Piątek, 24 maja 202424/05/2024
690 680 960
690 680 960

Opera Lubelska rozpoczyna działalność. Przyjrzyjmy się ambitnym zamierzeniom nowej instytucji kultury

19 lipca br. Sejmik Województwa Lubelskiego przyjął uchwałę o zmianie nazwy instytucji, funkcjonującej do tej pory jako Teatr Muzyczny Lublinie, jak również o nadaniu jej nowego statutu.

W wyniku wspomnianej uchwały od 10 sierpnia 2023 r., w naszym mieście funkcjonuje już Opera Lubelska.

To wielki prestiż dla naszej instytucji, ale i wyzwanie – przyznaje dyrektor Opery Lubelskiej Kamila Lendzion – któremu postaramy się sprostać i nie zawieść!

Pierwszy sezon artystyczny 2023/2024 Opera Lubelska rozpoczyna już we wrześniu. A na warsztat wzięte zostało ponadczasowe dzieło Giacoma Pucciniego „Tosca”. Dla Zespołu Artystycznego będzie to więc od razu zmierzenie się z repertuarem z najwyższej światowej półki artystycznej. Ten nieśmiertelny utwór  genialnego Włocha jest drugą chronologicznie operą spośród trzech największych muzycznych scenicznych dzieł wokalno-instrumentalnych, w których muzyka współdziała z akcją dramatyczną. Oprócz „Toski” są to także „Cyganeria” (1896) i „Madame Butterfly” (1904).

Lubelska premiera „Toski” odbędzie się już 22 i 23 września (piątek-sobota, godz. 18.00) w Sali Operowej (pl. Teatralny 1).

„Tosca” – to opera w trzech aktach, którą włoski kompozytor muzyki operowej, a zarazem i wolnomularz – Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini – napisał jeszcze pod koniec 1899 r., a której prapremiera miała miejsce 14 stycznia 1900 r. w Rzymie. Dzieło powstało na podstawie jednoimiennej sztuki „La Tosca” pióra francuskiego dramaturga Victorena Sardou, z włoskim librettem, którego autorami jest włoski librecista i dramaturg Luigi Illica oraz Giuseppe Giacosa. Akcja utworu rozgrywa się w stolicy Italii w czerwcu 1800 roku. Ukazuje on historię dwojga kochanków: malarza i śpiewaczki, którzy zostają wplątani w konflikt polityczny pomiędzy zbiegiem a prefektem policji.

– Tosca to opera wyjątkowa – bez uwertury, za to z blisko sześćdziesięcioma lejtmotywami charakteryzującymi bohaterów, a nawet rekwizyty – tłumaczy dyrektor Kamila Lendzion. – To opera werystyczna, przedstawiająca wiernie rzeczywistość, bez upiększania i jakiegokolwiek łagodzenia –  do tego stopnia, że Puccini udał się do Zamku Świętego Anioła w Rzymie, żeby zmierzyć dźwięk dzwonów jutrzniowych słyszanych z jego murów, aby wkomponować później w „Toskę” ich brzmienie… Opera pełna namiętności – splatają się w niej miłość, polityka i zbrodnia.

Lubelską „Toscę” reżyseruje Tomasz Man, a kierownictwo muzyczne sprawuje Vincent Kozlovsky. Scenografię i kostiumy powierzono Anetcie Piekarskiej-Man, a za choreografię i ruch sceniczny odpowiada Artur Dobrzański. Wizualizacje i grafika są dziełem Zuzanny Piekarskiej, a chórem kieruje Grzegorz Pecka. Przygotowaniem chóru Dziecięco-Młodzieżowego zajęła się Małgorzata Papiewska, zaś baletem Roman Kamiński. Światło i dźwięk nadzorują Marcin Nogas, Łukasz Jakubowski, Cezary Socha, Krzysztof Głębocki.

W tytułową postać śpiewaczki o Florii Toski wcielą się: Karina Skrzeszewska, Vera Prakapenka, Jolanta Wagner. Rolę kochanka Toski, malarza Maria Cavaradossiego śpiewać będą: Sławomir Naborczyk, Paweł Skałuba. W roli Scarpia, prefekta rzymskiej policji, zobaczymy: Patrycjusza Sokołowskiego, Mariusza Godlewskiego, Zbigniewa Maciasa, zaś Spoletta, podwładnego prefekta, wykreują: Jakub Gąska, Oleg Lanovyi. W spektaklu wezmą też udział: Wołodymyr Pańkiw (Angelotti), Patryk Pawlak, Damian Machej (zakrystianin),  Tomasz Głębocki, Marcin Żychowski (kardynał), Paweł Stanisław Wrona, Marcin Żychowski (Sciarrone), Jarosław Cisowski, Paweł Stanisław Wrona (strażnik więzienny), Wojciech Pyszniak (Anioł Śmierci).

Ale to wydarzenie będzie miało miejsce za 2,5 tygodnia. Natomiast wcześniej, bo już w najbliższy weekend 9 września (sobota) o godz. 18.00, lubelskiej publiczności zaprezentowany zostanie koncert chóralny „Muzyka świata”. Podczas wydarzenia melomani usłyszą muzykę tradycyjną z różnych zakątków świata. A nad całością czuwała będzie Joan Litman, która do Lublina przyleci prosto z USA.

– To niezwykłe wydarzenie będzie zwieńczeniem warsztatów muzyczno-kulturowych z Joan Litman, na które również zapraszamy – zauważa Kamila Lendzion. – Joan Litman zjeździła cały świat, ucząc śpiewu. We wszystkich zakątkach globu zbiera to, co w muzyce najciekawsze, najbardziej atrakcyjne, tradycyjne i „lokalne”. Swe doświadczenia Joan czerpie przede wszystkim z kultury rdzennych Amerykanów, z kultury arabskiej i afrykańskiej (Afryka Południowa, Somalia), ale prowadziła warsztaty również w Austrii, w Kirgistanie, w Argentynie i na Dominikanie.

Wizyta Joan Litman w Lublinie będzie jej drugą po Krakowie wizytą w Polsce tej amerykańskiej dyrygentki chórów pochodzącej z Nowego Jorku.

– Siłą Joan Litman jest kulturalna wrażliwość. Dyrygentka uczy nie tylko muzyki, ale i zwyczajów danej grupy etnicznej – wyjaśnia dyrektor Opery Lubelskiej. – Swoje doświadczenie nasz gość przekaże podczas czterodniowych warsztatów, których celem będzie przygotowanie do koncertu finałowego „Muzyka świata”. Samo zaś wydarzenie okaże się zatem niesamowitym doświadczeniem dla uczestników warsztatów, ponieważ zaprezentują się oni na naszej scenie podczas koncertu „World Music” wraz z naszymi artystami Chóru oraz Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Teatru Muzycznego w Lublinie.

Warsztaty muzyczno-kulturowe World Music z Joan Litman odbywać się będą codziennie dwukrotnie (w godz. 10.00-12.00 oraz 18.00-20.00) w dniach:

  • 5 września 2023 (wtorek);
  • 6 września 2023 (środa);
  • 7 września 2023 (czwartek);
  • 8 września 2023 (piątek)

Udział w warsztatach jest bezpłatny, a ich uczestników nie obowiązuje limit wiekowy.

Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres: [email protected] (imię i nazwisko oraz dane kontaktowe). Więcej informacji na naszej stronie:

https://teatrmuzyczny.eu/kalendarium/muzyka-swiata-w-lublinie-2023-2024?fbclid=IwAR0sTm3rfONuU8llwFStRtxxKCAQPNi4CsfO_RgqVH0FJR_lyJ_B-U8IVA8

– Wszystkich, którzy obawiali się, że zmiana nazwy Teatru Muzycznego w Lublinie na Operę Lubelską będzie zerwaniem z tradycją, uspokajamy: nadal będziemy grać musicale – podkreśla dyrektor K. Lendzion! – Zapraszamy na „Musicalia – I Festiwal Teatrów Muzycznych w Lublinie”, który organizujemy w  dniach 13-23 października 2023. Będzie to  festiwal z najciekawszymi i najbardziej oryginalnymi tytułami musicalowymi ostatnich dwóch sezonów.

Na inauguracji „Musicaliów” zaprezentuje się Opera Lubelska z „Phantomem” Maury’ego Yestona (13-14 października) – tytułem, który z wielkim sukcesem wznowiony został w minionym sezonie. Wśród spektakli gościnnych zobaczymy m.in.: „Rodzinę Addamsów” w wykonaniu artystów Sopockiego Teatru Muzycznego Baabus Musicalis (17 października). „In the Heights”, wielki hit Off-Broadwayu, wystawi Teatr Muzyczny „Adria” w Koszalinie (23 października). Zaś z musicalem „Friends. The unauthorized musical parody” wystąpi Kujawsko-Pomorski Teatr Muzyczny w Toruniu (20 października).

Dyrekcja organizatora I Festiwalu Teatrów Muzycznych w Lublinie gwarantuje, że emocji nie zabraknie!

Na wszystkie wydarzenia bilety dostępne są w kasie biletowej Opery Lubelskiej oraz online: https://teatrmuzycznyeu.interticket.pl

tekst: Leszek Mikrut

 

6 komentarzy

  1. Dobrze mówi pani Kamila Lendzion dyrektor Opery Lubelskiej to wielki prestiż dla opery, ale nie wspomina jak droga jest kultura w Operze Lubelskiej, ile kosztują bilety.

  2. Jak na razie nie udało się pani ambitnej wchłonąć CSK i zostania oberdyrektorem (cyt. „dyrektorem będę ja i tylko ja”) ale pewnie władze nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.

Dodaj komentarz