Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Rozmawiali o przyszłości Via Carpatii. Przez nasz region przebiega 200 km tej trasy

Postęp prac przy budowie szlaku Via Carpatia omawiano na konferencji, w której uczestniczyli przedstawiciele wszystkich krajów, przez które przebiega ten międzynarodowy szlak drogowy. W województwie lubelskim jest to droga krajowa nr 19.

W środę w Łańcucie odbyła się kolejna już konferencja dotycząca wiodącej z Litwy przez Polskę do Turcji trasy Via Carpatia. Wzięli w niej udział przedstawiciele Polski, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji, Ukrainy, Węgier, a także Komisji Europejskiej. Jak zaznaczano podczas spotkania, jest to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową, integrujący systemy transportowe wielu krajów.

Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi. W dłuższej perspektywie szlak pozytywnie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca do lokowania inwestycji, wzrost zatrudnienia, a także na wielkość wymiany zagranicznej i mobilność obywateli. Podpisany został też wniosek o włączenie korytarza Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T.

Polski odcinek trasy liczy 701 km i przebiega przez pięć województw. W województwie lubelskim jest to 200 km. W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 zabezpieczone zostały fundusze na całość tej trasy, łącznie z odcinkami najtrudniejszymi geologicznie i ekologicznie. Sukcesywnie budowane są kolejne odcinki, w tym przy granicy z Litwą oraz w województwach lubelskim i podkarpackim. Intensywnie przygotowywana jest też realizacja pozostałych odcinków. Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe w ciągu drogi S19 i A4, odcinek drogi S12/S17 Dąbrowica – Lubartów.

Na etapie prac przygotowawczych związanych z opracowaniem niezbędnej dokumentacji znajduje się odcinek z Lublina przez Lubartów w kierunku Białegostoku. Drogowcy uzyskali już decyzję środowiskową, co znacznie przybliża rozpoczęcie realizacji przedsięwzięcia. Z kolei w IV kw. 2017 r. oraz w 2018 r. podpisane zostały umowy na realizację wszystkich odcinków trasy pomiędzy Lublinem a Rzeszowem o łącznej długości prawie 130 km.

Rozmawiali o przyszłości Via Carpatii. Przez nasz region przebiega 200 km tej trasy

Rozmawiali o przyszłości Via Carpatii. Przez nasz region przebiega 200 km tej trasy

(fot. Krzysztof Nalewajko)

3 komentarze

  1. Po co inwestować w trasę z Rosji na Słowację?? Ktoś mi to wytłumaczyć?

  2. To niestety tylko propaganda i pozorowanie prac. Nie ma tygodnia bez publikacji o budowie tej trasy. Na odcinku Lublin – Rzeszów (podobno z wszystkimi pozwoleniami i umowami z wykonawcami) istnieje duża przeszkoda wodna na rzece San. W opublikowanych i zatwierdzonych planach budowy mostów brak jest takiej przeprawy na planowanej trasie w okolicy Niska. Świadczy to o braku koordynacji i niekompetencji planistów PIS. Budowa mostu, którego nie ma nawet w planach, opóźni uruchomienie VIA CARPATIA.

    • To prawda. Dzięki kolego za przypomninie tematu. Przez ten most wszytko im się zawali!
      Tylko czy to tym cymbalom przemówi do tych łbow? Zgoda, w propagandzie sa najlepsi co z PIS. Ale prawda jest jednak taka że spijaja śmietankę po PO dzieki ktoremu to wszytko teraz powstaje.

Z kraju