W trzy lata zbudowali liczącą 522 km linię kolejową. Historia Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej (PODKAST)
20:17 13-03-2023 | Autor: redakcja

Kolej Nadwiślańska, zwana też Drogą Żelazną Nadwiślańską, to pierwsza linia kolejowa, jaka powstała na Lubelszczyźnie. Została otwarta 29 sierpnia 1877 i prowadziła ona od wówczas nadgranicznego miasta Mława przez Warszawę, Lublin i Chełm do Kowla.
Tempo prac przy jej budowie było imponujące. W ponad trzy lata od podstaw stworzono 522 km szlaku kolejowego. Do tego doszła pełna infrastruktura i budynki dworców.
Linia ta miała przede wszystkim ułatwić transport zboża z Podola i Lubelszczyzny do Warszawy i dalej do Gdańska, a także zapewnić komunikację pasażerską. Nie bez znaczenia było również połączenie warszawskiej cytadeli z twierdzami w Modlinie i Dęblinie.
Zapraszamy do wysłuchania podkastu o tym przedsięwzięciu.
(fot. Pracownia Dokumentacji Dziejów Miasta w Puławach, podkast Zbigniew Pacholik)
dobrze że wtedy PIS nie budowało bo ze 100 lat by to trwało i masa kolesi by się obłowiła , Amber Gold przy tym to nic
I bez funduszy i dopłat z Unii.
A może dlatego, że nie miał kto ukraść…
Teraz kluczowe i jakże strategiczne kilkanaście kilometrów z Szastarki do Janowa MOŻE powstanie w 3 lata. Prawie 150 lat później…
Wtedy to były czasy ….a dziś nawet obajtek plącze ze mało zarabia
Ty sie tix pana Obajtka nie czepiaj to dobry człowiek, o całe 20 groszy na litrze ceny paliwa obniżył.
Przed tem co prawa o kilka złotych podniósł, ale to przez Putina i jakiegoś Donalda było.
Wtedy było odgórnie przekazane, ze każdy kto robi to odpowiada za jakosc i termin. Jak nawalil to zsyłka na Sybir. Była przysłowiowa marchewka i kij. To działało.
Od kilku lat jest tylko kij. Marchewkę zżerają odgórnie.
Aktualnie Polska jest 100 lat za Rumunami. Trzystutysięczne, rumuńskie miasto Kluż-Napoka właśnie rozpoczyna budowę metra. Inwestycja ma być finansowana przez UE w ramach rumuńskiego krajowego planu odbudowy.
Spokojnie Lublin ma tylko dwie linie metra mniej niż Warszawa.
Dobry pomysl z takim tematem. Gratuluję. Proszę o więcej.
Nie było strajków że po moim polu nie wolno budować i pracowało kilka tysięcy ludzi.
A od którego roku obecnie tą linię remontują? Będzie już z 7 lat ?
Biorąc pod uwagę papierologię, to niedługo bedzie 14. Samo studium wykonalności zajęło trzy (2009-2012) Później prace projektowe wraz z przetargiem na ich wykonanie prawie 5 (2012-2017) No i samo wykonanie do dziś dnia w zasadzie jeszcze nie ukończone, bo nie ma ETCS i certyfikacji na 160km/h Certyfikacja i system pozwalający prowadzić pociagi 160 na godzinę najwcześniej w 2027 roku 😀
W trzy lata zbudowali liczącą 522 km linię kolejową, bo pracowali, a nie opier…lali się, jak nie przykładając przy remoncie wiaduktu przy Diamentowej, a wcześniej na Kunickiego.
Wyrobili się w 3 lata bo w umowie mieli zapisane, że: przez 3 lata co miesiąc każdy będzie otrzymywał tyle to a tyle pensji, a jak się nie wyrobicie w terminie do po 3 latach będziecie zapier…lać za darmo.
Jak widać, pomogło.