Czwartek, 12 grudnia 202412/12/2024
690 680 960
690 680 960

Mieszkanka Lublina skarży się na problemy z komunikacją miejską: „Takie działania zmierzają do komunikacyjnego wykluczenia mieszkańców”. ZDiTM odpowiada: „Awaria była przyczyną opóźnień”

Mieszkanka Lublina skarży się na opóźnienia oraz nierealizowane kursy na linii autobusowej nr 21. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie wyjaśnia, że doszło do awarii. Nasza Czytelniczka zaznacza, że takie działania zmierzają do komunikacyjnego wykluczenia mieszkańców.

Brak autobusu komplikuje dojazdy

Niepokojące sygnały o zakłóceniach w kursowaniu lubelskiej komunikacji miejskiej wpłynęły do nas od jednej z mieszkanek miasta. Nasza Czytelniczka skarży się na częste opóźnienia oraz nierealizowane kursy na linii autobusowej nr 21, co komplikuje jej codzienne dojazdy. Ostatni z takich przypadków miał miejsce 25 października, gdy poranny kurs z przystanku Żeglarska 02 nie dotarł do celu.

Czytelniczka korzystająca regularnie z linii 21, poinformowała nas, że 25 października o godz. 7:00 autobus po raz kolejny nie pojawił się na przystanku. Nie była to pierwsza taka sytuacja. Tydzień wcześniej, 16 października, podobna niedogodność miała miejsce – wówczas nie tylko linia 21, ale także 157 nie dojechały na czas. Przyczyna? Jak podał dyspozytor w rozmowie telefonicznej, wynikała ona z braku dostępnych kierowców.

– Po raz kolejny nie pojawił się na przystanku pojazd linii 21, kurs z Żeglarskiej kierunek Felin. Tym razem miało to miejsce po g. 7.00. Podobna sytuacja miała miejsce ostatnio również w dniu 16.10 br. z kursem linii 21 g.8.30, kiedy to równocześnie – podobno z uwagi na brak kierowców (tak brzmiała beztroska informacja telefoniczna od dyspozytora) – nie przyjechał na os .Nałkowskich również pojazd linii 157 (g.9.00). Jest to tym większy skandal, że właśnie te linie uzupełniają się, łącząc Nałkowskich z Majdankiem i Felinem, czyli licznymi miejscami pracy, szkołami, placówkami medycznymi i cmentarzami. Usługi widniejące na rozkładach na linii nr 21 nagminnie nie są realizowane lub realizowane nieprawidłowo. Jeśli nie jesteście w stanie realizować usług, na które sprzedajecie bilety, to nie deklarujcie ich wykonania! Reklamacje są rozpatrywane, super – ale nic z tego nie wynika. Jakość usług miejskiego przewoźnika zamiast się sukcesywnie poprawiać, jest coraz gorsza – pasażerowie są bowiem nadal wprowadzani w błąd treścią rozkładów, jak również narażani na stratę czasu, zdrowia (wyczekiwanie na zimnie) oraz pieniędzy – pracodawca/szkoła/placówka medyczna z umówioną wizytą etc. oczekuje stawiennictwa i nie ma znaczenia, że spóźnienie wynika z winy MPK.  Takie działania zmierzają do komunikacyjnego wykluczenia mieszkańców z intensywnie rozwijającej się części Lublina oraz zwiększają zanieczyszczenie miasta (auta komercyjne zamiast transportu zbiorowego) – czytamy w przesłanej do nas informacji.

Opóźnienia i awarie

Zapytany o wyjaśnienia Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie (ZDiTM) odniósł się do zgłoszeń, podkreślając, że opóźnienia na linii nr 21 wynikają głównie z przyczyn technicznych. W przypadku kursu z dnia 16 października, który opóźnił się o 8 minut, przewoźnik zgłosił przyczyny techniczne jako powód zakłócenia. Z kolei 25 października pojazd linii 21 uległ awarii. Autobus zastępczy został podstawiony, jednak kurs wznowiono dopiero od przystanku Wyścigowa 04, co oznaczało pominięcie kilku wcześniejszych przystanków.

– Zweryfikowaliśmy nadesłane zgłoszenia: 1/ Kurs linii nr 21 z dnia 16 października br. godz. 8.29 przystanek Żeglarska 02. Przedmiotowy kurs został zrealizowany z 8-minutowym opóźnieniem, co wynikało z przyczyn technicznych zgłoszonych przez przewoźnika. 2/ Kurs linii nr 21 z dnia 25 października br. godz. 7.01 przystanek Żeglarska 02. Pojazd realizujący przedmiotowy kurs uległ awarii. Pojazd zastępczy został podstawiony przez przewoźnika niemniej kontynuował on kurs od przystanku Wyścigowa 04. W przypadku gdy pojazd realizujący dany kurs ulega awarii, przewoźnik jest zobligowany do niezwłocznego podstawienia autobusu zastępczego, ale awarie należy traktować jako zdarzenia losowe, których przewoźnik nie jest w stanie przewidzieć, a tym samym natychmiast podstawić inny pojazd do obsługi danej linii komunikacyjnej. Podkreślę, że w przypadku podstawienia pojazdu zastępczego, kierowany jest on z miejsca postoju na przystanek, na którym może się włączyć do ruchu w miarę możliwości o godzinie zgodnej z rozkładem jazdy. Praktyka taka wynika z tego, aby nie generować opóźnień w przypadku jeśli autobus zastępczy miałby włączyć się do ruchu na przystanku, na którym doszło do wyłączenia pojazdu wykonującego przewozy na danej linii – wyjaśnia Monika Fisz rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Jak dodaje przedstawicielka ZDiTM, z uwagi na utrudnienia w ruchu, zdarzenia drogowe czy inne czynniki wpływające na płynność ruchu, zdarza się, że pojazdy komunikacji miejskiej realizują kurs z opóźnieniem lub tak jak przypadku kursu z 25 października, kurs realizowany jest z pominięciem części przystanków na trasie, uwagi na konieczność włączenia pojazdu zastępczego.

– Przypomnę, że bieżące położenie pojazdów pasażerowie mogą śledzić dzięki stronie i aplikacji systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Nasze służby stale kontrolują standard świadczonych usług, a za stwierdzone uchybienia przewoźnicy ponoszą konsekwencje wynikające z zawartych z nimi umów na świadczenie usług przewozu osób – dodaje Monika Fisz.

39 komentarzy

  1. Xujnia z grzybnią patatajnią.
    ZDTiM wypowiedział w pandemii umowy innym przewoźnikom, zostawiając właściwie monopol MPK. Może czas wreszcie z tym skończyć?

  2. Ocena: 0

    Jakby pisali o każdym niewykonanym kursie to by nie było tu nic innego. Niestety komunikacja w lublinie to żart z pasażerów. Pomijając już sprawę że ceny biletów miesięcznych na okres wakacji powinny być proporcjonalnie obniżone jak ilości kursów.

  3. Ocena: 0

    Znowu to samo dajcie spokój z tym MPK nudne to się robi chyba jak nie ma o czym pisać to taki temat zastępczy.

  4. Jeździjcie rowerami, na nie ZTM ma pieniądze

  5. ZDTiM powinno się rozwiązać! Kolos na glinianych nogach!

  6. naprawdę coraz gorzej z tą komunikacją, 23, 41 czasem w ogóle nie przyjeżdża

  7. rozkladu bys nie wykonal na czas nawet osobowka pomijajac przystanki, tak poukladane

  8. Jeszcze inna ciekawostka 4zł za bilet 40 minut na dojazd do centrum z mojej okolicy potrzeba 20-25 minut autobusem a za 9-11 zł często w piątki i soboty mam bolta/ubera i nie muszę siedzieć z menelami.

  9. KOMUNIKACJA MIEJSKA TO JEST COŚ Z CZYM SOBIE WŁADZE MIASTA OD LAT NIE RADZĄ DZIWNE TRASY AUTOBUSY JEŻDŻĄCE STADAMI A POTEM PRZEZ PÓŁ GODZINY NIC NIE JEDZIE OGÓLNIE ZARZĄDZANIE MIASTEM OCENIAM NA 4 ALE KOMUNIKACJA TO NIESTETY 2

  10. Zaorać ZTDiM! Po co to utrzymywać sprzedać to prywaciarzowi i nie będzie problemu!

Dodaj komentarz

Z kraju

Polityka i społeczeństwo

Nauka i technologia