Czwartek, 23 stycznia 202523/01/2025
690 680 960
690 680 960

Na ulice Lublina wyjechała elektryczna śmieciarka. Nie zostanie jednak w mieście na stałe (foto)

Od kilku lat spółka Kom-Eko użytkuje pojazdy do odbioru odpadów komunalnych napędzane gazem CNG. Teraz do floty firmy trafiła elektryczna śmieciarka. Na razie jednak tylko na testy.

Odpady komunalne będą wywożone teraz z lubelskich osiedli za pomocą śmieciarki o napędzie elektrycznym. Użytkowanie tego pojazdu rozpoczęła właśnie firma Kom-Eko. Scania jednak nie trafiła do spółki na stałe, lecz będzie testowana. Sprawdzane będzie m.in., czy sprawdzi się w lubelskich warunkach.

Elektryczna śmieciarka na podwoziu Scania P 230 B6x2 zaprezentowana została w ubiegłym roku. Producent wystawił ją na Międzynarodowych Targach Ochrony Środowiska PolEco w Poznaniu. Jak podkreślano, zastosowane w pojeździe nowoczesne rozwiązania gwarantują zero emisji substancji szkodliwych oraz redukcję poziomu hałasu.

Dzięki temu pojazdy komunalne mogą być bardziej przyjazne dla środowiska, jak i mieszkańców nie tracąc nic ze swojej funkcjonalności. Śmieciarka elektryczna Scania ma gwarantować również lepsze środowisko pracy kierowcy, a jej ładowanie może odbywać się zarówno ze standardowej sieci, jak i przenośnych stacji ładowania.

Od kilku lat spółka Kom-Eko użytkuje już pojazdy do odbioru odpadów komunalnych napędzane gazem CNG. Także marki Scania. Ich ładowność i pojemność jest taka sama, jak w przypadku tradycyjnych śmieciarek. Jednak w porównaniu z dotychczas użytkowanymi pojazdami, pracują znacznie ciszej, co ma istotne znaczenie podczas pracy w terenie miejskim, w godzinach porannych i nocnych. Do tego znacznie ograniczają emisję spalin do atmosfery.

19 komentarzy

  1. Ocena: 0

    Zasady fizyki niestety są niezmienne. Skoro samochód jedzie na prąd to gdzieś ten prąd musi zostać wytworzony (i na pewno wystarczy fotowoltaik, wiatraków i turbin wodnych dla całej UE). I części do niego też muszą być gdzieś wyprodukowane. Nic za darmo.

  2. kierowca śmieciarki
    Ocena: 0

    Ciekaw jestem jaki będzie czas pracy chyba całej dniówki nie przerobi pod pełnym obciążeniem.

  3. Ocena: 0

    Trzeba ją przetestować podczas mrozu a nie wiosną czy latem.

  4. Ocena: 0

    Trzeba było ją puścić w styczniu. Ciekawe ile by najezdzila w większych mrozach

  5. Ocena: 0

    Przecież ponad rok temu też testowali elektryka od volvo

    • Już prawie dwa lata w maju 2022.
      Może wtedy nikt z Volvo „odpowiednio ” nie zgłosił redakcji.

  6. a prąd z kątowni xD

  7. Ocena: 0

    Ile to ton trzeba spalić węgla żeby to coś przejeździło 10 godzin.

  8. Ocena: 0

    Czekam kiedy przyjedzie po moje hasie.

  9. cyt: „co ma istotne znaczenie podczas pracy w terenie miejskim, w godzinach porannych i nocnych”
    re: w szczególności gdy w godzinach porannych i nocnych będą zbierane odpady szklane, choć przy innych też jest hałas podczas pobierania przez śmieciarkę i to nie tylko hałasuje silnik ale cały układ hydrauliczny i mechaniczny podczas załadunku śmieci a tego samą elektryką nie da się wytłumić.

  10. Jaka jest jej DMC w porównaniu do normalnej? Czy osiedlowe uliczki to wytrzymają?

Dodaj komentarz

Z kraju

Biznes i handel

Polityka i społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia