Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Tym razem tylko trzy tytuły, ale wśród nich premiera rock opery! Sprawdź program Opery Lubelskiej na marzec   

Pod względem ilościowym program Opery Lubelskiej (ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5) na bieżący miesiąc tym razem nie prezentuje się wprawdzie imponująco, ale przecież nie ilość, a jakość się liczy. A w ofercie jest wydarzenie o szczególnej wartości – premiera rock opery „Jesus Christ Superstar”.  

Ten porywający, światowy hit musicalowy w gwiazdorskiej obsadzie będzie wystawiany po raz pierwszy w Lublinie. Warto więc przekonać się, czy nie jest przypadkiem przereklamowany.

Od połowy sierpnia 2023 r. Opera Lubelska funkcjonuje formalnie jako nowa instytucja na kulturalnej mapie Lubelszczyzny. Rozpoczynający się miesiąc marzec zatem szóstym pełnym miesiącem jej działalności w nowym emploi, gdyż OL powstała z przekształcenia Teatru Muzycznego działającego w Lublinie od wielu lat wcześniej.

– Już dziś i jutro (sobota-niedziela, 2 i 3 marca, odpowiednio o godz. 18.00 oraz 17.00) będzie można obejrzeć „Barona cygańskiego” w reżyserii i inscenizacji Zbigniewa Czeskiego – zaprasza Kamila Lendzion, dyrektor Opery Lubelskiej. – Jest to z pewnością najpopularniejsze i najbardziej lubiane dzieło Johanna Straussa (syna) – operetka w trzech aktach, której premiera miała miejsce w 1885 roku w Wiedniu. Historia pięknej Cyganki – Saffi i jej miłości do węgierskiego szlachcica – Barinkaya, stała się inspiracją dla wielu pięknych melodii oraz malowniczych scenerii. Cygański żywioł przeplata się tu z wiedeńską elegancją, humor z refleksją, wielkie sceny zbiorowe z nastrojowymi ariami i duetami, a muzyka Johanna Straussa nie wymaga rekomendacji.

Akcja spektaklu rozgrywa się na pograniczu węgiersko-tureckim w połowie XVIII w. Do zrujnowanej posiadłości, na której swój obóz rozłożyli Cyganie, (a według legendy znajduje się zakopany stary turecki skarb) powraca po światowych wojażach syn dawnego wojewody Sandor Barinkay. Na dzień dobry otrzymuje od starej Cyganki Czipry wróżbę dotyczącą nieodległego wzbogacenia się i ożenku. W stosunku do jego osoby ma plany Kalman Żupan – handlarz świń, ojciec pięknej Arseny, w której jednak kocha się syn jej guwernantki Ottokar. Żupan inicjuje spotkanie z Barinkayem, podczas którego młodzieniec zakochuje się w Arsenie i deklaruje chęć zawarcia małżeństwa. Arsena stawia jednak warunek – wyjdzie tylko za barona. To uciążliwe zawarowanie jest wybiegiem, mającym na celu zablokowanie drogi do serca Arseny, które należy już do Ottokara. Barinkay podsłuchuje ich rozmowę podczas schadzki i wzburzony odchodzi w kierunku cygańskiego obozu, gdzie zostaje… cygańskim wojewodą, w dodatku po chwili zaręczonym już z cygańską pięknością Saffi. Przepowiednia Czipry wskazuje Barinkayowi położenie ukrytego skarbu. Z szykowanych mu przez Carnera kłopotów wybawia go przybycie księcia Homonaya, który werbuje ochotników na wojnę turecką – a ta, jak to wojna – przecina w mig wszystkie spory. Okazuje się również, że Saffi nie jest wcale Cyganką, a pełnej krwi księżniczką, co wprawia Barinkaya w nie lada konsternację.

W drugi i trzeci weekend miesiąca Opera Lubelska wprawdzie nie oferuje niczego swoim dorosłym widzom, ale nie zapomni o naszych milusińskich. Dwukrotnie bowiem 13 marca (środa, godz. 9.00 i 12.00) oraz w dniu następnym (14 marca, czwartek, godz. 10.00) artyści wystawią widowisko dla dzieci „O krasnoludkach i sierotce Marysi”.

– Jest to bajka, która przygotowana została na podstawie baśni literackiej Marii Konopnickiej pod tym samym tytułem – zauważa dyrektor Kamila Lendzion. – Jerzy Turowicz, autor scenariusza i jednocześnie reżyser, wprowadził do spektaklu nowe postaci, uwspółcześnił bajkę. Młodziutka publiczność będzie więc mogła śledzić nieznane dotąd historie o krasnoludkach i o sierotce Marysi. Wśród wielu przygód spotykają oni na swojej drodze gęsi, żabę która śpiewać nie potrafi, ale śpiewa, lisa Sadełko…

A 23 marca (sobota, godz. 18.00) oraz 24 marca (niedziela, godz. 17.00) legendarny musical „Jesus Christ Superstar” zagości nad Bystrzycą na deskach Opery Lubelskiej. Tytuł wystawiany jest w porozumieniu z The Really Useful Group Ltd.

– Tytuł ten miał premierę w 1971 r. na Broadwayu i szybko stał się światowym hitem, a następnie wszedł do kanonu największych osiągnięć światowego teatru muzycznego – przypomina Kamila Lendzion. – Uwielbiany przez miliony widzów, do dziś porywa i wzrusza. To historia ostatnich dni życia Jezusa, wypowiedziana językiem rock opery i geniuszu Andrew Lloyda Webbera, który połączył symfoniczne brzmienie opery z magnetyczną mocą oraz z niespożytą energią rocka. Libretto napisał angielski poeta, twórca tekstów piosenek i musicali Tim Rice, zaś autorami polskiego przekładu są Wojciech Młynarski i Piotr Szymanowski.

Twórca opery – Andrew baron Lloyd Webber – to brytyjski kompozytor, producent i działacz polityczny, a w latach 1997-2017 także członek brytyjskiej Izby Lordów. Jest twórcą muzyki do najbardziej kasowych musicali w historii, w tym do spektakli „Koty” i „Upiór w operze”, który również znajduje się w repertuarze Opery Lubelskiej. Autor uhonorowany został Oscarem za najlepszą piosenkę do filmu „Evita”.

Realizatorami lubelskiej premiery są:
reżyseria: Tomasz Man; kierownictwo muzyczne: Ruben Silva – dyrygent/conductor;  choreografia: Iwona Runowska; scenografia i kostiumy: Anetta Piekarska-Man; wizualizacje, plakat, grafiki: Zuzanna Piekarska; reżyseria świateł: Marcin Nogas; przygotowanie chóru: Grzegorz Pecka; asystent reżysera: Patryk Pawlak; asystent dyrygenta: Łukasz Sidoruk; asystent choreografa: Roman Kamiński

Obsada:
Jezus: Tomasz Bulzak, Marcin Zagrodnik, Patryk Pawlak
Judasz: Adam Pstrowski, Jakub Gąska
Maria Magdalena: Magdalena Łoś-Wojcieszek, Dorota Szostak-Gąska
Poncjusz Piłat: Tomasz Rak, Patrycjusz Sokołowski
Kajfasz: Dariusz Machej, Alan Sobkowicz
Annasz: Karol Paweł Gronek, Artur Buczak, Kamil Dominiak
Szymon Zelota: Arkadiusz Borzdyński, Dominik Rybiałek
Król Herod: Kamil Olczyk, Kamil Dominiak
Piotr: Michał Dudkowski, Kamil Król
oraz chór, balet i orkiestra Opery Lubelskiej pod dyrekcją Rubena Silvy.

Aktualności Opery Lubelskiej można na bieżąco śledzić na stronie internetowej placówki. Bilety mogą zostać zakupione zarówno w kasie, jak i przez Internet. Na wszystkie wydarzenia możliwa jest również telefoniczna, wstępna rezerwacja biletów. Bilety dostępne są w kasie biletowej OL oraz online https://teatrmuzycznyeu.interticket.pl

Tekst: Leszek Mikrut

10 komentarzy

  1. Dziadek Józek ze Slamsowa (75 wiosen)

    Panie Leszku, nie każ mi pan sprawdzać programu Opery Lubelskiej na marzec, bo mnie to raczej nie interesuje.
    I ciekaw jestem ilu z 308 799 mieszkańców (dane z 2023 r), to interesuje, 100-200 ?
    Co innego jakby pan napisał o jakieś mszy dziękczynnej…

    • Jestem problemem Tuska

      Po co piszesz te głupie swoje komentarze. Jak ciebie nie interesuje to nie czytaj. Zamilcz chociaż jeden dzień.

  2. Po pół wieku bluźniercza szmira dotarła do Kozich Bobków.

  3. Pan Sołtys z Miasta Inspiracji (dawniej: Lublin)

    „Baron cygański, Jest to z pewnością najpopularniejsze i najbardziej lubiane dzieło Johanna Straussa, alena Boga (!), panie Leszku autorze, ile razy w życiu można toto oglądać ?!
    Pierwszy (i ostatni) raz to widziałem jak mnie komunistyczne władze PGR,u wysłały „na ochotnika”, oderwanego od dojenia krów. W gumiakach i kufajce !

    • Matkom Polkom jezdem ! (nie chcem, ale muszem)

      Pamiętam, pamiętam… wieziono nas „stonką”. To taki pojazd udający autokar, montowany na podwoziu stara 25, cudo polskiej inżynierii motoryzacyjnej. Była to przeszklona metalowa klatka z parkowymi ławkami ławkami na 20 osób (potem ją poważnie udoskonalono i zamontowano 30 siedzeń), bez żadnej amortyzacji.
      Taka eskapada miała jedyną zaletę: bilety były darmowe.

  4. Operetka, bajka dla dzieci i musical. A jakie tytuły OPEROWE gra ta „Opera”? Ten marcowy repertuar wygląda jak żart, sami siebie nie traktują poważnie…

Dodaj komentarz

Z kraju