Poniedziałek, 29 kwietnia 202429/04/2024
690 680 960
690 680 960

Lublin nagrodzony za rondo w kształcie biszkopta. Miasto laureatem konkursu dla samorządów

Projekt „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” został nagrodzony w konkursie Top Inwestycje Komunalne 2023. Lublin został jednym z 10 laureatów.

We wtorek, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, ogłoszono laureatów konkursu Top Inwestycje Komunalne 2023. Jego celem jest wyróżnienie i promocja odważnych i prorozwojowych komunalnych inwestycji prowadzonych przez samorządy z całego kraju. W tym roku nominowanych zostało 28 inwestycji.

Wśród nich znajdowały się m.in. ArcelorMittal Park w Sosnowcu, bezpłatna i ekologiczna komunikacja miejska w Starachowicach, budowa linii tramwajowej w Toruniu, budynek z mieszkaniami chronionymi w Świeciu, centrum przesiadkowe w Opolu, Centrum Zdrowia Matki i Dziecka w Zielonej Górze, ciąg pieszo-rowerowy w Świnoujściu, modernizacja oczyszczalni ścieków w Lublińcu, most w Milsku, Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego w Stalowej Woli, Nowa Huta Przyszłości w Krakowie, promenada alei Nadmorskiej w Kołobrzegu czy też przebudowa infrastruktury na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich.

Nie zabrakło też lubelskiego projektu, a dokładnie inwestycji w skład której wchodziła przebudowa ul. Choiny wraz z powstaniem ronda w kształcie biszkopta a także budowa pętli i pierwszego w mieście parkingu typu Park&Ride. Zadanie to zostało docenione przez kapitułę konkursu, dzięki czemu Lublin znalazł się w gronie 10 zwycięskich samorządów. Nagrodę odebrał Prezydent Krzysztof Żuk.

– W trudnym dla polskiej gospodarki czasie to właśnie inwestycje realizowane przez samorządy stają się ważnym bodźcem do rozwoju. Dlatego, mimo konieczności szukania oszczędności, nie rezygnujemy z kluczowych i ważnych dla mieszkańców inwestycji, a przyznana nagroda potwierdza, że kierunek działań który obraliśmy jest właściwy. Wyróżniony projekt w dużym stopniu poprawił jakość lubelskiej komunikacji zbiorowej i jest ważny nie tylko z punktu widzenia dostępności komunikacyjnej w naszym mieście, ale również istotny dla gmin ościennych z terenu Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Cały unijny projekt, jaki realizowało Miasto Lublin, obejmował budowę węzła przesiadkowego na granicy Lublina z gminą Niemce, w skład którego wchodzą pętla autobusowo-trolejbusowa wraz z parkingami Park&Ride, Bike&Ride, Kiss&Ride, które umożliwiają płynną zmianę środka transportu indywidualnego na transport publiczny. Węzeł wyposażono m.in. w punkty dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring wizyjny, biletomaty, oświetlenie oraz stojaki dla rowerów z zadaszeniem. Na pętli umieszczono również 4 ładowarki dużej mocy dla autobusów elektrycznych.

Przebudowany został również cały układ drogowy, dzięki czemu priorytet w ruchu otrzymała komunikacja zbiorowa. Znacząco upłynniło to ruch w północnej części miasta. Powstała też trakcja trolejbusowa w ciągu ulic: Chodźki, Smorawińskiego, Choiny, rozbudowano system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz stworzono nowoczesny system biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej LUBIKA. Do tego zakupiono 45 nowoczesnych niskoemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej: 10 trolejbusów, 14 autobusów spalinowych, 20 autobusów elektrycznych oraz autobus zasilany wodorem, co znacząco poprawiło komfort pasażerów.

Lublin nagrodzony za rondo w kształcie biszkopta. Miasto laureatem konkursu dla samorządów

(fot. UM Lublin)

24 komentarze

  1. To wygląda jak psi bobek.

  2. I tak każdy mówi „lubelska podpaska” …sałaciarze wiedzą co to jest i gdzie jest , a o biszkopcie nikt w mieście inspiracji nie słyszał

  3. kategoria historyczna

    Myślałem że centrum przesiadkowe jest przy lublin zachodni pkp, bo tam się należy nagroda, być może w innej kategorii takiej bardziej historycznej. Ulica węglinek jest jak trakt dla wozów konnych a sterty butelek na dworcu są dokumentem bogatego życia towarzyskiego.Kamer tam zapewne nie ma a głośniki pewnie się zepsuły. Jest prawdopodobnie basen z windą ale też pewnie zepsutą. Komunikacja tam nie zajeżdża ale po co to komu bo pewnie z J.P.II można na piechotę dla zdrowia jak się nie spotka tubylców z epoki daj 5 zł. Dużo by pisać ale może lepiej coś zrobić, zanim nastąpi druga edycja nagród

  4. Co z tego, że są jakieś Park&Ride, jak mieszkańcy okolicznych wiosek i tak z nich nie korzystają – wolą parkingi pod marketami, prywatnymi firmami, itp. Sklepy musiały wprowadzić płatne parkowanie, więc wioska przenosi się z gruchotami na okoliczne ulice osiedlowe. Od kiedy np. Auchan wprowadził opłatę za parkowanie, to zdezelowane samochody oblegają masowo ulice Mackiewicza, Fieldorfa, Pileckiego do tego stopnia, że Śmieciarki nie są w stanie dojechać pod wszystkie adresy, by odebrać śmieci. Ciekawe, co będzie w razie pożaru, gdy będzie musiał tam przejechać wóz bojowy straży pożarnej… Straż miejska czasem wlepi jakiś mandat, ale wioska woli zapłacić mandat niż wykupić bilet parkingowy…

  5. Górnik Łęczna, Górnik Łęczna za biszkopta jest Ci wdzięczna.

  6. kronikidewelorozwoju

    Szanowne żiri nie ma pojęcia o tym, jak zdegradowana została komunikacja miejska za rządów Lansera Jakubowickiego, o tym, jak cięte są kursy i o cwaniactwie wysępiania środków z UE przy użyciu fejkowych bus-pasów, o dziesiątkach pojazdów służących głównie za eksP0naty na zajezdni. Werdykt został chyba wydany na P0dstawie lektury rathausowej gazetki-samochwałki albo na zasadzie sympatii P0litycznych. Wstyd.

  7. Projekt i cała inwestycja to jakaś pomyłka, to w jaki sposób została zaprojektowana i wykona było podyktowane tylko tym żeby dostać jak największa kwotę dofinansowania z Unii.
    – park and ride, zero korzystających
    – 2 pasmówka na odcinku 500 metrów – bez sensu wydana kasa
    – rondo „biszkopt” – pokonywanie go codziennie to „czysta przyjemnoś” powstało tylko po to żeby był dojazd na stacje z paliwem gazowym.
    Nie widzę żadnych korzyści z takiego projektu, można było to wykonać zupełnie inaczej zostawiając więcej zieleni

  8. brakuje nagrody za falę czerwonych świateł które powietrze puszczają a stadio aut czeka

Z kraju