Sobota, 27 kwietnia 202427/04/2024
690 680 960
690 680 960

Nowa ekspozycja w Galerii Saskiej. Po raz pierwszy wystawiane są tu prace kobiety. Odwiedź i oceń (zdjęcia)

Spacerując wzdłuż ogrodzenia Ogrodu Saskiego w Lublinie, można na chwilę zatrzymać się, aby obejrzeć wystawę 54 reprodukcji. Najlepiej wybrać się tu jednak wieczorem, gdyż w świetle lamp nabiera ona dodatkowego uroku.

Galeria Saska, usytuowana wzdłuż Al. Racławickich, zlokalizowana jest na ogrodzeniu okalającym Ogród Saski. Kontynuuje ona działalność Galerii na Płocie, która pod egidą Teatru Starego funkcjonowała w tymże miejscu od 2014 r. Od roku 2015 organizatorem wszystkich wystaw jest Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, a galeria zmieniła nazwę, ciągle poszerzając ofertę kulturalną miasta oraz angażując coraz szersze kręgi mieszkańców do głębszego uczestnictwa w kulturze. Lublinianie przed laty ciepło przyjęli to przedsięwzięcie. Podobnego zdania są również odwiedzający miasto turyści.

Aktualna wystawa poświęcona jest pracom Julii Mirny, ilustratorki, graficzki, art director. Urodzona w 1988 roku w Gdyni artystka pochodzi właściwie z Sopotu, a obecnie mieszka w Warszawie. Jest absolwentką Wydziału Grafiki warszawskiej ASP, na której przez ostatnie dwa lata prowadziła Pracownię Gościnną o kierunku Animacja na Wydziale Sztuki Mediów. Tworzy ilustracje, animacje, plakaty festiwalowe i filmowe, okładki płyt muzycznych. Większość z nich jest wykonywana ręcznie, często stylizowana na analogowe wycinanki, bogata w pociągnięcia pędzlem i ręcznie rysowaną typografię.

Artystka jest pierwszą kobietą, której prace prezentowaną są w tej słynnej lubelskiej plenerowej galerii.

Julia Mirny zdobyła wiele nagród za ilustracje i oprawy graficzne. Jest laureatką nagrody Projekt Roku 2013 w kategorii Ilustracja. Nagradzana była w Konkursie Twórców Reklamy KTR w kategorii Ilustracja. Współpracuje z TVP Kultura i jest odpowiedzialna za nową oprawę wizualną Telewizji z okazji 10-lecia anteny. Jest autorką ilustracji „Nieźle Wyszparowani” na blogu Cyfrowej Biblioteki Narodowej POLONA oraz corocznej oprawy graficznej wydarzenia kulturalnego – pikniku literackiego „Imieniny Jana Kochanowskiego” dla Biblioteki Narodowej. Wielokrotnie ilustrowała dla takich magazynów jak: Kikimora, Machina, Melba, Podróże. Dodatkowo współpracowała z Łódzką Szkołą Filmową, Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu, Instytutem Stefana Starzyńskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich oraz z WFDiF. Do instytucji współpracujących można zaliczyć m.in.: Vogue Polska, Operę Narodową czy Warner Music Poland.

– Jeszcze będąc w Gdańsku, stwierdziłam, że moją przyszłością stanie się grafika na ASP – wspomina Julia Mirny – że to będzie najlepszy pomysł, że to będzie kierunek idealny dla mnie. Bo lubię rysować, ale lubię też taką prostą myśl. Plakat zawsze mnie interesował. Ale projektowaniem graficznym też się interesowałam, typografią, całym dizajnem i ilustracjami… Tak, to wszystko było rzeczywiście w kręgu moich zainteresowań, oprócz malarstwa i sztuki jako takiej…”

Zdobyła wiele nagród za ilustracje i oprawy graficzne (Polish Graphic Design Awards – nominacje i nagroda w kategorii ilustracja, pięć srebrnych mieczy w konkursie w KTR 2014, 2016 i 2021 w kat. „Ilustracja i Film” oraz główną nagrodę „Projekt Roku 2013 STGU” za ilustrację). Współtworzyła czołówki do dwóch polskich filmów Agnieszki Smoczyńskiej „Córki Dancingu” i „Fuga”. Artystka – to autorka nagrodzonych ilustracji do książki źródłowej o polskich upiorach Łukasza Kozaka „With Stake and Spade. Vampiric Diversity in Poland”. Brała udział w wielu wystawach w Polsce i zagranicą m.in.: 27. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie – 2021, wystawie polskiego plakatu w Kyoto – 2019 i Echirolles (Francja) – 2018, Wanted Design New York – 2015.

Julia Mirny współpracowała również z: HBO Polska, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Artystyczna Podróż Hestii, Stołeczna Estrada, Łódzka Szkoła Filmowa, Instytut Adama Mickiewicza, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Wydawnictwo Wytwórnia, Stary Teatr w Krakowie, Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Historii Żydów Polskich – Polin, Warner Music Poland oraz ilustrowała dla magazynów: Elle, Przekrój, Kukbuk, Kikimora i Machina.

Wydarzenie współfinansuje Urząd Miasta Lublin, a kuratorem galerii jest Leszek Mądzik. Wystawa będzie eksponowana do 23 lipca bieżącego roku. Ta otwarta przestrzeń wystawiennicza pozytywnie wpływa na wizerunek miasta, demonstrując jego stałe ukierunkowanie nie tylko na kulturę i dialog, ale na dialog kultur. Wystawom zawsze towarzyszą spotkania z artystami, które odbywają się w CSK. Sześć lat temu, w roku 700-lecia Miasta Lublina, galeria wyposażona została w nową iluminację. Dzięki temu prezentowane w tym miejscu ekspozycje są świetnie widoczne również po zmierzchu.

(fot. tekst Leszek Mikrut)

14 komentarzy

  1. Sztuki nie oceniam, ale bardziej podobała mi się nazwa „Galeria na płocie”

Z kraju