Kontrola trzeźwości pracownika. „Z poszanowaniem godności i intymności”
12:50 21-02-2023 | Autor: redakcja
Jak informuje serwis Prawo.pl, zgodnie z nowym art. 22 (1c) par. 1 Kodeksu pracy pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników. Nowe przepisy pozawalają na sprawdzanie zarówno alkoholu, jak i narkotyków (środków działających podobnie do alkoholu). Badanie stanu trzeźwości – wskazuje ustawodawca – nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. Jednak przepisy nie określają dokładnie, jak powinna wyglądać kontrola, aby spełniała te warunki.
Odpowiedzi na to pytanie nie ma też w informacji Państwowej Inspekcji Pracy o nowych przepisach, dotyczących kontroli trzeźwości. Dziennikarze Prawo.pl poprosili więc o opinię prawników.
Zdaniem dr hab. Moniki Gładoch, prof. UKSW, kierownika Katedry Prawa Pracy, radcy prawnego, taka kontrola powinna odbywać się przede wszystkim bez udziału osób trzecich – klientów, kontrahentów, żeby nie było to widowisko, a wynik powinien zostać zachowany w poufności.
– Nie należy go komentować ani wyśmiewać – tłumaczy, w wypowiedzi dla Prawo.pl, prof. Monika Gładoch. I podkreśla, że przebieg kontroli pracodawca powinien określić w regulaminie. W nim też – zdaniem ekspertki – należy wskazać osoby upoważnione do kontrolowania. Nie jest konieczne podawanie nazwiska pracownika uprawnionego, czasami wystarczy stanowisko czy funkcja.
– Dobrze byłoby, gdyby pracodawcy opracowali osobny regulamin kontroli trzeźwości czy procedurę kontroli trzeźwości. Nie ma znaczenia, jak go nazwą. Ważne, że samo słowo „kontrola” może zadziałać prewencyjnie i sprawić, że niektórzy pracownicy odmówią sobie alkoholu w pracy – wyjaśnia na łamach Prawo.pl Krzysztof Stucke, prawnik prowadzący własną kancelarię prawa pracy, biegły sądowy z zakresu prawa pracy i RODO, mediator sądowy i pozasądowy.
(fot. pixabay.com\źródło informacji: PAP MediaRoom)
Siedzi naj**any w robocie, to godność już dawno stracił. Dlaczego jej oczekuje od innych…
Takiś poj jak i twój nick.
Znów w TYM KRAJU wylano dziecko z kąpielą. O ile zasadne jest prowadzenie badań na zawartość alkoholu i innych substancji w organiźmie pracownika -to jeszcze należy doprecyzować :
1-kto w danym zakładzie jest uprawniony do takich czynności i kiedy ?
2- jakie dokumenty i w jakim trybie z takich czynności sporządza ?
3-urządzenie do badania MUSI – musi mieć legalizację instytutu miar i jakości i być dopuszczone do stosowania.