Niedziela, 28 kwietnia 202428/04/2024
690 680 960
690 680 960

Lubelską komunikację miejską czeka rewolucja. Tak dużych zmian nie było od 50 lat

O tym, iż wraz z uruchomieniem nowego dworca w Lublinie wprowadzone zostaną zmiany w komunikacji miejskiej, wiadomo od dawna. Dopiero jednak dziś przedstawione zostały zarysy tego, co czeka pasażerów. A zmian będzie bardzo dużo.

W czwartek władze miasta, oraz przedstawiciele MPK i Zarządu Transportu Miejskiego przedstawili, co czeka pasażerów lubelskiej komunikacji miejskiej po uruchomieniu nowego dworca. Nową siatkę kursowania autobusów i trolejbusów zapowiadano już od dawna. Wszystko dlatego, że obecnie szereg tras przebiega w ten sposób, aby zapewnić dojazd w różne części miasta osobom, która przyjeżdżają do Lublina korzystając z dworca na Podzamczu. Kiedy autobusy komunikacji podmiejskiej oraz międzymiastowej zostaną skupione na nowym dworcu, tam przeniesie się ruch pasażerów.

Niejako już przy okazji, Zarządu Transportu Miejskiego postanowił dokonać kompleksowej optymalizacji oferty przewozowej. Zwłaszcza, że siatka połączeń została ułożona ok. 50 lat temu i przez ten czas dokonywano jedynie mniejszych lub większych korekt kursowania poszczególnych linii. Jak wyjaśniają przedstawiciele ZTM, wtedy zadaniem komunikacji miejskiej było głównie dowiezienie pasażerów do centrum. To właśnie tam były bowiem skupione większe sklepy, urzędy przychodnie zdrowia itp. Przez ostatnie lata bardzo zmieniło się życie w Lublinie, jak też rozbudowane zostało samo miasto. Na jego obrzeżach powstały duże osiedla, na terenie których są też wszystkie niezbędne mieszkańcom obiekty handlowo-usługowe. Tym samym zmianie uległy też kierunki przemieszczania się pasażerów.

Jednak to nie wszystko. W ostatnich latach lubelska komunikacja miejska nie ma dobrej passy. Pasażerowie narzekali na liczne ograniczenia w kursowaniu pojazdów. Stad też przez wiele tygodni na przystankach pracowali ankieterzy, których zadaniem było zbieranie opinii oraz potrzeb mieszkańców w tej kwestii. Okazało się, że najbardziej pożądane są punktualność jak też odpowiednia częstotliwość kursowania pojazdów oraz bezpieczeństwo. Dlatego też kolejnym celem optymalizacji było zwiększenie zarówno dostępności jak i częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej. W szczególności chodzi o wzrost częstotliwości kursowania linii o charakterze podstawowym w dni powszednie w porach szczytowych i w tzw. międzyszczycie.

– Reorganizacja obecnego układu połączeń linii autobusowych i trolejbusowych, do której przygotowujemy się już od dłuższego czasu, ma dostosować komunikację miejską do nowych realiów i potrzeb, jakie przyniesie oddanie do użytkowania Dworca Lublin. Głównym założeniem nowej siatki połączeń ma być skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności komunikacyjnej, szczególnie w rejonach peryferyjnych oraz optymalizacja wykorzystania dostępnych środków technicznych i zasobów ludzkich – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Projekt zakłada, że całkowicie przebudowane zostaną trasy linii nr: 3, 5, 6, 7, 8, 13, 17, 18, 20, 22, 24, 25, 26, 30, 31, 32, 37, 38, 39, 50, 52, 54, 70, 73, 74, 150, 154, 157, 160, 161 i 950. Linie 1, 4, 11, 21 i 904 będą zlikwidowane, a linia nr 45 zostanie zmieniona w trolejbusową linię nr 152. Linię Białą zastąpi linia 923, Zieloną – 934, Gaj – 98 a linię 46 linia 303. Ta ostatnia była uruchamiana jako linia zapewniająca szybkie przemieszczanie się między poszczególnymi dzielnicami miasta. Pomysł ten się sprawdził, dlatego też powstaną kolejne tego typu linie – 301 i 302, stąd też zmiana numeracji. Wśród nowych linii znajdzie się także 27 i 951. Jeżeli chodzi zaś o linie nr: 2, 12, 14, 15, 16, 23, 29, 33, 34, 35, 36, 40, 42, 44, 47, 55, 57, 78, 79, 85, 151, 153, 155, 156, 158, 159, 162, 912, 917, 922, N1, N2 oraz N3, tu zmiany tras nie są planowane.

Jeżeli chodzi o szczegóły, to 6 ma kursować z ul. Żeglarskiej do ul. Niepodległości; trasa 8 zostanie wydłużona do ul. Pancerniaków Felicity przez Stare Miasto, Andersa i al. Witosa; 13 pojedzie z ul. Węglarza do ul. Żeglarskiej; 26 z os. Poręba na ul. Koncertową; 31 dojedzie do pętli Węglin Wróbla; 45 jako linia trolejbusowa 152 z Węglina na ul. Mełgiewską; 154 zostanie wydłużone na Choiny; 3 zamiast przez rondo Krwiodawców ma kursować przez ul. Głęboką; część kursów linii nr 17 pojedzie przez Bursaki; 18 zamiast na Choiny dojedzie do Elizówki i Dysa; 25 będzie wydłużona do ul. Poligonowej; 7 zamiast przez ul. Chemiczną kursować będzie przez al. Witosa; 20 zamiast przez ul. Kunickiego pojedzie ul. Dunikowskiego; 25 będzie wydłużona od Ronda Lubelskiego Lipca do ul. Poligonowej przez Zamojską, Popiełuszki i Bohaterów Września; 50 wydłużona od Chemicznej do pętli Felin Spiessa a trasa linii 157 będzie przedłużona do Os. Poręba przez Armii Krajowej.

W porach o największym zapotrzebowaniu na przewozy zamiast obecnych 5 linii co kwadrans mają kursować aż 24 linie. Obsługę komunikacyjną otrzymają też ulice: Zelwerowicza, Królowej Bony, Zygmunta Augusta, Dunikowskiego, Wyścigowa, Zachodnia i część Głębokiej. Będą też nowe połączenia bezpośrednie.

Jak podkreśla Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Grzegorz Malec, nowa siatka połączeń została ułożona na podstawie konkretnych danych. Chodzi o badania więźby ruchu pasażerskiego czy też kierunki przemieszczania się pasażerów. Analizowano też którymi liniami i w których godzinach porusza się najwięcej pasażerów, jak też jakie przystanki są najbardziej oblegane. Co ważne, prace te nie kosztowały miasta ani złotówki. Stanowiły bowiem komponent międzynarodowego projektu unijnego „Move it like Lublin” realizowanego wspólnie ze stolicą Mołdawii – Kiszyniowem i były w 100% finansowane ze środków zewnętrznych.

Co jednak ważne, zaproponowane zmiany nie są jeszcze ostateczne. Termin ich wprowadzenia określono wstępnie na początek stycznia przyszłego roku, dlatego też teraz przeprowadzone zostaną w tej sprawie konsultacje społeczne z mieszkańcami. Do 13 października będą przyjmowane uwagi do przedstawionej propozycji przebiegu linii autobusowych i trolejbusowych.

Zaplanowano też spotkania konsultacyjne dla Radnych Rady Miasta oraz Członków Rad Dzielnic a także mieszkańców. Te ostatnie odbędą się w poniedziałek 2 października w godz. 17.00-19.00 w Szkole Podstawowej nr 58 przy ul. Berylowej 7 (dla mieszkańców dzielnic: Czuby Południowe, Czuby Północne, Rury, Węglin Południowy, Węglin Północny, Wrotków i Zemborzyce), we wtorek 3 października w godz. 17.00-19.00 w Zespole Szkół nr 12 przy ul. Sławinkowskiej 50 (dla mieszkańców dzielnic: Czechów Południowy, Czechów Północny, Konstantynów, Sławin, Sławinek i Szerokie), w środę 4 października w godz. 17.00-19.00 w Szkole Podstawowej nr 23 przy ul. Podzamcze 9 (dla mieszkańców dzielnic: Hajdów-Zadębie, Kalinowszczyzna, Ponikwoda i Tatary) w środę 11 października w godz. 17.00-19.00 w Szkole Podstawowej nr 1 przy ul. Kunickiego 116 (dla mieszkańców dzielnic: Abramowice, Bronowice, Dziesiąta, Felin, Głusk, Kośminek, Za Cukrownią) w czwartek 12 października w godz. 17.00-19.00 w s. 2 w Ratuszu przy pl. Łokietka 1 (dla mieszkańców dzielnic: Stare Miasto, Śródmieście, Wieniawa).

Szczegóły planowanych zmian dostępne po kliknięciu w poniższą grafikę:

Lubelską komunikację miejską czeka rewolucja. Tak dużych zmian nie było od 50 lat

62 komentarze

  1. Cokolwiek wymyśli ztm, należy pomyśleć odwrotnie. Tylko to jest grlwarancją sukcesu.

  2. Zwolennicy PiS mają w dudzie komunikację. Będą jeździć polskimi elektrycznymi samochodami o nazwie Izera Samochody te obiecał Matołusz Morawiecki. Do końca roku ma ich być milion na drogach.

  3. A może wreszcie pojawiła by się jakaś sensowna linia jadąca od Gęsiej/Os Poręba bezpośrednio przez Wrotkowską i Wyścigową w stronę Witosa lub Abramowic. Na razie wszystko jedzie albo przez Krochmalną albo Zemborzycką, a aż prosi się wykorzystać szybkie połączenie przez Wrotkowską i Wyścigową. Chyba życia zbraknie na czekanie, aż taka linia powstanie:(

    • celem komunikacji zbiorowej nie jest jechać szybko. Celem komunikacji zbiorowej jest zabrać jak najwięcej gawiedzi do autobusu.

    • Ma Pani rację!!!
      Dlaczego zmieniacie trasę linii 26 ??
      Czym teraz studenci będą dojeżdżać z Czubów i LSM na uczelnię medyczną na Jaczewskiego ???
      Zmieńcie to lub zaproponujcie inne rozwiązanie bezpośredniego dojazdu na Jaczewskiego i oby częściej były te autobusy lub trolejbusy…
      Proszę…

  4. Zostawcie 1 i 21 jak możecie ludziom zabierac możliwość dojechania do pracy i dzieciakom do szkoły, jedyny autobus z Wrotkowa na Majdanek. Skandal nie robicie nic dla ludzi

Dodaj komentarz

Z kraju