Niedziela, 14 kwietnia 202414/04/2024
690 680 960
690 680 960

Przyjrzyjmy się, jakie atrakcje przygotowała dla nas Opera Lubelska na październik. Jest kilka nowości

Pierwszy pełny miesiąc pierwszego sezonu artystycznego Opery Lubelskiej rozpoczyna się już w najbliższą środę od przedstawień dla najmłodszych widzów. Ale prawdziwe atrakcje w programie tej nowej instytucji na mapie kulturalnej Lublina czekają nas za niecałe dwa tygodnie.  

Przypomnijmy: 19 lipca br. Sejmik Województwa Lubelskiego przyjął uchwałę o zmianie nazwy instytucji, funkcjonującej do tej pory jako Teatr Muzyczny Lublinie, jak również o nadaniu jej nowego statutu. W wyniku wspomnianej uchwały od 10 sierpnia 2023 r., w naszym mieście funkcjonuje już Opera Lubelska.

To wielki prestiż dla naszej instytucji, ale i wyzwanie – przyznaje dyrektor Opery Lubelskiej Kamila Lendzion – któremu postaramy się sprostać i nie zawieść!

Pierwszy sezon artystyczny 2023/2024 Opera Lubelska rozpoczęła już we wrześniu. A na warsztat wzięte zostało ponadczasowe dzieło Giacoma Pucciniego „Tosca”. Zespół Artystyczny od razu zmierzył się więc z repertuarem z najwyższej światowej półki artystycznej. Ten nieśmiertelny utwór  genialnego Włocha jest drugą chronologicznie operą spośród trzech największych muzycznych scenicznych dzieł wokalno-instrumentalnych, w których muzyka współdziała z akcją dramatyczną. Oprócz „Toski” są to także „Cyganeria” (1896) i „Madame Butterfly” (1904);

Ale zanim dorośli zasiądą na widowni, najpierw w trzy kolejne dni – w środę, czwartek i piątek (4, 5, 6 października, godz. 10.00) – dzieci będą miały możliwość uczestniczenia w przedstawieniu przygotowanym na podstawie bajki Jana Brzechwy „Kot w butach”. W akcję sceniczną widowiska może włączać się publiczność, dla której realizatorzy przewidzieli nagrody za odpowiedzi na zagadki różnych bajkowych postaci.

– Autor scenariusza i jednocześnie reżyser, Jerzy Turowicz, wprowadził do spektaklu również nowe postaci – wyjaśnia dyrektor Kamila Lendzion. – Młodziutka publiczność będzie więc mogła śledzić nieznane dotąd historie o najsłynniejszym kocie i jego Panu Janku. Wśród wielu przygód spotykają oni na swojej drodze przemądrzałe kuropatwy, dzielne zające, a także czarownicę i czarnoksiężnika, który zmienia się w groźnego lwa, sprytną żmiję, a nawet w mysz. Jak w każdej z bajek – wszystko dobrze się kończy, Janek żeni się z królewną, a Kot… łapie myszy w królestwie.

Tych, którzy obawiali się, że zmiana nazwy Teatru Muzycznego w Lublinie na Operę Lubelską wpłynie na zerwanie z tradycją, uspokoić powinien fakt, iż w tej zacnej placówce nadal są i będą grane musicale.

– Zapraszamy na „Musicalia – I Festiwal Teatrów Muzycznych w Lublinie”, który organizujemy w  dniach 13-23 października 2023 r. Będzie to  festiwal z najciekawszymi i najbardziej oryginalnymi tytułami musicalowymi ostatnich dwóch sezonów – informuje dyrektor OL Kamila Lendzion. – Na inauguracji „Musicaliów” zaprezentuje się Opera Lubelska z „Phantomem” Maury’ego Yestona – tytułem, który z wielkim sukcesem wznowiony został w minionym sezonie.

„Phantom” – upiór w operze. Spektakl w reżyserii Daniela Kustosika, opowiadający o splocie pasji i namiętności, o dialektyce piękna duszy i muzyki oraz przejmującej brzydoty cielesnej powłoki będzie można obejrzeć 13 i 14 października (piątek-sobota, godz. 18.00). Perypetie bohaterów wywołujące serie napięć, które w okolicznościach fabuły nie dadzą się już rozładować, doprowadzą do tragicznego finału przy udziale mitycznej klątwy potwora zamkniętego w labiryncie.

– Christine to samorodna artystka, której wspaniałą karierę wróży Hrabia Philipp de Chandon – protektor i mecenas Opery Paryskiej – tłumaczy dyrektor Opery Lubelskiej. – W tym samym czasie kierownictwo placówki przejmuje nowy zarządca, który decyzje podejmuje do spółki z divą operową wątpliwego wdzięku – Carlottą. Przysłana na przesłuchanie przez hrabiego Christine dostaje od Carlotty ledwo posadę garderobianej, jednak przyjmuje propozycję z ogromną wdzięcznością i pokorą. W zaciszu garderoby nuci swym pięknym głosem melodię, która dociera do Eryka. Ten zachwycony postanawia oszlifować ten wokalny diament. Lekcje idą tak dobrze, że po niedługim czasie Christine jest gotowa na przesłuchanie, jednak możliwe jest to – pod nowymi rządami w operze – jedynie w pobliskim bistro. Za wstawiennictwem Hrabiego dziewczyna prezentuje swoje możliwości i z miejsca podbija serca zgromadzonej publiki. Poruszona Carlotta daje jej natychmiastowy angaż w najnowszej produkcji, zastawiając jednocześnie na nią pułapkę…

Wśród spektakli gościnnych zobaczymy m.in.: „Rodzinę Addamsów” w wykonaniu artystów Sopockiego Teatru Muzycznego Baabus Musicalis (17 października, wtorek). Z musicalem „Friends. The unauthorized musical parody” wystąpi Kujawsko-Pomorski Teatr Muzyczny w Toruniu (20 października, piątek). Zaś „In the Heights”, wielki hit Off-Broadwayu, wystawi Teatr Muzyczny „Adria” w Koszalinie (23 października, poniedziałek).

Dyrekcja organizatora I Festiwalu Teatrów Muzycznych w Lublinie gwarantuje, że emocji nie zabraknie! Wszystkie festiwalowe spektakle rozpoczynać się będą o godz. 18.00.

Wydarzenie patronatem medialnym objęła TVP Kultura. Dofinansowano je ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Nie lada gratka znów czeka wielbicieli musicali w ostatni październikowy weekend (27-28 października, godz. 18.00). „Skrzypek na dachu” w reżyserii Zbigniewa Czeskiego już bowiem od 15 lat gości w naszym mieście. Premiera lubelskiego przedstawienia „Skrzypka…” miała miejsce na scenie legendarnego Domu Kultury Kolejarza zimą 2008 roku. Wciąż cieszący się wielką popularnością wśród widzów musical powraca.

– To jeden z najsłynniejszych musicali, którego fabułę oparto na prozie tworzącego w jidysz pisarza Szolema Alejchema – konstatuje Kamila Lendzion. – Osadzony w realiach carskiej Rosji sprzed wieku ukazuje codzienne życie mieszkańców Anatewki – i Żydów, i gojów. Głównymi postaciami są mleczarz Tewje, jego żona Gołda i ich młode córki. Ale w „Skrzypku na dachu”, jak zresztą już na początku mówi sam mleczarz, są i inni. Piosenka „Gdybym był bogaczem”, jedna z najbardziej rozpoznawalnych na całym świecie, jest sztandarowym utworem spektaklu. Nie mniej piękne i wzruszające są „To świt, to noc”, „Kwiatku mój”, czy też finałowa „Anatewka”.

Na wszystkie wydarzenia bilety dostępne są w kasie biletowej Opery Lubelskiej oraz online https://teatrmuzycznyeu.interticket.pl

(tekst: Leszek Mikrut)

4 komentarze

  1. … zróbcie galę ksw jak była w csk, frekwencja pewna

  2. Pan Sołtys z Lublina

    Autorze powyższego… kogo teraz stać stracić kilka stów na bilety do Opery, kina, czy teatru ?
    Kiedyś jak istniały PeGieEry, albo inne kołchozy pracy i ich dyrekcje odgórnie decydowały, że masz się kulturalnie rozerwać i zamiast w większą pensję ładowali kasę w kupno biletów, to co innego… A teraz trzeba by żonę i dzieci od michy odganiać, żeby stać było na te wspomniane na początku, kilka stówek.

  3. Poza cenami nic się nie zmieniło ;/

Dodaj komentarz

Z kraju