Środa, 28 lutego 202428/02/2024
690 680 960
690 680 960

Miasto uznało wniosek Budimexu. Na otwarcie Dworca Metropolitalnego poczekamy do jesieni

Kolejne pięć miesięcy poczekamy na zakończenie prac przy budowie Dworca Metropolitarnego w Lublinie. Tym razem termin ten, jak zapowiadają urzędnicy, ma być już ostateczny.

Kiedy miasto ogłaszało rozpoczęcie prac przy budowie Dworca Metropolitalnego w Lublinie, urzędnicy jak też wykonawca wskazywali, iż obiekt będzie gotowy do 29 lipca ubiegłego roku. Termin ten był już kilkukrotnie przesuwany w czasie, ostatni mija dokładnie dzisiaj. Od dłuższego czasu wiadomo jednak było, że Budimex po raz kolejny nie wyrobi się w czasie. Na początku maja firma złożyła do Urzędu Miasta kolejny wniosek o dodatkowy czas na ukończenie robót.

Dziś urzędnicy poinformowali, że został on rozpatrzony pozytywnie, przez co budowa dworca potrwa do jesieni. Jak wyjaśnia Justyna Góźdź z Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin, termin zakończenia prac przy nowym obiekcie oraz przebudowie ulic w jego rejonie ustalono na 20 października. Tak jak w poprzednich przypadkach, wykonawca zmianę terminu argumentował koniecznością wykonania kolejnych robót dodatkowych i zamiennych, niezbędnych do ukończenia inwestycji. Tym razem ma to być już ostateczna data, gdyż do końca roku inwestycja musi zostać w pełni rozliczona. Od tego zależy unijne dofinansowanie.

– W związku ze złożeniem przez firmę Budimex, generalnego wykonawcę inwestycji, kolejnego wniosku o zmianę terminu jej zakończenia, po przeprowadzonej analizie, podpisaliśmy aneks wydłużający o następne miesiące realizację prac. Umożliwiła to zgoda uzyskana od Urzędu Marszałkowskiego na zmianę terminów zakończenia rzeczowej i finansowej realizacji dla całego projektu unijnego – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Wśród nieplanowanych prac dodatkowych, które wpłynęły na kolejne opóźnienie, Budimex wymienił m.in. wykonanie tzw. ściany zielonej. Zaprojektowane rozwiązania nie są dostępne na rynku w konfiguracji przewidzianej przez projektanta. Tym samym wykonawca musi zaproponować zamiennik zbliżony technologią do tej z projektu oraz opracować dokumentację warsztatową. Aktualnie trwają procedury w tym zakresie. Dodatkowo, po audycie przeciwpożarowym stwierdzono konieczność zamontowania dodatkowych opraw awaryjnych oraz wykonania zasilania i sterowania rozdzielnicą oddymiania, klapami pożarowymi i oddymiającymi.

Niezbędna jest także realizacja zasilania kabli grzejnych koryt odwadniających wiaty peronowe. Do tego dochodzi montaż podświetlanego napisu Dworzec Lublin. który powstanie w ramach nowego systemu identyfikacji wizualnej obiektu. Napis ma być zamontowany pod dachem budynku od strony ul. Lubelskiego Lipca ’80. Dodatkowym zadaniem jest również budowa zasilania szyldów identyfikacji pasażerskiej.

Justyna Góźdź podkreśla, iż wszystkie te zadania wynikły w trakcie realizacji i nie były ujęte na poziomie pierwotnej dokumentacji projektowej. Istotny wpływ na termin realizacji inwestycji miał także czas oczekiwania na uzgodnienie dokumentacji i podpisania aneksu do umowy związanej z fotowoltaiką.

Nowy Dworzec będzie administrowany przez Zarząd Transportu Miejskiego, który jako organizator komunikacji miejskiej na terenie miasta posiada kompetencje do realizacji zadań związanych z transportem publicznym. ZTM odpowiedzialny będzie za kompleksowe zarządzanie Dworcem, w tym bieżące utrzymanie wybudowanej infrastruktury dworcowej i transportowej, zawieranie umów z przewoźnikami czy organizację dystrybucji i sprzedaży biletów. Obiekt otrzymał już nazwę, jest to: Dworzec Lublin.

– Budujemy w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Ta kluczowa inwestycja nie tylko z punktu widzenia Miasta, ale także całego regionu. Dlatego przy wyborze nazwy dla tego obiektu zależało nam by miała ona charakter uniwersalny, czyli była łatwo identyfikowalna z nowym miejscem, prosta i jednoznaczna. Dworzec Lublin ma być nazwą rozpoznawalną zarówno wśród mieszkańców naszego miasta, jak i osób przyjezdnych oraz turystów – dodaje Artur Szymczyk.

Obecnie wykonawca w części użytkowej dachu prowadzi montaż placu zabaw, który będzie się składał z systemowego parku linowego. Na ukończeniu są też prace w zakresie fotowoltaiki. Trwa montaż fasad szklanych na budynku dworca. W garażach podziemnych montowane są instalacje wewnętrzne i prowadzone prace wykończeniowe. W budynku trwa montaż instalacji sanitarnej, wentylacji mechanicznej i elektrycznej. Zakończono już wykonywanie przegłębienia w płycie głównej i firma zamontowała ruchome schody. W przypadku przebudowy ulic pozostało nasadzenie zieleni oraz oznakowanie pionowe i poziome, a także montaż stojaków rowerowych i koszy na śmieci.

(fot. lublin112/archiwum)

33 komentarze

  1. W tym roku będzie gorące/zimne/mokre/suche* lato co uniemożliwi dokończenie budowy w terminie

    * niepotrzebne skreślić

  2. Poczekamy i zobaczymy! Oby to była prawda, bo będzie taki wstyd jak wtedy, gdy beret wpadł do szamba.

  3. jak mieli się nie zgodzić jak to wszystko znajomi nawzajem się opłacający … i nie skończą w tym roku na bank

  4. No brawo jeszcze wyjdzie, że zamontowane są lampy ale nie przewidziano do nich instalacji i będzie to dodatkowa robota.

  5. Pod koniec nowego terminu ukończenia okaże się, że NIEZBĘDNE jest zainstalowanie wycieraczki obuwia lub kosza na śmieci nieujętych w projekcie a mających tak nietypowe cechy projektowe, że niedostępna jest na rynku technologia ich wykonania lub/i montażu i NIEZBĘDNE jest opracowanie nowej technologii, przetestowanie jej oraz wdrożenie technologii serwisowej a to wymagać będzie nakładów finansowych oraz oczywiście przesunięcie w czasie oddanie inwestycji…

Dodaj komentarz

Z kraju

Polityka i społeczeństwo