Poniedziałek, 29 kwietnia 202429/04/2024
690 680 960
690 680 960

Straż Ochrony Kolei będzie korzystać z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji

Straż Ochrony Kolei oraz ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR podpisały umowę dotyczącą współpracy w obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji. Celem porozumienia jest opracowanie narzędzi zapewniających bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej poprzez skuteczniejsze wykrywanie sprawców wykroczeń i przestępstw, co wpłynie na ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.

Straż Ochrony Kolei składająca się z ponad 3tys. funkcjonariuszy, nadzoruje około 19 tys. km linii kolejowej. W ubiegłym roku na terenach kolejowych zanotowano blisko 7400 przestępstw i wykroczeń, w tym kradzieży sieci trakcyjnej. Rozwiązania opracowane przez naukowców z IDEAS NCBR mają wesprzeć funkcjonariuszy SOK w efektywniejszym zwalczaniu tych zagrożeń.

AI Shield to oprogramowanie stworzone przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji. Współpraca opierać się będzie na danych i analizach udostępnionych przez Straż Ochrony Kolei. Naukowcy z IDEAS NCBR mają za zadanie usprawnić wykorzystanie zasobów SOK, w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych przy użyciu dostępnych środków ochrony.

System AI Shield ma nie tylko wspomagać działania prewencyjne, ale także zwiększać wykrywalność sprawców wykroczeń i przestępstw na kolei. Dzięki wypracowanym rozwiązaniom przez sztuczną inteligencję możliwe będą skuteczniejsze działania prewencyjne, minimalizujące ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej, bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.

Wsparcie AI w codziennej pracy SOK – jak to działa

AI nie ma na celu zastąpienia funkcjonariuszy, lecz stanowi wsparcie w ich codziennej służbie. Algorytmy mogą błyskawicznie znaleźć optymalne rozwiązanie w konkretnej sytuacji, poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów ochrony – np. podjęcia odpowiednich działań na obszarze kolejowym, gdzie liczba funkcjonariuszy jest ograniczona.

Służby zajmujące się infrastrukturą krytyczną operują na ograniczonych zasobach, a decyzje podejmowane przez ludzi mogą stać się schematyczne i przewidywalne dla sprawców przestępstw. Narzędzia AI nie są narażone na tego typu ograniczenia poznawcze. Sztuczna inteligencja jest zdolna do generowania nieprzewidywalnych planów obronnych, co utrudnia atakującym skuteczne działania.

(Źródło: SOK)

12 komentarzy

  1. Wystarczyło by korzystać z własnej 😉

  2. Ostatnio widziałem akcję tych funkcjonariuszy na przejeżdzie kolejowym w Zemborzycach
    Obstawili cały przejazd przeróżnymi kamerami i czekali na coś w nieoznakowanym samochodzie

    • Rejestrowali przejazd pojazdów przy przejeździe – jeżeli ktoś przejechał kiedy światła jeszcze pulsowały mandat, kasa, kasa, kasa.
      Prewencja to bajki u sokistów i w milicji.

      • mexican_breakfast

        oraz tych, co nie zatrzymują się przed przejazdem.

        • Jeżeli nie ma tam znaku STOP to nie ma takiego obowiązku – trzeba tylko zwolnić i zachować szczególną ostrożność i się rozejrzeć ; )

  3. Sie boje. Co oni wyprawiajo.

  4. a tablic informacyjnych przy peronach nie ma , to chyba jedyny taki dworzec w Europie

  5. > Sztuczna inteligencja miała zatrzymać plagę kradzieży

    > Do potężnego skandalu doszło w popularnej sieci amerykańskich drogerii Rite Aid. Ta sięgnęła bowiem po narzędzie AI, by typować wśród klientów potencjalnych złodziei. Nowatorski system oparty o kamery i technologię rozpoznawania twarzy miał pomóc firmie zatamować plagę sklepowych kradzieży. Jak się okazało w praktyce wprowadzał w błąd, kierując się uprzedzeniami. Sterująca systemem sztuczna inteligencja jako zagrożenie wskazywała m.in. osoby o innych kolorach skóry niż biała. W taki sposób oznaczała więc np. czarnoskórych, ale również jako złodziei typowała kobiety.

    Jak najbardziej jestem za!

    • „Między innymi” oznacza że NIE TYLKO „osoby o innych kolorach skóry niż biała”. Czyli ciemnoskórych nie wolno typować? To jest dopiero dyskryminacja.

Dodaj komentarz

Z kraju