Środa, 22 maja 202422/05/2024
690 680 960
690 680 960

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

Jest największy we wschodniej części Polski, umożliwia prowadzenie prac badawczych związanych z lotnictwem, motoryzacją, energetyką wiatrową, budownictwem i sportem. Mowa o tunelu aerodynamicznym, jaki oddano do użytku na lubelskiej uczelni.

W czwartek na Politechnice Lubelskiej miało miejsce oddanie do użytku tunelu aerodynamicznego. Powstał on w budynku Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii. Jest to największy tego typu obiekt we wschodniej części Polski. Zajmuje on 160 m2 powierzchni i waży 40 ton. Co więcej, posiada on unikalną w skali kraju konstrukcję, wyposażoną w dwie niezależne przestrzenie pomiarowe, jednak operujące w ramach tego samego, zamkniętego obiegu powietrza. Pierwsza z nich umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości wynoszącej 60 m/s, druga 30 m/s.

Podczas uroczystości otwarcia zostały rozegrane mini zawody z udziałem zawodników Motoru Lublin – Jarosława Hampela oraz Mateusza Cierniaka, którzy zostali Drużynowymi Wicemistrzami Polski w sezonie 2021. Klub bowiem od wielu już lat współpracuje z Politechniką Lubelską w celu określania optymalnych rozwiązań oraz podnoszenia wiedzy na temat sportów motorowych. Zawodnicy optymalizowali swoją sylwetką parametry aerodynamiczne, które decydują o rozwijanej prędkości, co ma znaczący wpływ w osiąganie sukcesów w trakcie zawodów.

– Tunel aerodynamiczny jest świetnym miejscem do przetestowania kluczowych charakterystyk z punktu widzenia sukcesu sportowego – w takich dyscyplinach, jak: skoki narciarskie, narciarstwo, bobsleje, sporty motorowe czy kolarstwo, gdzie siły aerodynamiczne działają w sposób szczególny na zawodników. Analizie aerodynamicznej można poddać sprzęt zawodników oraz odpowiednie ułożenie sylwetki ciała podczas zawodów – mówił prof. Mirosław Wendeker, kierownik Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych PL.

Zakupiony przez uczelnię, za kwotę około 4,5 mln zł tunel, będzie służył w celach naukowych. Umożliwia on badanie obiektów generujących opór aerodynamiczny, takich jak budynki mieszkalne i użyteczności publicznej, mosty czy konstrukcje przemysłowe. Jak podkreślał prof. Tomasz Lipecki z Katedry Mechaniki Budowli, specjalista z zakresu inżynierii wiatrowej, w przypadku budynków i budowli o wysokości powyżej 200 m i mostów o rozpiętości przęseł powyżej 200 m konieczne jest wykonanie dodatkowych badań, które pozwolą określić rzeczywiste oddziaływanie wiatru. Co więcej, zarówno w kraju, jak też za granicą, cały czas rośnie zapotrzebowanie przemysłu na tego typu badania.

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

Na Politechnice Lubelskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jako pierwsi przetestowali go żużlowcy (zdjęcia)

(fot. SL/nadesłane )

Jeden komentarz

  1. po co żużlowcom tunel aerodynamiczny, gdy jeżdżą wolno, po zabudowanym z każdej strony obiekcie i w dodatku kręcą się w kółko? to nie wyścigi samochodowe, opór powietrzna na nic nie ma tam wpływu…