Poniedziałek, 29 kwietnia 202429/04/2024
690 680 960
690 680 960

GDDKiA: To będzie kosztowne zimowe utrzymanie. Na liczniku już jest 200 mln złotych

Do zimowego utrzymania 18 500 km dróg zarządzanych przez GDDKiA wykorzystano już ok. 310 tys. ton soli drogowej. Koszt jej zakupu, obecnych zapasów magazynowych, a także odśnieżania i usuwania śliskości zimowej na sieci dróg krajowych w tym sezonie zimowym wyniósł już ok. 200 mln zł.

W akcji 2800 pojazdów

Do akcji zimowego utrzymania dróg w zarządzie GDDKiA, w sezonie 2023/2024, przygotowano ponad 2800 pojazdów. Po raz pierwszy pojazdy do zimowego utrzymania wyjechały na drogi 17 listopada. Na początek sezonu zimowego w 283 magazynach zgromadzono ok. 463 tys. ton chlorku sodu (tzw. soli drogowej), co stanowiło ok. 144 proc. średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat. Do dyspozycji było też 2,6 tys. ton chlorku wapnia oraz 26 tys. ton materiałów uszorstniających.

Najbardziej pracowite były dwa dni

Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci. Wykonuje je kilka tysięcy osób. Najbardziej pracowitymi dniami od początku sezonu zimowego okazały się 2 i 3 grudnia 2023 r., gdy to na drogi krajowe pojazdy ZUD wyjechały odpowiednio ok. 4700 razy oraz 5500 razy.

Drogi utrzymywane według standardów, a efekt widoczny po ustaniu opadów

GDDKiA przypomina, że utrzymanie dróg krajowych prowadzone jest w jednym z czterech standardów, przy czym najniższym (standardem V) objęte są dodatkowe jezdnie zlokalizowane przy autostradach i drogach ekspresowych. Warto pamiętać, że służby drogowe mogą tylko łagodzić skutki wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu, ale nie są w stanie całkowicie im zapobiec.

Gdy trwają intensywne opady śniegu, nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem. Na prawym pasie (na jezdniach z większą liczbą pasów ruchu) nawierzchnia dłużej pozostaje czarna niż na lewym. Jest to efektem przeważnie większej liczby samochodów przejeżdżającym po prawym pasie, które przenoszą znajdującą się na drodze sól, co przyspiesza jej działanie.

Chcesz przejechać? Przepuść!

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę – bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

– Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze czy jej zajeżdżanie, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i pozostałych użytkowników dróg. Niestety, wciąż zdarzają się przypadki wjechania w pracujące na drodze pojazdy zimowego utrzymania. Zwolnijmy i zachowajmy szczególną ostrożność. Obserwujmy i zwracajmy uwagę na to, co dzieje się na pasach awaryjnych. To właśnie na tym fragmencie jezdni – w ramach realizowanych zadań – także mogą znajdować się pojazdy służby drogowej – apeluje GDDKiA.

Działania związane z odśnieżaniem czy usuwaniem śliskości zimowej przekładają się bezpośrednio nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowców oraz innych użytkowników dróg krajowych. Wpływają one również na wydłużenie cyklu życia infrastruktury drogowej.

Serwis drogi.gddkia.gov.pl i numer 19 111 – ważne informacje dla kierowców

Dobrze zaplanowana podróż oraz dostęp do bieżących informacji o sytuacji na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA również przyczyniają się do bezpiecznego korzystania z tych dróg. Przypominamy, że kierowcy mogą korzystać z serwisu GDDKiA, w którym znajdą m.in. informacje, jakich utrudnień mogą się spodziewać na trasie oraz jakie są warunki pogodowe.

Szczegółowe informacje o warunkach panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111. Numer obsługiwany jest przez Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg zarządzanych przez GDDKiA i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje docierają do nas również od samych kierowców.

(Źródło: GDDKiA)

22 komentarze

  1. 200 mln zł 😱🤣🤣🤣🤦 za co? Byle śnieg spadł a Lublin zakorkowany 🤣 to gdzie oni odśnieżali ja się pytam? We śnie?🤣 A może te 200 tyś zł wydali wtedy co gołoledź była o której zapowiadali synoptycy kilkadziesiąt godzin wcześniej…🤦🤣 Odśnieżali w garażach chyba ulicę albo w GTA 5 🤣

  2. Odśnieżali jak już śnieg stopniał. Biorą od lat miliony a efektów brak.

  3. Ja myślę ze jak by odjąć łapówki to była by mniejsza kwota jedynie ze NIk nie zrobi tam kontroli bo sól znikla :)))

  4. Wszędzie złodziejstwo

  5. Jaka ściema prawie vsniegu i ogłoszenia nr było. Gdzie poszły te pieniądze?

  6. chłopek roztropek

    Jeżeli odpowiedzialni w zarządzaniu miastem nie przewidzieli, że należy finansowo zabezpieczyć zimowe utrzymanie CAŁEGO miasta to nadają się do… odśnieżania.

  7. „Sorry, taki mamy klimat” – mądrość ludowa tak mówi. Ale mądrzy ludzie wiedzą, że pieniądze są tylko trzeba umieć gospodarować nimi. A do tego nie trzeba nadludzkich umiejętności

Dodaj komentarz

Z kraju