Sobota, 08 lutego 202508/02/2025
690 680 960
690 680 960

Rośnie ruch na lubelskim lotnisku. W przyszłym roku port planuje odprawić pół miliona pasażerów (zdjęcia)

Z roku na rok sukcesywnie rośnie liczba podróżnych korzystających z lubelskiego lotniska. Władze portu lotniczego ogłosiły właśnie plany na ten rok. Ich osiągnięciu mają pomóc m.in. nowe kierunki. Wzrosnąć ma również częstotliwość lotów na już obsługiwanych liniach.

W czwartek władze Portu Lotniczego Lublin podsumowały miniony rok. Od początku stycznia do końca grudnia z lotniska skorzystało 425 811 pasażerów. Jest to wzrost o 6,8 proc. i najwyższy wynik od sześciu lat. Rekordowy cały czas pozostaje rok 2018, kiedy to obsłużono w tym miejscu 455 188 podróżnych.

Patrząc jednak na plany, na przyszłość, niebawem ma się to zmienić. Wszystko dzięki rozbudowie siatki połączeń. W minionym roku lotnisko zanotowało wzrost operacji lotniczych o 7,5 proc. i jak zaznacza Marek Pierściński, dyrektor ds. handlowych Portu Lotniczego Lublin, pierwszy kwartał był słaby z uwagi na m.in. brak połączenia do Dublina. Jednak kiedy ono powróciło, ruch od razu zaczął diametralnie wzrastać.

Nie bez znaczenia są także destynacje do miejsc popularnych turystycznie. W okresie wakacyjnym, który trwał od maja do końca września, przez lubelskie lotnisko przewinęło się 244 180 pasażerów. W tym przypadku wzrost wyniósł aż 11,3 proc. Natomiast sierpień był rekordowym miesiącem w całej historii portu lotniczego, gdyż obsłużono wówczas blisko 57 tys. podróżnych.

– Staramy się budować stabilną siatkę połączeń wakacyjnych, która będzie wzrastała, ale stabilnie. Chcemy doprowadzić do sytuacji, że nasi partnerzy będą widzieli w nas lotnisko, z którego te wypełnienia samolotów będą zawsze pełne. Do tego nasz region będzie odczuwał to, że jeżeli jakiś kierunek jest ogłoszony, to nie na chwilę i może zniknąć. Każdy ma być pewny iż jeżeli zakupi wakacje, to odleci na nie z Lublina – wskazuje Marek Pierściński.

Patrząc na wspomniane wypełnienie samolotów to okazuje się, że często brakuje w nich miejsc. Średnia roczna w przylotach dla połączenia z Mediolanem wynosi 96,6 proc., Dublinem – 91,7 a Splitem – 88,7 proc.. Przy odlotach największe zainteresowanie notuje Dublin 91,9 proc., na drugim miejscu jest Mediolan – 90 proc. a na trzecim Londyn – 88,7 proc.

Jeżeli chodzi o plany na przyszły rok, to jak zaznacza prezes portu lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk, przede wszystkim chodzi o ustanowienie nowego rocznego rekordu obsłużonych pasażerów. Mowa jest o osiągnięciu pół miliona podróżnych. Pomóc w tym mają nowe połączenia. Jednym z nich będą uruchomione przez Ryanair loty do Barcelony które wystartują 31 marca

– Najnowsza oferta to doskonała okazja dla mieszkańców regionu, by odkrywać uroki Hiszpanii, a także korzystać z większych możliwości podróży bezpośrednio z lubelskiego lotniska. Loty na nowej trasie do Barcelony będą odbywały się dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i piątki. Dzięki temu pasażerowie z Lublina będą mieli możliwość odwiedzenia jednego z najpiękniejszych miast Hiszpanii, które zachwyca architekturą, kulturowym bogactwem i wyjątkową atmosferą. Od magicznych dzieł Gaudiego, takich jak Sagrada Família i Park Güell, po malownicze uliczki Barri Gòtic – Barcelona oferuje niezapomniane wrażenia zarówno na krótkie wyjazdy, jak i dłuższe wakacje – wskazują przedstawiciele lotniska.

Z uwagi na spore zainteresowanie, zwiększona zostanie też częstotliwość lotów do Warszawy. Obecnie jest to 5 razy w tygodniu, niebawem samoloty startować będą codziennie.

Rośnie ruch na lubelskim lotnisku. W przyszłym roku port planuje odprawić pół miliona pasażerów (zdjęcia)

Rośnie ruch na lubelskim lotnisku. W przyszłym roku port planuje odprawić pół miliona pasażerów (zdjęcia)

Rośnie ruch na lubelskim lotnisku. W przyszłym roku port planuje odprawić pół miliona pasażerów (zdjęcia)

Rośnie ruch na lubelskim lotnisku. W przyszłym roku port planuje odprawić pół miliona pasażerów (zdjęcia)

23 komentarze

  1. Ocena: 5

    Kiedy powróci połączenie do Holandii ? Wcześniej było to najlepiej obłożony kierunek

  2. Rekord to 455 tyś w 2018r… tymczasem w trakcie pozyskiwania funduszy przed 2010 prognozowano, że w 2018 będzie 1 315 tyś, a w 2023 aż 2 086 tys. – trzeba się przyzwyczajać do dotowania portu
    Sytuację mogą poprawić loty do CPK — jak w ogóle powstanie i stamtąd będziemy latać w świat, a nie tak jak teraz z Monachium, Frankfurtu, Londynu czy Paryża

  3. i tak juz od 12 lat te bajki o wzroscie ruchu . A kiedy lotnisko zacznie zarabiac albo przynajmniej przestanie notowac milionowe straty ?

    • W takim tempie wzrostu operacji , obsłużonych pasażerów i kosztów obsługi , inflacji i pensji władz to chyba nigdy.

    • A dlaczego niby obiekt użyteczności publicznej ma zarabiać? Czy lampa uliczna zarabia? Ścieżka rowerowa też ma zarabiać?
      Powtarzają ludzie populistyczne slogany, a nie rozumieją, że dzięki lotnisku ludzie mogą latać w interesach, a nawet jeśli latają na wakacje to też dobrze. Lotnisko napędza rozwój regionu.

      • Odi Profanum Vulgus
        Ocena: 4

        Jak nierentowne jest połączenie autobusowe albo kolejowe, to w jego obronie nikt nie podnosi argumentu „A dlaczego to ma zarabiać??”, nikt wtedy nie nazywa „populizmem” rachunku ekonomicznego. Wtedy nadrzędna wobec wszystkiego jest Św. Rentowność, a jej brak jest przesłanką do jedynego możliwego wniosku: trzeba likwidować, bo wszystko ma na siebie zarabiać.

        Tylko że autobusami i koleją jeżdżą biedni, a samolotami latają bogaci. 40% powierzchni tego kraju to obszary wykluczone komunikacyjnie, gdzie jeśli ktoś nie ma samochodu, to nie ma możliwości dostania się do przychodni, szpitala, apteki, szkoły, zakładu pracy itd. I na zmianę tego stanu rzeczy „nie ma pieniędzy”, ale na nierentowne lotniska pieniądze są jak najbardziej.

        Czyli wiadomo – chleba nie ma, ale na ciastka dla bogatych pieniądze znajdą się zawsze.

      • Ehhh…. Bo port lotniczy nie zwykly „obiekt użyteczności publicznej” tylko spółka akcyjna która ma swoje cele, dotowana jest ze środków publiczych, w przypadku których istnieje obowiązek dyscypliny ich wydatkowania. Dlatego kryterium rentowności jest istotne (!)
        No cóż cieszymy się że go mamy bo prestiż, ale co roczne wkładanie milionów jest irytujące i po tylu latach można powiedzieć że nie była to trafiona inwestycja – tak się zdarza, ktoś przegiął z operatem prognozowanego ruchu lotniczego nigdy takiego nie będzie w Lublinie, może baza smiglowcowa, może Cargo coś pomoże..
        A dla nas taniej, elatyczniej i szybciej lata się z Okęcia w 90% przypadkow

      • nieco ponad 400 tysięcy pasażerów, z tym, że większość z nich lata 2-3 razy w roku.
        tak więc wąskiemu kregowi mieszkańców Lubelskiego wszyscy pozostali fundują tanie latanie

  4. … to ile milionów dopłaci podatnik do tych lotów?!

  5. Odi Profanum Vulgus
    Ocena: 3

    Lotnisko w Świdniku to bardzo fajny przykład tego, jak biedni są przez aparat państwowej przemocy zmuszani do zrzucania się na fanaberie bogatych. Otóż lotnisko to wciąż balansuje na skraju rentowności i nadal wymaga wsparcia finansowego ze strony samorządu. Czyli innymi są słowy wymaga DOTOWANIA z podatków. A kto przede wszystkim płaci podatki? Biedni. Kogo stać, aby sobie latać samolotami? Bogatych.

    Czyli jak coś jest fanaberią bogatych, to już kryterium Świętej Rentowności i rachunku ekonomicznego brane pod uwagę nie jest. Coś może być nierentowne i generować straty, pod warunkiem że służy dobrze sytuowanym. I wtedy już nikt nie zapyta „skąd wziąć na to pieniądze??” albo „kto za to zapłaci??”.

  6. Kiedy powróci Edynburg lub Glasgow

  7. Powoli, trzeba trochę poczekać. Skoro z powodzeniem działa RDO – Warsaw Radom Airport na przedmieściach Radomia, to niedługo i LUZ – Lublin Airport na przedmieściach Świdnika stanie się dochodowy😁😉

  8. Samolot dla bogatych, bardzo ciekawe bo kupiłem właśnie bilet z Modlina do Leeds za 160 zł w obie strony do tego paliwo i parking za pięć dni 90 zł . Sindbad do London to 379 zł , no i jeszcze jakiś transport do Leeds.

  9. strasznie ten dach z blachy falistej wyglada

  10. Ocena: -1

    Lotnisko jest w swidniku a Lublin to se ma stadion moturu

Dodaj komentarz

Z kraju

Biznes i handel

Polityka i społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia