Niedziela, 28 kwietnia 202428/04/2024
690 680 960
690 680 960

W trzy lata zbudowali liczącą 522 km linię kolejową. Historia Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej (PODKAST)

W przygotowywanych przez nas podkastach przedstawiamy tematy dotyczące historii i teraźniejszości Lubelszczyzny, poruszamy również ciekawe wydarzenia, są też spotkania z osobami mającymi niesamowite zainteresowania czy też zajmującymi się nietypowymi rzeczami. Tym razem zapraszamy na opowieść o Kolei Nadwiślańskiej.

Kolej Nadwiślańska, zwana też Drogą Żelazną Nadwiślańską, to pierwsza linia kolejowa, jaka powstała na Lubelszczyźnie. Została otwarta 29 sierpnia 1877 i prowadziła ona od wówczas nadgranicznego miasta Mława przez Warszawę, Lublin i Chełm do Kowla.

Tempo prac przy jej budowie było imponujące. W ponad trzy lata od podstaw stworzono 522 km szlaku kolejowego. Do tego doszła pełna infrastruktura i budynki dworców.

Linia ta miała przede wszystkim ułatwić transport zboża z Podola i Lubelszczyzny do Warszawy i dalej do Gdańska, a także zapewnić komunikację pasażerską. Nie bez znaczenia było również połączenie warszawskiej cytadeli z twierdzami w Modlinie i Dęblinie.

Zapraszamy do wysłuchania podkastu o tym przedsięwzięciu.

(fot. Pracownia Dokumentacji Dziejów Miasta w Puławach, podkast Zbigniew Pacholik)

20 komentarzy

  1. Dzisiaj jeden robi sześciu w telefon patrzy.

  2. jeden pracuje i ma 7 kierownikow plus inspektorow nadzoru

  3. Przy takiej technologii i sprzęcie realnie można zbudować z 50 km torów które będą jeszcze poprawianie w ramach gwarancji. Problem leży w tym że co było wykonywane 30-50 lat temu służy do dziś. Cos nowego powstaje aktualnie to pojawiają się problemy. Rozumiem że trzeba powrócić do starej technologii? Mamy sprzęt, materiały i wiedzę która pozwoli na powstanie nie 550 w 3 lata tylko 3550 ale nie opłaca się…Mylę się?

  4. Dzisiaj na budowę 3 km torów przetarg trwa 522 dni…

Z kraju