Wtorek, 30 kwietnia 202430/04/2024
690 680 960
690 680 960

Które miasta są najbardziej przyjazne kierowcom? Lublin spadł z podium

Siódma edycja Rankingu miast przyjaznych kierowcom, opracowanego przez Oponeo i aplikację Yanosik, przyniosła wiele zmian. Chociaż Gdańsk utrzymał pozycję lidera wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców, to na pozostałych miejscach widoczne są wyraźne roszady. Podobne przetasowania znajdziemy w zestawieniu miejscowości poniżej 300 tys., gdzie na pierwszym miejscu znalazł się Sosnowiec.

Miasto przyjazne kierowcom, czyli jakie?

Zasada „fair play” jest główną ideą przyświecającą Rankingowi. Bazuje on na systemie punktowym, który w sposób możliwie najbardziej rzetelny odzwierciedla rzeczywistość. Tym samym pozwala ocenić sytuację w każdym analizowanym mieście z osobna, ale również zestawiać wyniki. Miejscowości podzielono na dwie kategorie: do i powyżej 300 tys. mieszkańców.

Zakres cech, które powinno mieć miasto przyjazne kierowcom, jest szeroki. Obejmuje takie zagadnienia, jak szybkość poruszania się zmotoryzowanych, liczbę zgłoszonych kolizji czy parkowanie (w tym rozwój sieci Park & Go). Uwzględnia także koszty ponoszone przez kierowców – taryfikatory stref parkowania, wydatki na ubezpieczenia, wymianę opon czy średnie ceny paliw. Zwracana jest również uwaga na rozwiązania mające na celu promowanie ekojazdy. Stąd dodatkowe punkty mogło otrzymać miasto z rozwiniętym systemem carsharingowym czy dużą dostępnością stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Mocny lider i duże zmiany w miastach od 300 tys. mieszkańców

Wśród największych polskich miejscowości zdecydowanym liderem w ogólnej klasyfikacji jest Gdańsk, który kolejny rok z rzędu konkurencję pozostawił daleko w tyle. To miasto, które wyróżnia zwłaszcza szeroka sieć stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Tuż za nim uplasował się Kraków (skok z 5. miejsca), gdzie ceny za ubezpieczenie auta są najbardziej przystępne. Podium zamykają ex aequo Szczecin (awans z 4. pozycji) i Bydgoszcz (zmiana z 5. lokaty) Największym zaskoczeniem tej edycji Rankingu jest mocny spadek Łodzi. Jeszcze w 2022 roku znajdowała się na drugim stopniu podium, dzisiaj zajmuje dopiero 5. miejsce.

Lublin utrzymuje spadek

Przez lata Lublin był niekwestionowanym liderem Rankingu. Zmieniło się to w 2021 r., kiedy spadł z 1. na 5. miejsce. Niską pozycję utrzymał również w tym roku. Z całą pewnością za główny powód takiego stanu rzeczy, uznać trzeba liczbę kolizji. Chociaż zmniejszyła się rok do roku o prawie 15 punktów procentowych, nadal wypada bardzo źle na tle konkurencji. Warto także popracować nad rozwiązaniami na rzecz eko-transportu. Za atuty Lublina można uznać natomiast płynny ruch, rozsądnie zarządzane Strefy Płatnego Parkowania czy rozsądne ceny za ubezpieczenia OC.

W śląskich miastach do 300 tys. mieszkańców jeździ się najlepiej

Województwo śląskie jest regionem o najwyższym stopniu urbanizacji, a po miastach na jego obszarze jeździ się naprawdę dobrze. Potwierdzają to wyniki tegorocznego Raportu. Pierwsze miejsce należy do Sosnowca, gdzie można bezpłatnie parkować, a naładowanie elektrycznego samochodu nie stanowi problemu. Na drugim znalazła się Częstochowa, czyli miasto, w którym ubezpieczenia OC są tanie. Podium zamykają Gliwice ze stosunkowo niskimi cenami paliw i płynnym ruchem. Miastem coraz bardziej przyjaznym kierowcom staje się Toruń – awansujący z ósmego miejsca na czwarte. Największe rozczarowanie mogą przeżywać Rzeszowianie. W 2022 r. ich miejscowość zajmowała trzecie miejsce, a w 2023 r. spada na szóste.

14 komentarzy

  1. liderem w najbardziej wypadkowych rozwiązaniach komunikacyjnych

  2. Dziwne kryteria.
    Co przeciętnego kierowcę obchodzi car sharing lub ladowarki elektryczne.

  3. Jakby nie ta tzw”zielona fala”-totalny przekręt ratusza i buspasy to Lublin moze by sie załapał na podium

  4. Lublin wśród miast przyjaznych kierowcom? Chyba ze śmiechu pęknę… Rozpadające się od lat i niełatane ulice (chociażby Mełgiewska, Andersa, Unii Lubelskiej i perły w koronie: Al. Witosa, Głęboka czy Chemiczna); „czerwona fala” gdzie jadąc nawet przepisowe 50 stajesz na każdych kolejnych światłach (Droga Męczenników Majdanka, Mełgiewska, Smorawińskiego, Spółdzielczości Pracy); buspasy korkujące wszystko dookoła (chociażby Grygowej – autobus/trolejbus jeżdżacy raz na godzinę? rzadziej?); rondo z pniakiem, rondo Diamentowa-Krochmalna (wypadek co kilkanaście godzin – miasto nadal nie potrafi nic z tym zrobić); w zimie brak odśnieżania ulic osiedlowych; niewycinanie chaszczy zarastających skrzyżowania i przejścia dla pieszych.

    Lublin to miasto najbardziej NIEprzyjazne kierowcom

    • raczej czerwona fala

    • buspas na Grygowej korkuje ci wszystko, no chyba cie pogięło. Tam taki ruch że heeeeej, i nie mów że to nikeprawda bo jeżdżę tam często w różnych godzinach

    • Nasz ynteligentny system sterowania ruchem za grube miliony to tragedia jakich mało. Godzina 22 dojeżdżasz do skrzyżowania i czerwone, ale nigdzie więcej nie ma nic ani auta ani pieszych i co stoisz pełny cykl, normalnie jakaś paranoja!

  5. Lublin dałabym na ostatnim miejscu.

  6. Też dałbym ostatnie miejsce trochę jeżdżę po Europie.

    • „Tir” może i jeździsz po Europie jak sam przyznajesz „trochę”.
      Ale jeśli jadąc „obwodnicą” Berlina, Wiednia czy Paryża myślisz, że nie ma tam takich ulic jak u nas Chemiczna – to tak, jakbyś nigdzie nie jeździł 🙂

  7. Ku radości Frania…

  8. Naznaczony Bałutami

    Łódź była na podium? Ahahhaa. Krater na kraterze i to miejsce przyjazne kierowcom? Chyba poduszkowców.

Dodaj komentarz

Z kraju