Czwartek, 30 maja 202430/05/2024
690 680 960
690 680 960

Od września z Lublina będzie kursował nowy pociąg. Pasażerowie walczyli o to połączenie od kilkunastu lat

Lublin będzie miał nowe połączenie kolejowe ze stolicą Wielkopolski. Jednak tym razem nie przez Warszawę. Pociągi zapewnią bowiem dojazd m.in. do Radomia, Łodzi i Kalisza.

Z dniem 3 września wejdzie w życie kolejna, czwarta już w tym roku, korekta rozkładu jazdy pociągów. Zmiany dotyczą głównie tras, gdzie prowadzone są remonty i przebudowy. Jednak w naszym regionie pojawi się nowość. Chodzi o skład IC Koziołek, który będzie kursował pomiędzy stolicami województw lubelskiego i wielkopolskiego. To już trzecie bezpośrednie połączenie Lublina z Poznaniem, jednak pociągi Lubuszanin i Górski kursują przez Warszawę, a Koziołek pojedzie przez Radom i Łódź.

Działania mające na celu przywrócenie tego połączenia kolejowego prowadzone były od kilkunastu lat. Zapoczątkował je radomianin Michał Rejczak. Studiując w Łodzi na co dzień borykał się z brakiem bezpośredniego pociągu kursującego pomiędzy tymi miastami. Po tym, gdy zorientował się, że takich ludzi jak on są tysiące, postanowił nie siedzieć biernie, tylko rozpoczął starania, by składy znów rozpoczęły kursowanie. Z biegiem czasu w akcję włączały się kolejne środowiska i samorządy.

Przez lata prowadzone były zarówno zbiórki podpisów pod petycją w tej sprawie, wysyłano pisma do ministra transportu, listy otwarte do Prezydentów Lublina, Łodzi, Radomia, Tomaszowa Mazowieckiego a także Burmistrza Dęblina. Sprawę poruszali również lokalni samorządowcy, a także posłowie. Pomimo tego, przez długi czas w tej kwestii się nie działo. Dopiero w ubiegłym roku PKP zapowiedziało, że połączenie zostanie reaktywowane.

Koziołek będzie wyjeżdżał z Lublina codziennie o godz. 8:13. Po drodze zatrzyma się w Nałęczowie, Puławach, Pionkach, Radomiu, Przysusze, Drzewicy, Tomaszowie Mazowieckim, Łodzi, Pabianicach, Łasku, Zduńskiej Woli, Sieradzu, Kaliszu, Pleszewie, Jarocinie i Środzie Wielkopolskiej. Trasę z Lublina do Radomia pokona w 1 godzinę i 24 minuty, do Łodzi dojedzie po 3 godzinach i 3 minutach, a całą trasę przejedzie w 6 godzin i 20 minut. Taki jest plan, gdyż początkowo, a dokładnie do 27 września, z uwagi na zmienioną organizacją ruchu, czas przejazdu będzie nieco dłuższy i wyniesie 6 godzin i 37 minut. Połączenie będzie realizowane elektrycznym zespołem trakcyjnym typu Flirt.

37 komentarzy

  1. Oczywiście chodziło o Poznań.

    Pozdrawiamy

  2. Ma to sens

  3. Pociągi jeżdżące z prędkością 70 km/h w XXI to wstyd i hańba. Przed wojną jeździły szybciej, ale tak to jest gdy spółka ma więcej prezesów niż wagonów.

    • Ty pewnie też ostatnio jechałeś pociągiem przed wojną skoro uważasz, że teraz poruszają się z prędkością 70 km/h

      • No skoro z Lublina do Warszawy (170 km) jedzie ponad 2 godziny, to średnia prędkość wynosi około 70 km/h. Ty do szkoły chodziłes chyba przed wojną. Jeśli w ogóle.

        • „Wkss” – wyobraź sobie głąbie, że w przeciwieństwie do ciebie wiem na czym polega różnica między średnią prędkością a prędkością z jaką może poruszać się pociąg.
          Dla twojego małego umysłu pewnie jest trudne do zrozumienia, że połączenia kolejowe tworzą tzw. siatkę połączeń.
          Pociągi zatrzymują się na różnych stacjach.
          Nie wiem czy wiesz ale wtedy prędkość pociągu wynosi 0 km/h 🙂
          A sam postój na stacji może wynosić zarówno 1-2 minuty jak i kilkanaście minut.
          Aby pasażerowie mieli możliwość podróży z przesiadką.
          Ale jak widać jesteś za głupi aby to zrozumieć 🙂

        • Od zawsze byłeś taki głupi?
          Średnia prędkość poruszania się pojazdu nie jest tym samym co średni czas podróży, który uwzględnia wszelkie postoje.
          A już z pewnością średnia prędkość poruszania się pojazdu i średni czas podróży nie oznacza z jaką prędkością poruszał się pojazd.

    • Nie wiem o czym piszesz, ale wszystkie pociągi osobowe jeżdżą co najmniej 120km/h. Oczywiście nie wszędzie, bo tam, gdzie są rozjazdy, albo linie jeszcze niezmodernizowane to jadą wolniej. Po głównych liniach jeżdżą 120-160km/h, nie wspominając o Pendolino, które jeździ jeszcze szybciej.

    • Jakie 70km/h o czym ty piszesz ? ! W poniedziałek wracałem z Wrocławia to IC jedzie 131km/h.

  4. kiedy odjazdy z Poznania i Łodzi do Lublina?

  5. Szkoda ze nie wygospodarowano wagonów.

  6. a kiedy do Krakowa?

  7. Zwabiony wieściami o modernizacji i szybkości połączeń kolejowych skusiłem się w marcu br. na podróż z W-wy Cent. do lublina. Dramat. Cena 70 dych za bilet, nie ma zniżek bo normalnie pracuję i płacę podatki, więc nic mi się nie należy, już przywykłem. Opóźnienie 60 min w W-wie, potem zwiększone do 75 min., ale jeszcze padał śnieg, więc chyba zaspy były na torach, sam nie wiem. Wagon niedogrzany, podróż w kurtce, jak za komuny. Kupując bilet na stronie PKP wybrałem specjalnie miejsce, żeby nie jechać tyłem, bo mnie muli. No i chu…steczka, dali komunikat, że jest skład zastępczy i siedziałem tyłem do kier. jazd. Wróciłem do Way autem ze szwagrem.

    • To miałeś naprawdę jakiegoś wyjątkowego pecha. Wiem bywa czasem że skład może być opóźniony ale to może sie wiązać np ze zerwaniem trakcji w trasie, lub awarią klimatyzacji w przedziałach.
      Ale ja np osobiście pokonuje Wrocław-Lublin 4-8 razy rocznie i nie ma się do czego doczepić.
      Polecam kupując bilet rozpytać którą klasą jedziesz, jakim wagonem jedziesz, i którym pociągiem, bo one mają różne nazwy i różne trasy, różne klasy a cel ten sam.

    • A był w tej bajce smok?

    • Nie ma tygodnia abyśmy nie przeczytali o wypadku na drodze ekspresowej lub autostradzie, powodującym kilkugodzinne korki i utrudnienia.
      Gdyby twój powrót autem do Warszawy trafił na takie zdarzenie to wtedy co?
      Rezygnujesz z pociągów, rezygnujesz z auta…
      I wtedy co?
      Pieszo czy furmanka? ?

  8. Kilka lat temu jeździł ta samą trasą do Szczecina.

  9. Dziwi mnie że władze Dęblina nie walczą o zatrzymywanie się pociągów IC w Zajezierzu k. Dęblina. (Wzorem władz stalowej woli gdzie pociągi omijające at wolę zatrzymywały się w Pilchowie) To było by rewelacyjne rozwiązanie dla mieszkańców.

Dodaj komentarz