W tym tygodniu zaprezentują nową WSK-ę. Wiadomo już, kiedy będzie mogła ruszyć produkcja

W sobotę już po raz 11 w Świdniku spotkają się pasjonaci Wuesek. Podczas zlotu zaprezentowany zostanie projekt wykonawczy pierwszego modelu reaktywowanej marki.

W 2012 roku pojawił się pomysł na przywrócenie do życia kultowej marki WSK. Na początku był on propagowany przez hobbystów i pasjonatów, znudzonych średniej jakości jednośladami importowanymi głównie z Dalekiego Wschodu. Marzyła im się odbudowa marki, pod którą przez 30 lat wyprodukowano w WSK Świdnik ponad 2 mln motocykli. W 2015 roku ideę poparły władze miasta, a inicjatywa zaczęła nabierać konkretnych kształtów.

Każdego roku, podczas odbywających się w Świdniku „Zlotów Motocykli WSK i Innych” prezentowane są postępy w pracach. W ubiegłym roku zaprezentowano szkice koncepcyjne autorstwa Jędrzeja Jacka Synakiewicza, architekta z Kwidzyna, który zajmuje się również konstruowaniem motocykli i ich elementów. W najbliższą sobotę będzie można już zapoznać się z projektem wykonawczym pierwszego modelu reaktywowanej marki.

Wiadomo już, że nowy motocykl ma być połączeniem nowoczesności z prostotą budowy i unifikacją podzespołów składających się na poszczególne wersje motocykla. Pierwszym modelem ma być WSK 125, nawiązująca do tradycji popularnej „czarnej strzały” z lat 70. Oprócz pojemności silnika, wszystko ją jednak różni od tamtego modelu. Będzie napędzana zupełnie nową jednostką , jednak co ciekawe, pracując w cyklu dwusuwowym, lecz bez konieczności mieszania paliwa z olejem. Silnik ma spełniać europejskie normy czystości spalin. Chłodzony powietrzem będzie również stanowił element nośny konstrukcji.

Rama przednia, pomocnicza i wahacz wykonane zostaną z metalu, elementy nadwozia, z kompozytów, podobnie jak pas napędowy. Motocykl będzie również przystosowany do zainstalowania napędu elektrycznego. Za jego powstanie odpowiedzialny jest lubelski „Ursus”, który mocno zaangażował się w reaktywację Wueski, oddając do dyspozycji swój potencjał badawczo-rozwojowy. Nowatorskim rozwiązaniem jest też bezstopniowa, automatyczna skrzynia biegów. Przyzwyczajonych do klasycznych motocykli zdziwi więc na początku brak dźwigni sprzęgła przy kierownicy.

Nowa maszyna ma mieć moc 24 KM. Następne wersje nowej Wueski będą miały silniki o pojemności 250, 500, aż po flagowy 1000 cm3, kojarzący się z racji pojemności skokowej silnika z przedwojennym „Sokołem”. Jak nietrudno się domyślić powstaną one poprzez dokładanie kolejnych modułów jednostki bazowej. Największy ma mieć moc aż 180 KM. W zależności od zasobności kieszeni klientów poszczególne modele będą wyposażane w zróżnicowany osprzęt.

Jednak nie ma co liczyć, że nowy motocykl szybko pojawi się w sprzedaży. Jak tłumaczy Michał Piotrowicz, zastępca burmistrza, odpowiedzialny w ratuszu za realizacje programu, skonstruowanie i rozpoczęcie produkcji motocykla to wbrew pozorom bardzo skomplikowane przedsięwzięcie. Zwłaszcza, że projekt jest ambitny i zakłada, że będzie to w możliwie maksymalnym stopniu oryginalna, polska konstrukcja, której elementy będą również produkowane w Polsce. Dlatego też za rok ma powstać egzemplarz studialny a za dwa lata prototyp motocykla. Później zaś za około 12 miesięcy ma szansę ruszyć produkcja.

(fot. UM Świdnik)
2018-08-22 23:00:15

32 komentarze

  1. Jeżeli utrzyma się władza : POparanych , Nowoczesnych , KODomitów w Lublinie i Województwie. To nie wróżę temu projektowi nic dobrego. Toż to wszystko , pocioty byłej władzy PZPR. Którzy (dążyli) dążą do zniszczenia Polskiego przemysłu , polskiej myśli technicznej i uzależnienia od krajów zachodnich . Według UE : Polacy mają być (tylko) tanią siłą roboczą.

    • całe szczęście już emeryt

      lecz się na nogi, jak prezes.

      • Ma rację stary komuchu. Kiedy ZUS odciążysz lub skarb państwa z wypłaty resortowej emerytury?

        • Bylem w SB, jestem w PIS i pocalujta mnie w kaczy zwis.

        • Wiesz nie chcę Ci niszczyć światopoglądu ,ale cały program PiSu jeśli chodzi o socjal, rozdawanie pieniędzy, zwiększanie podatków, akcyz, niszczenie przedsiębiorczości prywatnej, wielkie inwestycje”cenrtalny port lotniczy” itp, brak współpracy międzynarodowej,zamknięcie na świat. Niczym nie różni się od programu socjalistycznego więc nie rozumiem o co wyzywanie od komuchów?:) Przecież to zamaskowana replika działająca teraz. Tylko się różni tym że Pis mówi że kościół jest cool a tamci mówili że nie:).

    • Nie mieszaj w to polityki a jak nie wiesz co pisać to nie pisz wogóle

    • Widze w abramowicach macie towarzyszu dostep do internetu.

    • Trzeba się poważnie leczyć żeby do wszystkiego politykę mieszać. Cytując klasyka „na dworze -19 stopni wina Tuska”, „W tupolewa sam Putin strzelał” a Misiewicz to najlepszy polityk od czasów Juliusza Cezara tylko go lewackie Ście** zniszczyły. Jedynie Ojciec R. może przywrócić polski przemysł nakręcając lawinę produkcji maybachów na pewno w Polskich fabrykach:)

    • Ale tonie o pis-pzpr z tow. Piotrowiczem i tow. Balbiną-Kaczyńskim na czele?

    • …! Ty MASZ RACJĘ BO NALEŻY DODAĆ, ŻE POcioty PZPR niszcząc polską produkcję stworzyli jeszcze z naszego kraju jedno wielkie targowisko z przeważającą chińszczyzną.

  2. Juz to widzę tłumy .Teraźniejsze pokolenie gimbusów nie w głowie będzie miało jazdę nudnym motorem. Bo jak wsiąść na niego w rurkach i gdzie umocować smartfona.
    Prawda jest taka ze większość mechaników teraz nie potrafiłaby wyregulować gaźnik dwusuwa.A co dopiero zapłonu iskrowego.

    • A słyszałeś kolego o wtrysku w dwusuwowe? Inaczej nie osiągnąłby euro 4. Ale to nie istotne. Kto teskni za wsk-ami? Więcej napraw i grzebania przy tym niż jazdy. W dodatku nie będzie silnika na kat b. Więc czego oni się spodziewają? Następnie zorganizują zbiórkę pieniędzy na reaktywację produkcji i na tym się skończy. Cała pieśń o wuesce.

  3. Grześ przez wieś

    Coś trza mowić,by przyciągnąć ciekawskich.

  4. BędzieszMiałWydatek

    Ciekawe dlaczego nie chcą zrobić ‚125 o mocy 13KM, żeby można było na zwykłym b jeździć

  5. Wszystko ok tylko taki projekt trzeba było realizować kilka lat temu przed zalewem taniej chinszczyzny, teraz rynek tego nie kupi. Ale życzę powodzenia

  6. Jak to? Dlatego zeby ograniczyc ilosc potencjalnych kupujacych/uzytkownikow a tym samym szybciej zamknac projekt… 😉

  7. Co to za motur na zdjeciu?????

  8. „…pracując w cyklu dwusuwowym, lecz bez konieczności mieszania paliwa z olejem….”
    Droga redakcjo, proszę wytłumaczyć jak to zrobić.

  9. Romet też reaktywowany. Odpalając go słychać płacz tych wszystkich chińskich dzieci, które go składały 😉

  10. A kiedy zlot fanów trójkołowych rowerków na plastikowych kółkach? Jestem ciekaw kiedy wyjdzie nowy model.

  11. Lubelski Koziołek

    Serio dwusuw?

  12. Po wojnie szybciej zrobili nowy motocykl niż teraz. Czaicie to? PO WOJNIE. Rozwój panie…

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.7038zł -0.88%
    • GBP 4.9426zł -0.96%
    • EUR 4.4642zł -0.28%
    • CHF 4.1112zł -0.28%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
    Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
    99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
    W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
    W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Spektakl słowno – muzyczny „Nasz papież” w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim
    Targi marki Festool w Lublinie. Przedstawią rozwiązania dla branży stolarskiej i budowlanej
    Nabór do drużyny cheerleaderek – Perełki Tytanów
    „Obieraczki kapuściane” w Muzeum Wsi Lubelskiej
    Uroczyste obchody 81 rocznicy masowego mordu w Szczuczkach