Poniedziałek, 29 kwietnia 202429/04/2024
690 680 960
690 680 960

Nowe wymagania techniczne dla pojazdów wykonujących pilotowanie transportów ponadgabarytowych

17 lutego wchodzą w życie przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych, które wprowadzają istotne zmiany dotyczące konstrukcji, oznakowania i wyposażenia pojazdów pilotujących tzw. ponadgabaryty.

Nowe przepisy, które wchodzą 17 lutego mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa przejazdu pojazdów nienormatywnych, pojazdów pilotujących i innych uczestników ruchu drogowego. Powodem wprowadzenia nowych regulacji prawnych jest także zunifikowanie i dostosowanie przepisów obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej do standardów obowiązujących w krajach Europy Zachodniej. Od wielu lat standardy te musieli spełniać polscy przedsiębiorcy branży pilotażu, którzy świadczą usługi w przejazdach międzynarodowych, realizowanych poza granicami Polski.

Przepisy m.in. określają typ auta pilotującego (samochód o nadwoziu van, pick-up lub wielozadaniowy i wysokości nie mniejszej niż 1,7 m) oraz jego oznakowanie odblaskowymi pasami w kontrastujących barwach białej i czerwonej z napisem PILOT na masce przedniej, bocznych drzwiach i tylnej klapie. Z czterech do dziesięciu elementów zwiększa się obowiązkowe wyposażenie samochodu pilotującego. Wymagane są m.in.:

  • co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej na dachu,
  • po dwa dodatkowe żółte światła błyskowe z przodu i z tyłu,
  • umieszczone na dachu światło z widocznym z przodu napisem PILOT w kolorze czarnym,
  • przenośne urządzenie zapewniające bezpośrednią łączność radiową pilota z kierowcą ponadgabarytu,
  • urządzenia nagłaśniające,
  • co najmniej cztery pachołki drogowe o wysokości min. 75 cm,
  • tarcza do zatrzymywania pojazdów,
  • latarka ze światłem czerwonym,
  • 30-metrowa miara
  • i wysokościomierz z możliwością pomiaru wysokości co najmniej 5 m.

Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych

(Źródło: ITD)

12 komentarzy

  1. Te informacje odmieniły moje życie. Dziękuję.

    • Widać, że ich nie zrozumiałaś, albo nie czytałaś, bo nie miały one odmieniać życia. Mi się przydały.

    • Bo przepisy ruchu drogowego, to cos więcej niż Ci szwagier czy kolega od wódki powiedzieli. Ale to dla mnie żadne zaskoczenie. Każdy twój wpis tylko potwierdza twoje braki.

      • Twoja opinia jako osoby ograniczonej do rowerów, nie jest dla mnie wiążąca ani tym bardziej znacząca.

  2. Znaczy się,urzędnicze leniwe pijawy znalazły jeszcze miejsce w które można się wpić.

  3. Pilot oznakowany jak dyskoteka i widoczny z 3 kilometrów, ale i tak wielu polskich kierowców będzie w ostatniej chwili zaskakiwana, tym że coś dużego „nagle” pojawia się nagle na ich drodze.

  4. i co mi tej info ja nie pilota

  5. Wow, szok i niedowierzanie. Ale zabrakło najważniejszej informacji, ile jest takich zarejestrowanych samochodów?

  6. Focus Truck lubi to! 😂 i ten błazen co sobie rzucił żelazo na stopę przy kamerach

  7. i kierowca ma wymachiwać flagą sruni i lpg(a-z)+

  8. Kierowca odrzutowca

    Jak zwykle pominięto rzecz najważniejszą dla bezpieczeństwa – światła obrysowe na elementach wystających poza krawędź jezdni. Nieraz było tak, że te żółte koguty oślepiały kierowców i nie widzieli dokładnie jaki kawałek drogi zajmuje taki gabaryt.

Dodaj komentarz

Z kraju