło robiąc przetarg,ciekawe dlaczego nie zrobią przetargu na przewóz osób niepełnosprawnych(dzieci do szkół) tylko zostawiło to swojej córuni.Proponuję zajrzeć do takiej nieodległej stolicy.Tam dzielnice już robią przetargi,a nie gmina.Ale coż tu wschód totalny i ręka ręke myje a jak co to nie moja ręka.

  3. Mariusz Tatary 2
    Ocena: 0

    Nie ma tego zlego. Dzis na przystanku czekalem pol godziny na autobus, ale dzieki temu zdazylem wypic dwa piwka. Nie ma co sie spinac.

  4. Ocena: 0

    Najlepsze jest zdanie SZ.P Prezesa.”Że jeżeli pracownicy Warbusa przejdą do MPK”.>>>>>>>>>>Śmieszne,żaden emerytowany kierowca nie chciał zostać w tej firmie tylko poszedł do Warbusa lub Irexu. Czym chce ich namówić P.Prezes.15Pln/h.Hahah.Niedługo to i zaczną odchodzić ci co już mają dość pracy za miskę ryżu.I co wtedy?P.Prezesie obudż się Pan w końcu ze snu.Zacznij myśleć realnie bo i Mpk zniknie z ulic bo nie będzie miał kto jeżdzić.

  5. Ocena: 0

    15Pln/h brutto!!!!!!

  6. Co za kraj w którym przewoźnik staje, tupie nogą i mówi, że od jutra nie jeździ? Właściciele powinni dostać taką karę, jaka się należy za takie zachowanie. Ps. Prowadzę firmę i nie wyobrażam sobie takiego zachowania. A jeszcze w innych miastach wycierają sobie gębę Lublinem. Bo z dnia na dzień zauważyli brak kasy. Śmieszne

    • Karę pewnie im naliczą, ale co z tego jak to już jest bankrut bez majątku, bo autobusy były ponoć w lessingu ?

  7. Tak to jest jak się robi po taniości (oprócz pensji zarządu i rady nadzorczej).

  8. Tupie nogą bo mu złodzieje z miasta nie płacą
    Jak jesteś przedsiębiorcom to wiesz ze za prace się płaci albo się nie pracuje

    • Ocena: 0

      Sam ześ złodziej. Umowy się czyta i nie myśli że się jakieś aneksy dopisze. Jakoś konkurencja wiedziała że za taką kasę nie da się jeździć.

      • A i owszem, zarząd Warbusa to prawnicy. Umowa zawierała klauzulę o waloryzacji stawki, każda waloryzacja wymagała aneksu do umowy określającego nową obowiązującą stawkę! a to znaczy że poprzednia stawka nie istniała w sensie prawnym. To niby jak można było za każdym razem waloryzować stawkę z dnia podpisania umowy a nie tą z aneksu??? Może emeryturę też Ci będą zawsze waloryzować od tej pierwszej kwoty? :))

  9. Kierowca Warbusa
    Ocena: 0

    Autobusy zabierze bank bo leasing a z majątku firmy to komornik ma resztę tylko szkoda załogi bo wydymali ich bez mydla….

  10. Ocena: 0

    Jedno konkretne pytanie,ile ma za wozokilometr córunia miejska dotowana przez miasto,a ile mają inne firmy(powiedzmy uzupełniające)co pobrały leasingi i etc.Sprawa bardzo szybko się wyjaśni.Wydaje się,że tam na górze już nie jest tak wesoło i znowu wyjdzie tylko taka mniejsza lubelska „sowa”

    • Oj chyba wtedy niektorzy się zdziwia jak drogo płacimy mpk a za ile jeżdżą lla czy meteor….

      • Ocena: 0

        Ja chciałbym to wiedzieć i pewnie wiele osób też.Proszę ZTM o opublikowanie wozogodz/km MPK i reszty.Coś mi się wydaje,że będzie kolejna afera.

Z kraju

Wiadomości z info112

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia