Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Budynek dworca w Świdniku zamienił się w kupę gruzu. Niebawem ma ruszyć budowa nowego obiektu (zdjęcia)

Budynek powstał ponad 50 lat temu, jednak w ostatnim czasie nie spełniał już swojej funkcji. Obecnie jest on wyburzany. Niebawem w jego miejscu ma stanąć nowy obiekt.

Przez wiele lat był zamknięty na cztery spusty i nie spełniał żadnej funkcji. W końcu zapadła decyzja, że liczący ponad 50 lat budynek dworca PKP w Świdniku zostanie wyburzony, na jego miejscu powstanie zaś nowy obiekt, który ma służyć podróżnym. Właśnie rozpoczęły się prace związane z wyburzaniem obiektu. W dalszej kolejności zdemontowane będą fundamenty, zaś teren ma zostać przygotowany pod budowę nowego budynku.

Nowy dworzec Świdnik Miasto to obiekt według autorskiej formuły opracowanej przez PKP. Będzie to tzw. IDS-modułowy, w którym zaprojektowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. Parterowy, składający się z dwóch części budynek, ma się odznaczać nowoczesną formą architektoniczną.

W pierwszej części będzie mieścić się poczekalnia oraz toalety, w drugiej niewielki lokal komercyjny. Obie części będą połączone wiatą, dzięki czemu mają tworzyć spójną całość. Pod wiatą znajdą się zaś stojaki dla rowerów a także stacja naprawy jednośladów. Nad wszystkim górować będzie wysoka, gdyż mająca prawie 8 metrów wysokości wieża zegarowa.

Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych i dzięki temu w pełni zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu zaprojektowano szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.

Wiadomo już, że inwestycja zostanie ukończona później niż planowano. W lipcu sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Artur Soboń zapewniał, że mieszkańcy Świdnika będą mieli do dyspozycji nowoczesny, ekologiczny i niezwykle wygodny dla pasażerów dworzec pod koniec roku. Obecnie termin oddania obiektu do użytku określony jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

Budynek dworca w Świdniku zamienił się w kupę gruzu. Niebawem ma ruszyć budowa nowego obiektu (zdjęcia)

Budynek dworca w Świdniku zamienił się w kupę gruzu. Niebawem ma ruszyć budowa nowego obiektu (zdjęcia)

Budynek dworca w Świdniku zamienił się w kupę gruzu. Niebawem ma ruszyć budowa nowego obiektu (zdjęcia)

Budynek dworca w Świdniku zamienił się w kupę gruzu. Niebawem ma ruszyć budowa nowego obiektu (zdjęcia)

(fot. Świdnik Wysokich Lotów)

10 komentarzy

  1. budynek od lat nie pełnił swojej funkcji – czyli był niepotrzebny. po co budować nowy?

    • Fakt…!
      Z innej beczki: Lublin już od wielu lat się mówi o budowie nowego dworca PKS, się mówi…
      a w Świdniku się nie mówi lecz buduje…

      • niedawno zakończyło się postępowanie przetargowe, wybrano wykonawcę. prace to nie tylko budowa budynku dworca PKS, ale też węzła przesiadkowego MPK, przebudowanie ulic i skrzyżowań w jednej z najbardziej ruchliwych części miasta. nie będzie tak łatwo…

      • dobrze byłoby coś wiedzieć, zanim się napisze
        O ile się nie mylę przetarg na budowę dworca w Lublinie wygrał Budimex
        cyt (za bankier.pl)
        Oferta Budimeksu o wartości 188,19 mln zł netto dotycząca budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (ZCK) dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego została wybrano jako najkorzystniejsza w przetargu Gminy Lublin, Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie oraz Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie – podała spółka w komunikacie.

        Termin zakończenia robót ustalono na 29 lipca 2022 r. (PAP Biznes)

  2. Jakie 50 lat kilkanaście lat temu był generalnie przebudowany praktycznie postawiony od nowa

  3. W tatach 70 gdy dojeżdżałem przez pięć lat do szkoły był bardzo przytulnym i ciepłym dworcem. Gdyby dbano o niego dalej by pełnił swoją funkcję.

  4. Mam nadzieje że w środku w tym czasie dzekson ze slaboniem popijali zimną wodeczke .

  5. szkoda ze nie ma zadnej spolki kolejowej na gpw jesli chodzi o przewoz osob-aby pkp cargo-przewoz towarow.trwa modernizacja torow,stacji …mysle ze transport kolejowy i autobusowy bedzie sie ostro rozwijal.dlaczego?wiele osob z podmiejskich wsi dojezdza do miast do pracy autem.pomyslmy,co sie stanie jak za kazdy wjazd do miasta trzeba bedzie zaplacic albo wykupic abonament miesieczny -im starsze auto i wieksze co2/km na papierze tym wiecej.dziure budzetowa trzeba bedzie latac i spodziewam sie wprowadzenie tych oplat .jak ktos mieszka w miescie to tez zaplaci.przykladowo mieszkaniec osiedla czechow parkujac auto na tym osiedlu bedzie musial wykupic abonament na parkowanie za zalozmy 50 zeta za miech.zalozmy ze pracuje na srodmiesciu i jezdzac autem do pracy bedzie musial wykupic abonament za parkowanie za 300 zeta.wtedy pomysli…kuzwa,taniej mi wyjdzie MPK .to samo z pracownikami podmiejskich miejscowosci.taniej wyjdzie busem albo pkp.moze sie myle ale tak to wlasnie widze.dokladajac do tego duze zakredytowanie ludzi w najblizszym czasie wiekszosc osob zbiednieje i bardziej bedzie sie liczyc z kasa co by jej do nastepnej wyplaty nie zbraklo.PiS bedzie mial wymowke wprowadzajac coraz to wyzsze oplaty bo covid 19 kosztowal panstwo 200,300 czy wiecej mld.

    • dokładnie! jazda autem po mieście jest zbyt tania. dlatego wszystkie rzęchy za kilkaset złotych zajmują tylko miejsca parkingowe – a jak ktoś jeździ takim złomem, to na pewno nie lubi aut i nie jest wybitnym kierowcą…
      jak miesięczne koszty jazdy przekroczą wartość samochodu, to się tych jeżdżących kibli będą pozbywać, a miasto się odkorkuje!

      • jak ktos jezdzi zlomem to napewno nie lubi aut i nie jest wybitnym kierowca-a wyobrazasz sobie ze ktos mial 150tys zeta-zaoszczedzone z pracy po czym wladowal w nowy dom 146tys a w auto 4tys?to bylo w 2011.fura jest teraz warta 2,5 a dom 400tys. ten trend sie raczej nie zmieni.jesli spadna ceny nieruchomosci to aut jeszcze bardziej.kto kupil fure w 2012 za 150tys ile jest teraz ta fura warta?zeby nie wiem jakie to auto bylo jest o wiele tansze.nie wygralem swoja carina 2.0 z bmw 330d,i audi 3,0 d/b…coz v6 3.0 vs 2,0 zwykle 16v dohc nie da rady ale roznice nie byly kosmiczne.za to oni nie beda mieli spalania 8l lpg .cos za cos.

Z kraju