Piątek, 13 czerwca 202513/06/2025
690 680 960
690 680 960

Narodowy przewoźnik może stracić kontrakt na przewóz węgla z Bogdanki. Pracownicy są mocno zaniepokojeni

Od początku powstania kopalni w Bogdance węgiel wozi PKP Cargo. Pracownicy lubelskiego zakładu spółki alarmują jednak, że kontrakt ten może zostać właśnie utracony na rzecz przewoźników z Czech i Wielkiej Brytanii.

Piętrzą się problemy spółki PKP Cargo. Niedawno informowaliśmy, że tylko w pierwszym kwartale tego roku przewoźnik zanotował 181 mln zł straty. W maju ok. 20 proc. załogi skierowano na tzw. postojowe, a teraz zapowiedziano zwolnienia grupowe. Z pracą miałoby pożegnać się do 30 proc. zatrudnionych, czyli ponad 4 tys. pracowników. Z tego około 600 osób ma zostać zwolnionych z lubelskiego oddziału.

Jak podkreślają związki zawodowe, mający swoją siedzibę w Lublinie, Wschodni Zakład Spółki jest najbardziej opłacalnym zakładem PKP Cargo w Polsce oraz generuje on największą część zysku całej firmy. Kluczowym klientem jest tu kopalnia w Bogdance, gdyż jak wskazuje Maciej Gamla, przewodniczący zakładowej NSZZ „Solidarność”’80, węgiel stanowi ok. 80 proc. całości realizowanych przewozów.

W ostatnich dniach jednak pojawiło się ryzyko, że PKP Cargo może przestać wozić węgiel z Bogdanki. W ogłoszonym przez spółkę Enea przetargu przewoźnik ten złożył bowiem najdroższe oferty. Postępowanie dotyczy transportu 9 mln ton węgla i zostało podzielone na trzy części. W pierwszej najkorzystniejszą kwotę wynoszącą 86,7 mln zł zaproponowały koleje czeskie, a dokładnie ČD Cargo Poland, spółka zależna czeskiego narodowego przewoźnika. PKP Cargo wyceniło zaś swoje koszty na 110,6 mln zł. W drugiej części wystąpiła identyczna sytuacja, zaś w trzeciej najniższą cenę, 84,7 mln zł za realizację zadania złożył Freightliner, czyli prywatny przewoźnik kolejowy wywodzący się z Wielkiej Brytanii.

Nie jest to jeszcze ostateczna decyzja, gdyż o wszystkim zdecyduje aukcja elektroniczna, jednak sytuacja ta wywołuje spore zaniepokojenie pracowników Wschodniego Zakładu Spółki PKP Cargo. Zwłaszcza, że w maju czeski przewoźnik odebrał już jeden z kontraktów dla Enei. Chodzi o przetarg na transport jednego miliona ton węgla ze Śląska do Elektrowni Połaniec.

Załoga lubelskiego zakładu liczy, iż zarząd PKP Cargo wyciągnie z tego lekcję i postara się, aby przetarg na transport węgla z Bogdanki wygrać. Pracownicy zaznaczają, iż węgiel wożą od początku powstania kopalni. Utrzymanie tego kluczowego klienta jest też niezbędne dla zapewnienia stabilności finansowej spółki.

48 komentarzy

  1. Ocena: 0

    Z tym PKP to jak z pocztą…. miliardy na utrzymanie z podatków zwykłych ludzi.
    Świat poszedł do przodu, a w tych dwóch państwowych firemkach mentalność z przed 40 lat.
    InPost – prywatny, zarabia miliony
    Tu na torach też są prywatne firmy, które odpowiednio zarządzane przynoszą olbrzymie dochody, a takie PKP Cargo straty.
    W mojej firmie zrezygnowano z dostaw koleją, bo 400km pokonywali w 3 tygodnie….

  2. Ocena: 0

    PiS żeby wozić miał węglowy z całego świata, to zaangażował PKP cargo, oni zrezygnowali z kontraktów a później na rynek już nie wrócili, bo konkurencja przejęła ich kontrahentów. To jest właśnie pisowski cud gospodarczy, ale lepiej powiedzieć, że Tusk w pół roku położył kolej, górnictwo pocztę i zrobił z 10 miliardów zadłużenia azotom. Tak to wszystko w pół roku, bo przez 8 lat pisu, to był taki dobrobyt, że te spółki nie wiedziały co robić z kasą.

    • Ocena: 0

      I nagrody rządowi Tuska też pewnie pis wręcza? To jest ta nowa jakość?

    • Z tym wożeniem węgla też był wtedy problem, bo do tego czasu w kilka lat zezłomowali znaczną część wagonów – bo to było tańsze niż remonty. Tak to jest jak firmą rządzą partyjni nominaci, a nie fachowcy z danej dziedziny. Do czasu aż politycy nie nauczą się, że spółki skarbu państwa to normalne podmioty rynkowe, którymi zarządzać mają fachowcy, a zatrudnieni być ludzie znający się na danej branży dotąd te molochy będą generować straty i przegrywać z prywatną lub obcą konkurencją. PKP cargo było rozkładane na łopatki latami, to nie jest kwestia ostatnich miesięcy, a wielu lat zaniedbań i zaniechań.

    • Ocena: 0

      Przestań pieprzyć durnoty Tusk rządzi juz prawie rok i w tym czasie wszystko sie wali a twoja propaganda TVNowska wciska kit

    • Ocena: 0

      „Rok 2023 do maja Cargo zysk 18 mld a 2024 do maja straty 14 mld. Wystarczyła zmiana władzy na likwidatorów Polski. „Bogdan podał. Więc otworz oczy

      • Skończyły się umowy. Nie pojawiły się nowe. Transport kolejowy to nie zakupy w kiosku. Porzucili klientów. Trudno zdobyć nowych klientów. Taka jest smutna prawda.

  3. Ocena: 0

    Spoko uśmiechnięta POlsko, pijta dalej tanie piwsko z Bierdy czy innego Lidla i oglądajcie meczyki . Płemieł wam to mówi.
    Zaraz po igrzyskach będzie odpalony kolejny pozom eskalacji i pójdziecie w kamasze bronić banderoli

  4. Ocena: 0

    Prawo rynku..Cargo do upadku bo słabszy i drozszy musi upasc…

    • Ocena: 0

      Jakie prawo rynku – PO wróciło do władzy, więc wraca pranie polskiej gospodarki. Wyprzedaż wszystkiego, co się da.

      • Ale to wsadzeni na stołki PKP PISowcy sprzedawali wagony na złom zamiast je remontować przez co mieli problem z realizacją zamówień bo nie mieli czym węgla wozić.

      • Pkp cargo upada przez pis.

  5. Ocena: 0

    Dobrze że piekarnie nie są w państwowych rękach bo chleba by zabrakło…

  6. Ocena: 0

    Przecież Tusk chciał likwidacji LOT swego czasu teraz zaczyna od likwidacji cargo. Dziwne posunięcia rządu w ciągu pół roku, że wiele firm upada. No ale wyznawcy Tuska zaklinają rzeczywistość i ślepo w niego wierzą jak w guru w sekcie.

  7. Ocena: 0

    Rok 2023 do maja Cargo zysk 18 mld a 2024 do maja straty 14 mld. Wystarczyła zmiana władzy na likwidatorów Polski.

    • Kreatywna księgowość
      Ocena: 0

      Te 18 mld, to usłyszałeś od Holeckiej czy kłeczka(syna konfidenta bezpieki)

  8. Ocena: 0

    Teraz będą wozić niemiecki węgiel

  9. No a czemu najdroższa oferta? Może trzeba biura i wierchuszkę cargową odchudzić? To samo co z kopalniami – siedmiu kopie a stu nadzoruje.

  10. Ocena: 0

    Bogdanka ma swoją flotę a teraz także koncesję na przewóz po całej Polsce. Jeszcze chwila i nie będzie utrzymywać żadnych darmozjadów.
    A sytuacja w takich przetargach jest taka że wygrywa ten kto ma wygrać. W tym przypadku Czesi lepiej smarują…

Dodaj komentarz

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Sport

Polityka

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia