Sobota, 19 kwietnia 202519/04/2025
690 680 960
690 680 960

W trzy lata zbudowali liczącą 522 km linię kolejową. Historia Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej (PODKAST)

W przygotowywanych przez nas podkastach przedstawiamy tematy dotyczące historii i teraźniejszości Lubelszczyzny, poruszamy również ciekawe wydarzenia, są też spotkania z osobami mającymi niesamowite zainteresowania czy też zajmującymi się nietypowymi rzeczami. Tym razem zapraszamy na opowieść o Kolei Nadwiślańskiej.

Kolej Nadwiślańska, zwana też Drogą Żelazną Nadwiślańską, to pierwsza linia kolejowa, jaka powstała na Lubelszczyźnie. Została otwarta 29 sierpnia 1877 i prowadziła ona od wówczas nadgranicznego miasta Mława przez Warszawę, Lublin i Chełm do Kowla.

Tempo prac przy jej budowie było imponujące. W ponad trzy lata od podstaw stworzono 522 km szlaku kolejowego. Do tego doszła pełna infrastruktura i budynki dworców.

Linia ta miała przede wszystkim ułatwić transport zboża z Podola i Lubelszczyzny do Warszawy i dalej do Gdańska, a także zapewnić komunikację pasażerską. Nie bez znaczenia było również połączenie warszawskiej cytadeli z twierdzami w Modlinie i Dęblinie.

Zapraszamy do wysłuchania podkastu o tym przedsięwzięciu.

(fot. Pracownia Dokumentacji Dziejów Miasta w Puławach, podkast Zbigniew Pacholik)

20 komentarzy

  1. dobrze że wtedy PIS nie budowało bo ze 100 lat by to trwało i masa kolesi by się obłowiła , Amber Gold przy tym to nic

    • Apoloniusz Pierdółko XXXIII
      Ocena: 0

      I bez funduszy i dopłat z Unii.
      A może dlatego, że nie miał kto ukraść…

  2. Teraz kluczowe i jakże strategiczne kilkanaście kilometrów z Szastarki do Janowa MOŻE powstanie w 3 lata. Prawie 150 lat później…

  3. Wtedy to były czasy ….a dziś nawet obajtek plącze ze mało zarabia

    • Dziadek ze Slamsowa
      Ocena: 0

      Ty sie tix pana Obajtka nie czepiaj to dobry człowiek, o całe 20 groszy na litrze ceny paliwa obniżył.
      Przed tem co prawa o kilka złotych podniósł, ale to przez Putina i jakiegoś Donalda było.

  4. Ocena: 0

    Wtedy było odgórnie przekazane, ze każdy kto robi to odpowiada za jakosc i termin. Jak nawalil to zsyłka na Sybir. Była przysłowiowa marchewka i kij. To działało.

  5. Ocena: 0

    Aktualnie Polska jest 100 lat za Rumunami. Trzystutysięczne, rumuńskie miasto Kluż-Napoka właśnie rozpoczyna budowę metra. Inwestycja ma być finansowana przez UE w ramach rumuńskiego krajowego planu odbudowy.

  6. Dobry pomysl z takim tematem. Gratuluję. Proszę o więcej.

  7. Nie było strajków że po moim polu nie wolno budować i pracowało kilka tysięcy ludzi.

  8. Ocena: 0

    A od którego roku obecnie tą linię remontują? Będzie już z 7 lat ?

    • Biorąc pod uwagę papierologię, to niedługo bedzie 14. Samo studium wykonalności zajęło trzy (2009-2012) Później prace projektowe wraz z przetargiem na ich wykonanie prawie 5 (2012-2017) No i samo wykonanie do dziś dnia w zasadzie jeszcze nie ukończone, bo nie ma ETCS i certyfikacji na 160km/h Certyfikacja i system pozwalający prowadzić pociagi 160 na godzinę najwcześniej w 2027 roku 😀

  9. Dziadek ze Slamsowa
    Ocena: 0

    W trzy lata zbudowali liczącą 522 km linię kolejową, bo pracowali, a nie opier…lali się, jak nie przykładając przy remoncie wiaduktu przy Diamentowej, a wcześniej na Kunickiego.

  10. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Chichot Losu
    Ocena: 0

    Wyrobili się w 3 lata bo w umowie mieli zapisane, że: przez 3 lata co miesiąc każdy będzie otrzymywał tyle to a tyle pensji, a jak się nie wyrobicie w terminie do po 3 latach będziecie zapier…lać za darmo.
    Jak widać, pomogło.

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia