Może pracować pod wodą i w kosmosie. Lubelscy naukowcy stworzyli prototyp nowego silnika (zdjęcia)

Naukowcy z lubelskiej uczelni wymyślili, opracowali i stworzyli silnik bezszczotkowy, który ma szansę zrewolucjonizować tego typu urządzenia. Nie dość że jest tańszy w produkcji, lżejszy, to również pobiera mniej prądu.

W czwartek na Wydziale Mechanicznym Politechniki Lubelskiej odbyła się prezentacja prototypu bezrdzeniowego i bezszczotkowego silnika prądu stałego CLBLDC. Stworzył go dr inż. Przemysław Filipek z Katedry Podstaw Konstrukcji Maszyn i Mechatroniki wraz ze swoimi studentami. Nowy silnik jest przełomowy, gdyż nie posiada stalowego rdzenia, przez co jest lżejszy i wydajniejszy niż obecnie stosowane silniki bezszczotkowe. Co ważne, silnik jest również o wiele tańszy od obecnie stosowanych.

Z uwagi na brak stalowego rdzenia, nie ma możliwości korodowania urządzenia. Dzięki temu może ono być wykorzystywane do pracy pod wodą lub w warunkach dużej wilgotności. Lubelski wynalazek jest także bardziej efektywny energetycznie. Posiada wszystkie zalety silnika bezszczotkowego, zaś jego przewagą jest dużo prostsza konstrukcja, mniejszej o 25 proc. masa, prostsze sterowanie oraz mniejszy o ok. 15 proc. pobór prądu. To oznacza, że może znaleźć zastosowanie w zasilanych bateriami np. rowerach i hulajnogach elektrycznych.

Bezszczotkowe silniki elektryczne wykorzystywane są w wielu dziedzinach życia, od zabawek, poprzez sprzęt AGD i elektronarzędzia, po automatykę przemysłową. Silniki te są niezastąpione np. w napędach dronów, technologii kosmicznej i górnictwie, przemyśle samochodowym, maszynowym, modelarstwie i w wielu innych. Obecnie stosowane silniki cechuje jednak duży pobór energii oraz skomplikowane sterowanie.

(fot. J. Krzysiak SAF)

Zobacz również

8 komentarzy

  1. Brawo, tylko aby posłużyło to Polskiej gospodarce a nie sprzedane, wtedy bedzie wiecej niż tylko brawo

    • Jasne… będzie jak ze światłowodem, niebieskim laserem, grafenem i wieloma innymi…

      • Wiemy, wiemy – zarobiły na tym zagraniczne koncerny bo komu, jak komu, ale Polakom sie nie opłaciło.

  2. No i pięknie, no i brawo!
    Szkoda tylko że zanim ów silnik trafi do produkcji a następnie do wspomnianych rowerów, hulajnóg, łodzi podwodnych, kopalni, aplikacji kosmicznych, dronów czy zabawek, szeroko pojęta biurokracja zmitręży tyle czasu że już dawno będą dostępne lżejsze, sprawniejsze, mniejsze, tańsze i lepsze silniczki choćby z Chin, Indii czy innego Aliexpresu.

  3. Tylko patrzeć jak jakaś prężna firma wykupi patent i schowa do sejfu . Za silna i dobra rzecz dla tylu zakładów na świecie . Z większością takich wynalazków tak postępują .

    • Apostazy Pierdółko, brat Eustachego (też Pierdółki i mąż starej Pierdółkowej

      Trudno sie z taką skrajnością zgodzić, ale tak może być !!!

  4. pozostaje jeszcze kwestia wytrzymałości tego tworzywa i odprowadzania ciepła, za wikipedią: Dodatkowo konstrukcja silników BLDC umożliwia zastosowanie szczelniejszych obudów, gdyż ciepło z cewek może być odprowadzane bezpośrednio poprzez obudowę, co eliminuje konieczność zapewnienia cyrkulacji powietrza.

  5. Gratuluję! Życzę Państwu wdrożenia pomysłu do produkcji, najlepiej w przemyśle.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.7586zł 0.08%
    • GBP 5.0221zł 0.24%
    • EUR 4.4742zł 0.07%
    • CHF 4.1353zł 0.44%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
    Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
    99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
    W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
    W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Spektakl słowno – muzyczny „Nasz papież” w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim
    Targi marki Festool w Lublinie. Przedstawią rozwiązania dla branży stolarskiej i budowlanej
    Nabór do drużyny cheerleaderek – Perełki Tytanów
    „Obieraczki kapuściane” w Muzeum Wsi Lubelskiej
    Uroczyste obchody 81 rocznicy masowego mordu w Szczuczkach